Tawassul - Islamic corect vs. Bid'ah
Intrebare:
Assalamu alaikum, am o intrebare cu privire la Tawassul: cineva mi-a
spus ca a face tawassul la morminte si a cere persoanei moarte sa faca
Du'ah la Allah, este gresit; mi-a spus ca este rau daca cer unui om
pios in timpul vietii sale, sa faca Du'a, si am intrebat de ce este rau
in a-l ruga sa faca Du'a, dupa ce a murit. De aceea, daca ati putea sa
imi clarificati, care fel de Tawassul este permis si care nu este
permis, mai ales ca multi oameni s-au ratacit, in aceasta privinta.
Raspuns:
Tawassul in limba araba, inseamna a cauta a se apropia. Allah spune in Qur'an (traducerea sensurilor):
"Aceia pe care-i cheama ei cauta si ei mijlocul [care
sa-i conduca pe ei] cat mai aproape de Domnullor, nadajduiesc in
indurarea Sa si se tem de pedeapsa Lui, caci pedeapsa Domnului tau este
cu adevarat de temut."
17:57
ceea ce inseamna a se apropia de El.
Exista doua tipuri de Tawassul, Tawassul Islamic corect, si Tawassul interzis.
Tawassul Islamic Corect:
Acesta inseamna a te apropia de Allah prin intermediul actelor de
adorare, care Il multumesc pe El si Ii sunt placute Lui; acestea pot fi
waajib (obligatorii) sau mustahabb (incurajate), si pot fi sub forma de
cuvinte, actiuni sau credinte. Cateva feluri pot fi urmatoarele:
Cautarea apropierii de Allah prin intelesul Numelor si Atributelor Sale.
Allah spune (traducerea sensurilor):
"Ale lui Allah sunt numele cele mai frumoase!
Chemati-L cu ele si departati-va de aceia care schimonosesc numele Lui!
Ei vor fi rasplatiti dupa ceea ce fac!"
7:180
Astfel, cand cineva face Du'a la Allah, el incepe prin a-L chema pe
Allah cu numele care se potriveste cel mai bine, cum ar fi “al-Rahmaan”
(Cel Milostiv), atunci cand cere milostivire, si al-Ghafoor ( Cel
Iertator), atunci cand cere iertare, s.a.m.d.
Cautarea apropierii de Allah prin credinta si Tawheed.
Allah spune (traducerea sensurilor):
" Doamne! Noi credem in ceea ce Tu ai pogorat si-l urmam pe Trimis, deci scrie-ne pe noi printre cei care fac marturie."
3:53
Cautarea apropierii de Allah prin fapte bune, astfel o persoana cere de
la Allah, prin cele mai bune fapte facute de el, cum ar fi Rugaciunea,
Postul, Recitarea Qur'anului, evitarea lucrurilor interzise, s.a.m.d.
Un exemplu in acest sens este hadithul sahih relatat in Sahihayn despre
cei trei oameni care intrara intr-o pestera si o stanca cazu, blocand
iesirea. Ei L-au rugat pe Allah prin virtutea faptelor lor cele mai
bune (pentru a-i salva). O persoana se poate ruga lui Allah prin
dependenta sa totala de El, asa cum Allah spune in Qur'an (traducerea
sensurilor):
Si adu-ti aminte de Iov, cand l-a chemat el pe Domnul
lui: "M-a atins pe mine raul! Insa Tu esti Cel mai Milostiv intre
milostivi!"
21:83
sau admitand raul facut si nevoia sa de Allah, asa cum este descris ca a facut Yunus (traducerea sensurilor):
Si [adu-ti aminte] de Dhu-n-Nun, cand el a plecat
furios si si-a inchipuit ca Noi nu-l vom lasa cand va fi la nevoie.
Atunci el a strigat in intuneric:"Nu este alt Dumnezeu afara de Tine!
Slava Tie! Eu am fost dintre cei nelegiuiti!"
21:87.
