RAZVOD BRAKA Hitskin_logo Hitskin.com

هذه مُجرَّد مُعاينة لتصميم تم اختياره من موقع Hitskin.com
تنصيب التصميم في منتداكالرجوع الى صفحة بيانات التصميم

Islam for all-الإسلام للجميع

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

RAZVOD BRAKA Aya10
Questo sito e' protetto con
Norton Safe Web


    RAZVOD BRAKA

    الحلاجي محمد
    الحلاجي محمد
    Servo di Allah


    Sesso : ذكر

    Numero di messaggi : 6995

    عالمي RAZVOD BRAKA

    مُساهمة من طرف الحلاجي محمد الأحد 28 أغسطس - 2:30:22

    Propis razvoda braka

    RAZVOD BRAKA 000310

    Propis razvoda braka se razlikuje od situacije do situacije i od
    okolnosti do okolnosti, tako da nekada može biti dozvoljen (mubah),
    nekada pokuđen (mekruh), nekada zabranjen (haram), zatim pohvalan
    (mustehab), a nekada je i obavezan (vadžib).

    Dozvoljen je u slučaju ružnog ponašanja žene, neposlušnosti,
    trpljenja štete od strane nje i ne postizanja (neispunjavanja) cilja,
    zbog kojeg je propisan brak.

    Pokuđen je (a kod nekih islamskih učenjaka zabranjen) u slučaju
    da nema nikakvog jasnog povoda za njime, a dokaz tome su riječi
    Poslanika, s.a.v.s: Najružnija dozvoljena stvar Allahu, s.v.t., je
    razvod braka. (Ebu Davud, Ibn Madže). Poslanik, s.a.v.s., je u ovome
    hadisu nazvao razvod braka dozvoljenim (halalom), i ako je prezren kod
    Allaha, što jasno upućuje na to da je razvod braka pokuđen (mekruh), ako
    za njega ne postoji povod, a razlog zbog kojeg se smatra pokuđenim je
    raskidanje bračnog ugovora, koji sa sobom nosi mnoge posljedice.

    Nažalost, svjedoci smo sve veće prisutnosti bezrazložnih razvoda brakova
    u redovima vjernika i vjernica, što normalno kvari sliku Islama i onih
    koji ga praktikuju u očima onih koji Islam slabo poznaju i uglavnom su
    slabo upućeni u njegova učenja, postavke i principe.

    Zar vjernici i vjernice ne trebaju da budu milost društvu u kojemu žive i
    jasan uzor u rješavanju problema, koji se dešavaju među njima, prije
    svega bračnih problema. Nije li apsurdno to što neki među nama bez
    ikakvog razloga posežu za razvodom braka, a zatim se proglašavaju
    sljedbenicima Poslanika (vjerovatno misleći da je sljeđenje Poslanika,
    s.a.w.s., obično samo u nošenju brade, korištenju misvaka i sl.),
    kritikuju druge i punim ustima govore o veličini islamskog ahlaka
    (morala), islamske solidarnosti i samilosti!?

    Pohvalan je u slučaju da žena ne voli svoga muža i da od njegove strane
    trpi štetu i nepravdu. Razvod u tom slučaju je u skladu sa velikim
    fikhskim pravilom: Nema štete, niti nanošenja štete. (Ahmed, Ibn Madže)

    Obavezan je u slučaju da se jedan od supružnika ne pridržava
    Allahove vjere, ostavlja i nemaran je prema temeljima vjere (namazu,
    postu, čistoći), ili ustrajava u stvarima koje su jasno zabranjene,
    prije svega stvarima koje direktno ruše njegovu čast, kao što je razvrat
    (blud), drogiranje i sl. Takođe je obavezan u slučaju da se čovjek
    zakune da neće prilaziti ženi, zatim prođu četiri mjeseca od te njegove
    zakletve, a on se ne povrati njoj, što je u skladu sa riječima Allaha,
    s.v.t.: Oni koji se zakunu da ženama svojim neće prilaziti, neka četiri
    mjeseca pričekaju! Ako se vrate od zakletvi svojih, Allah prašta i
    Milostiv je, a ako se odluče na razvod, Allah sve čuje i vidi.
    (El-Bekare, 226-227.)