Regulile privind Tawassul corect islamic variaza in functie de felul
acestuia. Unele tipuri sunt obligatorii, cum ar fi cautarea apropierii
de Allah prin numele Sale, prin insusirile Sale si prin Tawhid
(credinta in Unicitatea Sa absoluta), si unele sunt recomandate, cum ar
fi cautarea apropierii de Allah prin tot felul de fapte bune.
Tawassul care este Bid'ah si astfel interzis:
Aceasta este incercarea de apropiere de Allah prin lucruri care Lui Ii
displac si care Il nemultumesc, fie ca sunt cuvinte, fapte sau
credinte. Un exemplu este incercarea de apropiere de Allah prin
chemarea mortilor, care sunt absenti, cerand de la ei ajutor, etc.
Aceasta este o forma de Shirk Major (Shirk akbar), care contravine
Tawhid-ului si inseamna ca o persoana sa nu mai poate fi considerata
Musulman. Chemarea lui Allah, fie pentru a-I cere un anumit beneficiu,
sau ocrotire de un anumit rau, sau ca un act de adorare pentru
exprimarea umilintei si supunerii fata de El, poate fi adresata numai
direct Lui. Daca Du'a-urile sau Rugaciunile sunt adresate oricarui
altceva sau altcuiva, aceasta este Shirk. Allah spune (traducerea
sensurilor):
Si Domnul vostru zice: "Chemati-Ma si Eu va voi
raspunde! Aceia care din prea multa trufie refuza sa Ma adore vor intra
in Gheena umiliti!"
40:60
In aceasta Aya, Allah explica pedepsirea celor care refuza cu aroganta
sa-L cheme pe Allah, fie chemand pe altcineva, sau nechemandu-L deloc,
din mandrie si admiratie de sine, chiar daca nu cheama pe altcineva in
afara Lui.
Allah spune (traducerea sensurilor):
"Chemati-L pe Domnul vostru cu umilinta si intr-ascuns! El nu-i iubeste pe cei nelegiuiti!"
7:55
Allah porunceste robilor Sai sa-L cheme pe El si pe nimeni altcineva.
Allah spune despre oamenii Iadului (traducerea sensurilor):
Si vor zice in el, certandu-se indeolalta: "Pe Allah!
Noi am fost in ratacire razvedita, cand v-am facut, pe voi egali cu
Stapanul lumilor!"
26:96-97
Orice duce la egalarea cuiva, in afara de Allah, cu Allah, in acte de
adorare, este Shirk, pacatul de a asocia parteneri lui Allah.
Allah spune (traducerea sensurilor):
Si cine este mai ratacit decat aceia care cheama in
locul lui Allah pe cineva care nu-i va raspunde lui pana in Ziua
Invierii, caci ei nu baga in seama chemarea acestora!
Iar cand oamenii vor fi adunati [pentru judecata], ei le vor fi dusmani si vor tagadui adoratia lor.
46:5-6
Allah spune (traducerea sensurilor)
"Si cel ce cheama alaturi de Allah un alt dumnezeu,
fara sa aiba dovada despre el, acela va da socoteala Domnului sau. Iar
necredinciosii nu vor izbandi!"
23:117
Allah stabileste ca oricine cheama pe altceva in afara de El, ia acel
lucru ca pe un dumnezeu, iar El spune (traducerea sensurilor):
"El lasa ca noaptea sa intre in zi si lasa ca ziua sa
intre in noapte. El a supus Soarele si Luna si fiecare alearga catre un
termen hotarat. Acesta este Allah, Domnul vostru. A Lui este stapania,
iar aceia pe care voi ii chemati in locul Lui nu stapanesc nici cat
pielita samburelui de curmala.
Daca ii chemati, ei nu aud chemarea voastra si chiar daca ar auzi-o,
tot nu v-ar raspunde voua. Iar in Ziua Invierii, ei vor tagadui ca
i-ati facut asociati [lui Allah]. Si nimeni nu te poate invata asa cum
o face un Binestuitor."
35:13-14
In aceasta Aya, Allah exprima faptul ca El este singurul asupra Caruia
se poate chema, pentru ca El, si nimeni altcineva, este Stapanul care
coordoneaza totul. Acele lucruri care sunt adorate, nu pot auzi rugile,
nici sa raspunda celor care ii chema, si chiar daca ar fi in stare sa-i
auda, ei nu pot raspunde, pentru ca ei nu au puterea sa le aduca nici
folos, nici dauna.
Arabii mushrik, la care Profetul, pacea si binecuvantarea lui Allah fie
asupra lui, a fost trimis pentru a-i chema la Islam, erau
necredinciosi, din cauza acestui Shirk. Ei Il chemau pe Allah in mod
sincer, in vremuri dificile, insa ei deveneau necredinciosi in vremuri
de usurinta si bunastare, cand incepeau sa cheme pe altii in afara de
Allah.
Allah spune (traducerea sensurilor):
[Aminteste-le lor], daca ei se urca pe corabie si Il
invoca numai pe Allah, fara sa-I faca Lui nici un partas, insa dupa ce
ii izbaveste [readucandu-i] pe uscat, iata-i pe ei cum Ii fac asociati
29:65
Si cand raul va va ajunge pe mare, ratacesc departe aceia pe care voi
ii chemati, afara de El. Dar dupa ce El va mantuieste, aducandu-va pe
uscat, voi va intoarceti [de la El], caci omul este nemultumitor!
17:67
Asa se adevereste cuvantul Domnului tau impotriva acelora care sunt nelegiuiti ca intr-adevar ei nu vor crede!
10:33
Shirk-ul unor oameni in ziua de astazi merge si mai departe, decat cel
al oamenilor din trecut, pentru ca ei directioneaza unele acte de
adorare spre altceva decat Allah, chemand in ajutor chiar si in timpuri
de calamitate; laa hawla wa laa quwwata illa Billaah (nu exista putere
si ajutor decat la Allah). Ne rugam lui Allah sa ne ocroteasca.
Pentru a rezuma raspunsul, a cere de la morti ceva, este Shirk, si a
cere de la vii ceva ce numai Allah poate darui, este Shirk. Si Allah
stie cel mai bine.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
Intrebare:
Assalamu alaikum, am o intrebare cu privire la Tawassul: cineva mi-a
spus ca a face tawassul la morminte si a cere persoanei moarte sa faca
Du'ah la Allah, este gresit; mi-a spus ca este rau daca cer unui om
pios in timpul vietii sale, sa faca Du'a, si am intrebat de ce este rau
in a-l ruga sa faca Du'a, dupa ce a murit. De aceea, daca ati putea sa
imi clarificati, care fel de Tawassul este permis si care nu este
permis, mai ales ca multi oameni s-au ratacit, in aceasta privinta.
Raspuns:
Tawassul in limba araba, inseamna a cauta a se apropia. Allah spune in Qur'an (traducerea sensurilor):
"Aceia pe care-i cheama ei cauta si ei mijlocul [care
sa-i conduca pe ei] cat mai aproape de Domnullor, nadajduiesc in
indurarea Sa si se tem de pedeapsa Lui, caci pedeapsa Domnului tau este
cu adevarat de temut."
17:57
ceea ce inseamna a se apropia de El.
Exista doua tipuri de Tawassul, Tawassul Islamic corect, si Tawassul interzis.
Tawassul Islamic Corect:
Acesta inseamna a te apropia de Allah prin intermediul actelor de
adorare, care Il multumesc pe El si Ii sunt placute Lui; acestea pot fi
waajib (obligatorii) sau mustahabb (incurajate), si pot fi sub forma de
cuvinte, actiuni sau credinte. Cateva feluri pot fi urmatoarele:
Cautarea apropierii de Allah prin intelesul Numelor si Atributelor Sale.
Allah spune (traducerea sensurilor):
"Ale lui Allah sunt numele cele mai frumoase!
Chemati-L cu ele si departati-va de aceia care schimonosesc numele Lui!
Ei vor fi rasplatiti dupa ceea ce fac!"