    Zabranjen je - za vrijeme mjesečnog ili postporođajnog ciklusa žene i za vrijeme čistoće u kojoj je čovjek imao odnos s njom.

    Uslovi ispravnosti razvoda braka

    Dva su uslova ispravnosti razvoda braka:

    1. Podobnost osobe, koja traži razvod.
    Podobnost podrazumjeva slobodan izbor i prisutnost pameti.

    Na osnovu ovog uslova neispravan je:

    Razvod pod prisilom (odnosi se na nepravednu prisilu), tj. razvod kojim
    se otklanja prisila, prijetnja ili nepravda. Dokaz tome su riječi
    Allaha, s.v.t.: Onaj ko zaniječe Allaha, nakon što je povjerovao, osim
    onoga koji to uradi pod prisilom, a srce mu ostane smireno u vjeri
    takvog čeka Allahova srdžba i velika kazna. (El-Nahl, 106.). Allah,
    s.v.t., ne priznaje nevjerstvo (kufr) pod prisilom, ukoliko ono ne bude u
    čovjekovom srcu, tako isto ne priznaje (ne smatra ispravnim) razvod,
    koji je iznuđen pod prisilom, s time da je razvod braka na puno manjem
    stepenu od nevjerstva. (Ovakav vid zaključivanja učenjaci Usuli Fikha
    nazivaju "El kijasu-l-evla" tj. analogija prioriteta). Dokaz iz sunneta
    Allahovog Poslanika, s.a.v.s., za neispravnost prisilnog razvoda jesu
    riječi Poslanika, s.a.v.s.: Nema razvoda, niti oslobađanja od robstva
    pod prisilom. (Ahmed, Ebu Davud i Ibnu Madže).

    Razvod u stanju opravdanog gubitka pameti, kao što je nesvjest,
    spavanje, ludost, liječnička narkoza i opijenost pod prisilom. Ako bi
    čovjek u jednom od spomenutih stanja izgovorio riječi razvoda njegov
    razvod bi se smatrao nevažećim. Dokaz tome su riječi Alije, r.a.: Svaki
    razvod je dozvoljen (ispravan), osim razvoda osobe koja je izgubila
    pamet (bilo privremeno, bilo trajno). (Buharija u svome sahihu). Kao
    dokaz da je razvod nevažeći u ovom slučaju može nam poslužiti činjenica
    da je razum (pamet) jedan od faktora (činioca) za koji se veže
    obaveznost (teklif) u Islamu.

    Da li je razvod u stanju srdžbe punovažeći?

    Islamski učenjaci su složni oko toga da je razvod braka punovažeći, ako
    se desi u stanju uobičajene (blage) srdžbe, prilikom koje je čovjek
    svjestan onoga što govori i koja sa sobom ne donosi skoro nikakve
    promjene u njegovom ponašanju, kao što su složni na tome da je razvod
    nevažeći u stanju prevelike srdžbe, koja zastire čovjekov razum i čini
    da čovjek uradi određene postupke i izgovori određene riječi, koje mu ne
    bi ni na um pale u normalnom stanju.

    Što se tiče razvoda u stanju velike srdžbe, koja sa sobom donosi
    promjene u čovjekovom ponašanju, međutim, ne prouzrokuje gubitak pameti,
    on je predmet razilaženja među islamskim učenjacima, s time da je
    ispravnije mišljenje da je on punovažeći.

    2. Upotreba odgovarajućeg izraza.

    Treba znati da se izrazi, koji se koriste za razvod braka mogu podijeliti u dvije vrste:

    Jasni izrazi (EL-ELFAZ ES-SARIHA): izrazi koji su u osnovi postavljeni za razvod, kao što je riječ razvod i njene izvedenice.