7:180
Astfel, cand cineva face Du'a la Allah, el incepe prin a-L chema pe
Allah cu numele care se potriveste cel mai bine, cum ar fi “al-Rahmaan”
(Cel Milostiv), atunci cand cere milostivire, si al-Ghafoor ( Cel
Iertator), atunci cand cere iertare, s.a.m.d.
Cautarea apropierii de Allah prin credinta si Tawheed.
Allah spune (traducerea sensurilor):
" Doamne! Noi credem in ceea ce Tu ai pogorat si-l urmam pe Trimis, deci scrie-ne pe noi printre cei care fac marturie."
3:53
Cautarea apropierii de Allah prin fapte bune, astfel o persoana cere de
la Allah, prin cele mai bune fapte facute de el, cum ar fi Rugaciunea,
Postul, Recitarea Qur'anului, evitarea lucrurilor interzise, s.a.m.d.
Un exemplu in acest sens este hadithul sahih relatat in Sahihayn despre
cei trei oameni care intrara intr-o pestera si o stanca cazu, blocand
iesirea. Ei L-au rugat pe Allah prin virtutea faptelor lor cele mai
bune (pentru a-i salva). O persoana se poate ruga lui Allah prin
dependenta sa totala de El, asa cum Allah spune in Qur'an (traducerea
sensurilor):
Si adu-ti aminte de Iov, cand l-a chemat el pe Domnul
lui: "M-a atins pe mine raul! Insa Tu esti Cel mai Milostiv intre
milostivi!"
21:83
sau admitand raul facut si nevoia sa de Allah, asa cum este descris ca a facut Yunus (traducerea sensurilor):
Si [adu-ti aminte] de Dhu-n-Nun, cand el a plecat
furios si si-a inchipuit ca Noi nu-l vom lasa cand va fi la nevoie.
Atunci el a strigat in intuneric:"Nu este alt Dumnezeu afara de Tine!
Slava Tie! Eu am fost dintre cei nelegiuiti!"
21:87.
Regulile privind Tawassul corect islamic variaza in functie de felul
acestuia. Unele tipuri sunt obligatorii, cum ar fi cautarea apropierii
de Allah prin numele Sale, prin insusirile Sale si prin Tawhid
(credinta in Unicitatea Sa absoluta), si unele sunt recomandate, cum ar
fi cautarea apropierii de Allah prin tot felul de fapte bune.
Tawassul care este Bid'ah si astfel interzis:
Aceasta este incercarea de apropiere de Allah prin lucruri care Lui Ii
displac si care Il nemultumesc, fie ca sunt cuvinte, fapte sau
credinte. Un exemplu este incercarea de apropiere de Allah prin
chemarea mortilor, care sunt absenti, cerand de la ei ajutor, etc.
Aceasta este o forma de Shirk Major (Shirk akbar), care contravine
Tawhid-ului si inseamna ca o persoana sa nu mai poate fi considerata
Musulman. Chemarea lui Allah, fie pentru a-I cere un anumit beneficiu,
sau ocrotire de un anumit rau, sau ca un act de adorare pentru
exprimarea umilintei si supunerii fata de El, poate fi adresata numai
direct Lui. Daca Du'a-urile sau Rugaciunile sunt adresate oricarui
altceva sau altcuiva, aceasta este Shirk. Allah spune (traducerea
sensurilor):
Si Domnul vostru zice: "Chemati-Ma si Eu va voi
raspunde! Aceia care din prea multa trufie refuza sa Ma adore vor intra
in Gheena umiliti!"
40:60
In aceasta Aya, Allah explica pedepsirea celor care refuza cu aroganta
sa-L cheme pe Allah, fie chemand pe altcineva, sau nechemandu-L deloc,
din mandrie si admiratie de sine, chiar daca nu cheama pe altcineva in
afara Lui.
Allah spune (traducerea sensurilor):
"Chemati-L pe Domnul vostru cu umilinta si intr-ascuns! El nu-i iubeste pe cei nelegiuiti!"
7:55
Allah porunceste robilor Sai sa-L cheme pe El si pe nimeni altcineva.