    Dvosmisleni izrazi (EL-ELFAZ EL-KINAIJJE): izrazi koji se koriste za
    razvod i za druge stvari kao što su: idi, izađi, slobodna si, idi
    svojima, želim se odmoriti od tebe, ostavljena si i sl., povlače za
    sobom razvod braka bez obzira da li ih čovjek izgovara ozbiljno ili u
    šali, prema riječima Poslanika, s.a.v.s.: Tri stvari se smatraju
    ozbiljnim i onda kada se čovjek šali: brak, razvod i vraćanje razvedene
    žene. (Ahmed, Ebu Davud, Ibn Madže). Za razliku od jasnih, dvosmisleni
    izrazi ne povlače za sobom razvod braka, ako nisu popraćeni srčanom
    namjerom. Znači, ako bi čovjek rekao ženi: razvedena si, dajem ti
    razvod, razvjevnčana si i slično tome, ona bi time bila razvedena bez
    obzira da li je on u srcu imao namjeru za razvodom ili ne, a ako bi joj
    rekao: idi svojima, izlazi iz kuće i sl. biće razvedena samo u slučaju
    da je imao namjeru razvoda u srcu.

    Islamski učenjaci su izdvojili tri slučaja u kojima dvosmisleni
    izrazi imaju isti propis kao i jasni izrazi tj. povlače za sobom razvod
    braka, bez obzira da li su popraćeni srčanom namjerom ili ne:


    1. U slučaju rasprave između muža i žene,
    2. U slučaju srdžbe,
    3. U slučaju da žena traži razvod.

    U ova tri slučaja dvosmisleni izrazi zahtjevaju razvod pa makar čovjek
    rekao: Nisam imao namjeru za razvodom - jer postoji jasan pokazatelj
    (indicija) da je imao namjeru, a Allah najbolje zna.

    Tradicionalni (sunni) i novotarski (bid’i) razvod

    Tradicionalni razvod je razvod koji se dogodi na propisan način (u skladu sa Kur'anom i sunnetom) što podrazumjeva dvije stvari:

    1. Da razvod bude za vrijeme ženine čistoće u kojoj nije bilo odnosa i traje dok ne prođe iddet (priček).

    2. Da bude jedan razvod. Kaže Allah, s.v.t.: O Vjerovjesniče, kad
    htjednete žene da pustite, vi ih u vrijeme pričeka pustite. (El-Talak,
    1.) Kaže Abdullah ibn Mesud u komentaru riječi "u vrijeme pričeka" tj. u
    vrijeme njihove čistoće u kojoj nisu imale odnos sa muževima. Kaže šejh
    Abdurrahman el-Sa'di u komentaru navedenog ajeta: tj. pustite ih radi
    pričeka, što znači da ih pustite za vrijeme čistoće, u kojoj niste imali
    odnos sa njima. Samo takvim razvodom stvara se pogodna prilika za jasan
    priček (iddet), u suprotnom, ako ih pustite za vrijeme mjesečnog
    ciklusa (hajza), period tog mjesečnog ciklusa se neće ubrajati u
    sveukupni rok pričeka (iddeta), što će normalno povećati trajanje
    pričeka. Takođe, ako ih razvedete u čistoći, u kojoj ste imali odnos sa
    njima, nećete biti sigurni da li su trudne ili ne, a samim tim nećete
    znati koju vrstu pričeka su obavezne pričekati.
    (Tefsiru-l-kerimi-rrahman fi tefsiri kelami-l-mennan 805 str.)

    Nasuprot tradicionalnom razvodu je novotarski razvod, koji može imati jedno od tri značenja:

    1. Da se dogodi u periodu mjesečnog ili postporođajnog ciklusa (nifasa);

    2. Da se dogodi u čistoći, u kojoj su čovjek i žena imali odnos i ne znaju da li se dogodila trudnoća ili ne i

    3. Da čovjek jednom riječju (odjednom) razvede ženu tri puta tj. da joj kaže: Razvedena si, tri puta.

    Prva dva značenja smatraju se novotarskim razvodom u vremenu, a treće značenje se smatra novotarskim razvodom u broju.

    Novotarski razvod je zabranjen u svakom slučaju,
    a dokazi za njegovu zabranu su sljedeći
    :

    Riječi Allaha, s.v.t.: Puštanje može biti dva puta, pa ili ih
    velikodušno zadržite ili im na lijep način razvod dajte. (El-Bekare,
    229.)

    Riječi Allaha, s.v.t.: O Vjerovjesniče, kada htjednete žene da pustite,
    vi ih u vrijeme pričeka pustite. (El-Talak, 1.) tj. u vrijeme čistoće u
    kojoj niste imali odnose s njima (kako je to protumačio Abdullah ibn
    Mesud).

    Rekao je Poslanik, s.a.v.s., kada je do njega došla vijest o tome da je
    čovjek razveo ženu tri puta odjednom: Zar da se izvrgava sa Allahovom
    Knjigom, a ja sam među vama.

    Takođe, kada je obavješten da je Abdullah ibn Omer, r.a., razveo ženu u
    periodu mjesečnog ciklusa (hajza), Poslanik, s.a.v.s., se naljutio i
    naredio mu da vrati ženu.

    Prenosi se od Omera, r.a., da je udarao svakog onog ko je razveo ženu tri puta odjednom.

    Kaže šejh Salih Fevzani: Sve ovo upućuje na obavezu sprovođenja
    šeriatskih propisa vezanih za razvod, strogog paženja na vrijeme i broj
    koje je šeriat odredio za njega i izbjegavanje svakog vida zabranjenog
    razvoda (razvoda koji je suprotan Poslanikovoj praksi).

    Međutim, mnogi ljudi ne razumiju te propise ili su nezainteresovani za
    njih što ih često dovodi u neugodnu situaciju ili situaciju kajanja,
    nakon čega pokušavaju na sve načine naći izlaz iz nevolje u kojoj se
    nalaze i iznuditi šeriatska riješenja, koja će im pomoći. Nije li to
    produkt izigravanja sa Allahovom Knjigom? (ELMULEHHASUL-FIKHIJJU 2/310).



    Kaže učenjak Muhammed b. Ismail el-Sanani u Subulu-s-selemu 3/301:
    Nakon što smo saznali da je novotarski razvod braka zabranjen, ostaje da
    vidimo da li je punovažeći ili ne?


    Islamski učenjaci su se razišli oko toga, a ono na čemu je većina njih
    jeste da je on punovažeći. Dokaz za to im je predaja Abdullaha Ibn
    Omera, r.a., koju je zabilježio imam Buhari, u kojoj kaže Abdullah ibn
    Omer: To što sam uradio, brojalo mi se jednim razvodom.

    Kaze učenjak Ebu Velid Muhammed ibn Ahmed ibn Rušd el-Kurtubi u djelu
    Bidajetu-l-mudžtehid: Što se tiče prvog pitanja tj. da li je novotarski
    razvod punovažeći ili ne, većina islamskih učenjaka smatra da je razvod
    koji se dogodi u menstrualnom periodu punovažeći, prema riječima
    Poslanika, s.a.v.s., u hadisu Abdullaha ibn Omera, r.a.: Naredi mu neka
    je vrati (Hadis prenosi skupina - džemat). Kažu: Vraćanje može biti samo
    u slučaju da se dogodio razvod. Takođe, kao dokaz uzimaju predaju koju
    bilježi Imam Šafija od Halida, a ovaj od Ibn Džurejdža gdje se navodi da
    su Ibn Dzurejdž i oni koji su bili sa njim pitali Nafia: Da li se
    razvođenje Abdullaha ibn Omera smatralo punovažećim u vrijeme Poslanika,
    s.a.v.s., na što je ovaj potvrdno odgovorio. Prenosi se od Abdullaha
    ibn Omera, r.a., da je on davao takvu fetvu drugima.
    (Bidajetu-l-mudžtehid, 3/1050).

    Piše:
    Semir Imamović
    Fakultet šerijatskog prava

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد 19 مايو - 17:42:16