Allah spune despre oamenii Iadului (traducerea sensurilor):
Si vor zice in el, certandu-se indeolalta: "Pe Allah!
Noi am fost in ratacire razvedita, cand v-am facut, pe voi egali cu
Stapanul lumilor!"
26:96-97
Orice duce la egalarea cuiva, in afara de Allah, cu Allah, in acte de
adorare, este Shirk, pacatul de a asocia parteneri lui Allah.
Allah spune (traducerea sensurilor):
Si cine este mai ratacit decat aceia care cheama in
locul lui Allah pe cineva care nu-i va raspunde lui pana in Ziua
Invierii, caci ei nu baga in seama chemarea acestora!
Iar cand oamenii vor fi adunati [pentru judecata], ei le vor fi dusmani si vor tagadui adoratia lor.
46:5-6
Allah spune (traducerea sensurilor)
"Si cel ce cheama alaturi de Allah un alt dumnezeu,
fara sa aiba dovada despre el, acela va da socoteala Domnului sau. Iar
necredinciosii nu vor izbandi!"
23:117
Allah stabileste ca oricine cheama pe altceva in afara de El, ia acel
lucru ca pe un dumnezeu, iar El spune (traducerea sensurilor):
"El lasa ca noaptea sa intre in zi si lasa ca ziua sa
intre in noapte. El a supus Soarele si Luna si fiecare alearga catre un
termen hotarat. Acesta este Allah, Domnul vostru. A Lui este stapania,
iar aceia pe care voi ii chemati in locul Lui nu stapanesc nici cat
pielita samburelui de curmala.
Daca ii chemati, ei nu aud chemarea voastra si chiar daca ar auzi-o,
tot nu v-ar raspunde voua. Iar in Ziua Invierii, ei vor tagadui ca
i-ati facut asociati [lui Allah]. Si nimeni nu te poate invata asa cum
o face un Binestuitor."
35:13-14
In aceasta Aya, Allah exprima faptul ca El este singurul asupra Caruia
se poate chema, pentru ca El, si nimeni altcineva, este Stapanul care
coordoneaza totul. Acele lucruri care sunt adorate, nu pot auzi rugile,
nici sa raspunda celor care ii chema, si chiar daca ar fi in stare sa-i
auda, ei nu pot raspunde, pentru ca ei nu au puterea sa le aduca nici
folos, nici dauna.
Arabii mushrik, la care Profetul, pacea si binecuvantarea lui Allah fie
asupra lui, a fost trimis pentru a-i chema la Islam, erau
necredinciosi, din cauza acestui Shirk. Ei Il chemau pe Allah in mod
sincer, in vremuri dificile, insa ei deveneau necredinciosi in vremuri
de usurinta si bunastare, cand incepeau sa cheme pe altii in afara de
Allah.
Allah spune (traducerea sensurilor):
[Aminteste-le lor], daca ei se urca pe corabie si Il
invoca numai pe Allah, fara sa-I faca Lui nici un partas, insa dupa ce
ii izbaveste [readucandu-i] pe uscat, iata-i pe ei cum Ii fac asociati
29:65
Si cand raul va va ajunge pe mare, ratacesc departe aceia pe care voi
ii chemati, afara de El. Dar dupa ce El va mantuieste, aducandu-va pe
uscat, voi va intoarceti [de la El], caci omul este nemultumitor!
17:67
Asa se adevereste cuvantul Domnului tau impotriva acelora care sunt nelegiuiti ca intr-adevar ei nu vor crede!
10:33
Shirk-ul unor oameni in ziua de astazi merge si mai departe, decat cel
al oamenilor din trecut, pentru ca ei directioneaza unele acte de
adorare spre altceva decat Allah, chemand in ajutor chiar si in timpuri
de calamitate; laa hawla wa laa quwwata illa Billaah (nu exista putere
si ajutor decat la Allah). Ne rugam lui Allah sa ne ocroteasca.
Pentru a rezuma raspunsul, a cere de la morti ceva, este Shirk, si a
cere de la vii ceva ce numai Allah poate darui, este Shirk. Si Allah
stie cel mai bine.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid