O postu
Post ima veliki značaj i jedan je od pet temeljnih
stubova vjere Islama. Propisan je druge godine po hidžri. Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem, je ispostio devet ramazana. U početku je
bila obavezna jedna od dvije stvari; post ili nahranjivanje siromaha.
Mudrost toga je postepenost u propisivanju vjerskih obaveza kako bi se
lakše prihvatile, kao što je bio slučaj sa zabranom alkohola. Nakon toga
je post postao stroga obaveza, a nahranjivanje siromaha postade obaveza
onom ko nije u stanju postiti niti se očekuje da će kasnije biti u
stanju.
Uzvišeni Allah je učinio ibadete raznovrsnima kako bi iskušao Svoje
robove; da li će izvršiti samo ono što se slaže sa njihovom prirodom ili
će izvršiti sve što Allah traži. Razmislimo li o ibadetima poput
namaza, zekata, posta ili pak hadždža vidjećemo da su neki od njih
isključivo tijelesni ibadeti, dok su drugi isključivo meterijalni
ibadeti u kojima se žrtvuje imetak, a neki su pak kombinovani tako da se
ulažu tijelesni trud i materijalna sredstva. Po tome se razlikuje škrt
od plemenitog, jer možda je nekom lahko klanjati stotinu rekata, ali, za
novac ga ne pitaj. Drugom je opet lahko dati novac ali mu je teško
klanjati. Stoga je šerijat propisao različite ibadete kako bi izašli na
vidjelo iskreni Allahovi robovi a i oni koji sljede svoje prohtjeve.
Naprimjer, namaz je isključivo tjelesni ibadet, dok je zekat isključivo
materijalni ibadet, a hadždž je sastavljen od tijelesnog i materijalnog
ibadeta. Takav je i džihad na Allahovom putu, u njemu je tijelesna i
meterijalna žrtva.
Ponekad ibadet predstavlja suzdržavanje od onog što je čovjeku drago a
ponekad iziskuje odricanje od onog što čovjek voli. Post je primjer
suzdržavanja od onog što je čovjeku drago, a zekat je primjer davanja
onog što čovjek voli. Imetak je drag čovjeku i neće ga dati osim za
nešto što mu je još draže tj. Allahovo zadovoljstvo...
Na vrijednost posta upućuju mnogi hadisi, spomenut ćemo neke od njih.
Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu, da je Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, rekao: "Ko posti ramazan vjerujući u Allaha i
nadajući se Njegovoj nagradi biće mu oprošteni grijesi koje je počinio, a
ko bude klanjao u noći Lejletulkadr vjerujući u Allaha i nadajući se
Njegovoj nagradi biće mu oprošteni grijesi koje je počinio." (Buharija i
Muslim)
U drugom hadisu kaže Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu,: "Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem, je radovao ashabe dolazkom ramazana,
govori je: "Došao vam je mjesec ramazan, mjesec mubarek, Allah vam je
propisao da ga postite, u njemu se otvaraju vrata dženneta a zatvaraju
vrata džehennema, u njemu se okivaju šejtani i u njemu je noć koja je
bolja od hiljadu mjeseci." (Ovo je tekst hadisa kojeg bilježi En-Nesai, a
u značenju je zabilježen kod Buharije i Muslima.)
Prenosi Sehl ibnu Sa'd da je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem,
rekao: "Doista u džennetu ima kapija koja se zovu Er-Rejjan, kroz nju će
na Sudnjem danu ulaziti postači i niko drugi s njima neće ulaziti kroz
tu kapiju. Biće upitano: 'Gdje su postači?' Pa će ulaziti, a kada uđe
posljednji od njih zatvorit će se pa niko poslije njih neće ući kroz tu
kapiju." (Hadis bilježi Muslim i drugi.)
Postiti mjesec ramazan je stroga obaveza. Rekao je Uzvišeni Allah: "O
vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da
biste bogobojazni bili."(El-Bekara, 183)
Od Abdullah ibn Omera, radijallahu anhuma, se prenosi da je rekao: "Čuo
sam Allahovog Poslanika, sallahu 'alejhi ve sellem, da je rekao: Islam
se temelji na pet stvari: svjedočenju da nema drugog boga osim Allaha i
da je Muhammed Allahov Poslanik, obavljanju namaza, davanju zekata,
obavljanju hadždža i postu mjeseca ramazana."(Buharija i Muslim)
Postiti ramazan je obaveza svakom punoljetnom i razumnom muslimanu koji
je upoznat sa propisom posta i njegovom obavezom. Pored toga, Islam,
svojom lahkoćom i plemenitošću, dozvoljava ostavljanje posta sljedećim
osobama: Putniku, trudnici i dojilji, ukoliko se boji da će post
naštetiti njoj ili njenom djetetu, osobi koja nije u stanju postiti zbog
starosti ili bolesti. Ženi u vrijeme menstruacije (hajza) ili nifasa je
haram postiti, a kada bi postila, post joj ne bi bio ispravan.
Ranije smo naveli neke od hadisa koji upućuju na vrijednost posta,
međutim, neće svaki postač ostvariti te nagrade. Rekao je Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem,: "Koliko je postača koji od svog posta
nemaju ništa osim gladi i žeđi..."( Ahmed i Ibnu Madže, sahih) Zato,
upoznajmo se sa onim što kvari post i sa adabima posta, kako bi izišli
iz ramazana sa što većom nagradom i oprostom od Allaha.
Uzvišeni Allah u jednom ajetu spominje osnove svega onog što kvari post.
To su jelo piće i polni odnos. Rekao je Uzvišeni: "Zato se sada
sastajte sa ženama vašim u želji da dobijete ono što vam je Allah već
odredio i jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit
od crne niti zore, od tada postite do noći." (El-Bekara, 187)
Postaču je jasno da se mora suzdržati od jela pića i polnog odnosa,
međutim, postoje mnoge druge stvari oko kojih je u nedoumici da li mu
kvare post ili ne. U narednim redovima je pojašnjenje tih nejasnoća:
- Postaču je dozvoljeno ispirati usta i nos. Rekao je Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem,: "...i pretjeruj prilikom izapiranja nosa
osim kada postiš." (Ebu Davud, Tirmizija, Nesai, Ibnu Madže, sahih)
Postaču je dozvoljeno, čak i kada ne uzima abdest ili gusul, da izapire
usta i nos, ali je zabranjeno da u tome pretjeruje iz bojazni da se ne
napije. Vlažnost koja nakon pranja bude u ustima ne kvari post makar se i
progutala zajedno sa pljuvačkom. Ukoliko bi postač oprezno izapirao
usta ili nos ali mu se desi da i pored opreznosti nehotično popije nešto
vode, to mu neće pokvariti post po ispravnijem mišljenju učenjaka.
- Ukoliko je postač u potrebi za kušanjem hrane, kao na primjer kuhar
kada želi znati da li je hrana dovoljno slana, može ispitati ukus hrane
tako što će je staviti na jezik pazeći da nešto ne ode niz grlo. Rekao
je ibnu Abbas t: "Nema smetnje da postač ispita kiselost ili nešto drugo
ukoliko hrana ne ode niz grlo." (Ibnu ebi Šejbe, hasen ligajrih)
Bezpotrebno probavanje hrane je pokuđeno, ali ne kvari post kao što ga
ne kvari ispiranje usta.
- Žvakaća guma koja nema ukusa i ne luči tekućine je pokuđena jer suši
grlo i povećava žeđ, a ako luči tekućine koje silaze niz grlo onda
kvari post kod džumhura učenjaka.
- Obavljanje hidžame i davanje krvi ne kvari post po ispravnijem
mišljenju. Prenosi se od Ibnu Abbasa t da je Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, obavio hidžamu dok je postio. (Buharija) Međutim, u
drugom hadisu Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao:
"Pokvario je post onaj ko drugom obavlja hidžamu i onaj kome se
obavlja." (Ebu Davud i Tirmizija, sahih) Ovim hadisom se misli da
hidžama može uzrokovati prekid posta. Stoga je hidžama pokuđena onom
koga će oslabiti a zabranjena onom koga će toliko oslabiti da će morati
prekinuti post. U značenju hidžame je i davanje krvi.
- Nenamjerno povraćanje ne kvari post za razliku od namjerno izazvanog
povraćanja. Rekao je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem,: "Nije
dužan napaštati onaj koga nadvlada povraćanje, dužan je napostiti onaj
ko ga namjerno izazove." (Ahmed, Ebu Davud, Tirmizija, Nesai, Ibnu
Madže, sahih)
- Ukoliko muž za vrijeme posta poljubi ženu neće time pokvariti post,
jer je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, znao poljubiti neku od
svojih žena za vrijeme posta. (Buharija i Muslim) Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, je vladao svojim prohtjevima, a onaj ko ne vlada
svojim prohtjevima ne treba se stavljati na kušnju jer nadražaj koji
dovede do izlaska sjemena kvari post.
- Ako bi se desilo postaču da zaspe te u snu postane džunub to mu neće
pokvariti post i na tome su učenjaci složni, a ako bi imao u toku noći
odnos sa ženom pa tako osvanuo kao džunub ni to mu nebi pokvarilo post
po mišljenju većine učenjaka. Dokaz za to je hadis Aiše, radijjallahu
'anha, u kojem kaže da je Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, znalo
zateći jutro a on džunub zbog odnosa, pa bi se okupao i postio.
(Buharija i Muslim)
- Nema smetnje da se postač okupa radi rashlađivanja. Iz predhodnog
hadisa od Aiše, radijallahu 'anha, razumijemo da se Poslanik
,sallallahu 'alejhi ve sellem, kupao za vrijeme posta. Ashabi su znali
gledati Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, kako sipa na glavu vodu
dok je postio, s namjerom da ublaži vrućinu ili žeđ. (Ebu Davud, sahih)
U našem vremenu se pojavilo mnoštvo drugih stvari koje postača stavljaju
u nedoumicu, stoga je potrebno ukazati na njihov propis kako bi znali
da li kvare post ili ne.
Islamski pravni kolegij sa sjedištem u Džiddi je donio sljedeći
zaključak (93/1/10):
Post neće biti pokvaren upotrebom:
- Kapi za oko, uho ili nos te uzimanjem tableta koje se stavljaju
ispod jezika ukoliko postač bude izbjegavao gutanje onog što dođe do
grla.
- Materija koje se unose u tijelo putem kože poput kreme i masti, kao
što ni kupanje ne kvari post.
- Medicinskog pribora koji se unosi u tijelo radi pregleda, osim ako
se unose u želudac pa se pri tom unese tečnost.
- Inekcija koje se daju u kožu, mišiće ili vene ukoliko nisu hranjive,
poput infuzije.
- Uspavljujućih gasova, ukoliko se bolesniku ne daju hranjive tvari.
- Dozvoljeno je popravljanje, vađenje ili čišćenje zuba ukoliko postač
bude izbjegavao gutanje onog što dođe do grla.
Ljekar - musliman treba savjetovati pacijente da odgode upotrebu
pomenutog do vremena iftara ukoliko odgoda ne šteti.
Ukoliko postač pojede ili popije iz zaborava, ili ako mu prašina uđe u
usta bez namjere, to mu neće pokvariti post. Rekao je Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem: "Ko zaboravi, za vrijeme posta, pa nešto
pojede ili popije neka upotpuni post, njega je Allah nahranio i napoio."
(Buharija i Muslim)
Sunnet je požuriti sa iftarom, a sehur odgoditi, jer je Poslanik,
sallallah 'alejhi ve sellem, rekao: "Ljudi su u dobru sve dok požuruju
sa iftarom."(Buharija i Muslim)
Musliman je obavezan kloniti se gibeta, nemimeta, laži, svađe,
prepiranja, lažnog svjedočenja, javnih i tajnih grijeha u svim vremenima
a naročito za vrijeme posta. Rekao je Uzvišeni Allah u hadisu kudsi:
"Sva djela sina Ademovog njemu pripadaju osim posta, post je Moj, Ja za
njega nagrađujem. Post je zaštita, pa kada neko od vas posti neka ne
prilazi ženi i neka se ne svađa, a ako ga neko bude vrijeđao ili napadao
neka kaže: Ja postim!" (Buharija i Muslim) Rekao je naš voljeni
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Ko se ne prođe lažnog govora i
rada po njemu, pa, Allahu nije potrebno da ostavlja hranu i
piće."(Buharija)
Vrijeme posta treba ispuniti učenjem Kur'ana, zikrom, spominjanjem
Allaha, dijeljenjem sadake, lijepim ahlakom, dobročinstvom i drugim
dobrim djelima, a noći treba oživjeti namazom i dovom.
Molim Allaha tebareke ve te'ala da nam znanje poveća, da nam olakša i
omili rad po njemu i da primi naša dobra djela u ramazanu i nakon njega.
Pripremio: mr. Hakija Kanurić
Islamski Univerzitet u Rijadu
Post ima veliki značaj i jedan je od pet temeljnih
stubova vjere Islama. Propisan je druge godine po hidžri. Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem, je ispostio devet ramazana. U početku je
bila obavezna jedna od dvije stvari; post ili nahranjivanje siromaha.
Mudrost toga je postepenost u propisivanju vjerskih obaveza kako bi se
lakše prihvatile, kao što je bio slučaj sa zabranom alkohola. Nakon toga
je post postao stroga obaveza, a nahranjivanje siromaha postade obaveza
onom ko nije u stanju postiti niti se očekuje da će kasnije biti u
stanju.
Uzvišeni Allah je učinio ibadete raznovrsnima kako bi iskušao Svoje
robove; da li će izvršiti samo ono što se slaže sa njihovom prirodom ili
će izvršiti sve što Allah traži. Razmislimo li o ibadetima poput
namaza, zekata, posta ili pak hadždža vidjećemo da su neki od njih
isključivo tijelesni ibadeti, dok su drugi isključivo meterijalni
ibadeti u kojima se žrtvuje imetak, a neki su pak kombinovani tako da se
ulažu tijelesni trud i materijalna sredstva. Po tome se razlikuje škrt
od plemenitog, jer možda je nekom lahko klanjati stotinu rekata, ali, za
novac ga ne pitaj. Drugom je opet lahko dati novac ali mu je teško
klanjati. Stoga je šerijat propisao različite ibadete kako bi izašli na
vidjelo iskreni Allahovi robovi a i oni koji sljede svoje prohtjeve.
Naprimjer, namaz je isključivo tjelesni ibadet, dok je zekat isključivo
materijalni ibadet, a hadždž je sastavljen od tijelesnog i materijalnog
ibadeta. Takav je i džihad na Allahovom putu, u njemu je tijelesna i
meterijalna žrtva.
Ponekad ibadet predstavlja suzdržavanje od onog što je čovjeku drago a
ponekad iziskuje odricanje od onog što čovjek voli. Post je primjer
suzdržavanja od onog što je čovjeku drago, a zekat je primjer davanja
onog što čovjek voli. Imetak je drag čovjeku i neće ga dati osim za
nešto što mu je još draže tj. Allahovo zadovoljstvo...
Na vrijednost posta upućuju mnogi hadisi, spomenut ćemo neke od njih.
Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu, da je Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, rekao: "Ko posti ramazan vjerujući u Allaha i
nadajući se Njegovoj nagradi biće mu oprošteni grijesi koje je počinio, a
ko bude klanjao u noći Lejletulkadr vjerujući u Allaha i nadajući se
Njegovoj nagradi biće mu oprošteni grijesi koje je počinio." (Buharija i
Muslim)
U drugom hadisu kaže Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu,: "Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem, je radovao ashabe dolazkom ramazana,
govori je: "Došao vam je mjesec ramazan, mjesec mubarek, Allah vam je
propisao da ga postite, u njemu se otvaraju vrata dženneta a zatvaraju
vrata džehennema, u njemu se okivaju šejtani i u njemu je noć koja je
bolja od hiljadu mjeseci." (Ovo je tekst hadisa kojeg bilježi En-Nesai, a
u značenju je zabilježen kod Buharije i Muslima.)
Prenosi Sehl ibnu Sa'd da je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem,
rekao: "Doista u džennetu ima kapija koja se zovu Er-Rejjan, kroz nju će
na Sudnjem danu ulaziti postači i niko drugi s njima neće ulaziti kroz
tu kapiju. Biće upitano: 'Gdje su postači?' Pa će ulaziti, a kada uđe
posljednji od njih zatvorit će se pa niko poslije njih neće ući kroz tu
kapiju." (Hadis bilježi Muslim i drugi.)
Postiti mjesec ramazan je stroga obaveza. Rekao je Uzvišeni Allah: "O
vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da
biste bogobojazni bili."(El-Bekara, 183)
Od Abdullah ibn Omera, radijallahu anhuma, se prenosi da je rekao: "Čuo
sam Allahovog Poslanika, sallahu 'alejhi ve sellem, da je rekao: Islam
se temelji na pet stvari: svjedočenju da nema drugog boga osim Allaha i
da je Muhammed Allahov Poslanik, obavljanju namaza, davanju zekata,
obavljanju hadždža i postu mjeseca ramazana."(Buharija i Muslim)
Postiti ramazan je obaveza svakom punoljetnom i razumnom muslimanu koji
je upoznat sa propisom posta i njegovom obavezom. Pored toga, Islam,
svojom lahkoćom i plemenitošću, dozvoljava ostavljanje posta sljedećim
osobama: Putniku, trudnici i dojilji, ukoliko se boji da će post
naštetiti njoj ili njenom djetetu, osobi koja nije u stanju postiti zbog
starosti ili bolesti. Ženi u vrijeme menstruacije (hajza) ili nifasa je
haram postiti, a kada bi postila, post joj ne bi bio ispravan.
Ranije smo naveli neke od hadisa koji upućuju na vrijednost posta,
međutim, neće svaki postač ostvariti te nagrade. Rekao je Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem,: "Koliko je postača koji od svog posta
nemaju ništa osim gladi i žeđi..."( Ahmed i Ibnu Madže, sahih) Zato,
upoznajmo se sa onim što kvari post i sa adabima posta, kako bi izišli
iz ramazana sa što većom nagradom i oprostom od Allaha.
Uzvišeni Allah u jednom ajetu spominje osnove svega onog što kvari post.
To su jelo piće i polni odnos. Rekao je Uzvišeni: "Zato se sada
sastajte sa ženama vašim u želji da dobijete ono što vam je Allah već
odredio i jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit
od crne niti zore, od tada postite do noći." (El-Bekara, 187)
Postaču je jasno da se mora suzdržati od jela pića i polnog odnosa,
međutim, postoje mnoge druge stvari oko kojih je u nedoumici da li mu
kvare post ili ne. U narednim redovima je pojašnjenje tih nejasnoća:
- Postaču je dozvoljeno ispirati usta i nos. Rekao je Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem,: "...i pretjeruj prilikom izapiranja nosa
osim kada postiš." (Ebu Davud, Tirmizija, Nesai, Ibnu Madže, sahih)
Postaču je dozvoljeno, čak i kada ne uzima abdest ili gusul, da izapire
usta i nos, ali je zabranjeno da u tome pretjeruje iz bojazni da se ne
napije. Vlažnost koja nakon pranja bude u ustima ne kvari post makar se i
progutala zajedno sa pljuvačkom. Ukoliko bi postač oprezno izapirao
usta ili nos ali mu se desi da i pored opreznosti nehotično popije nešto
vode, to mu neće pokvariti post po ispravnijem mišljenju učenjaka.
- Ukoliko je postač u potrebi za kušanjem hrane, kao na primjer kuhar
kada želi znati da li je hrana dovoljno slana, može ispitati ukus hrane
tako što će je staviti na jezik pazeći da nešto ne ode niz grlo. Rekao
je ibnu Abbas t: "Nema smetnje da postač ispita kiselost ili nešto drugo
ukoliko hrana ne ode niz grlo." (Ibnu ebi Šejbe, hasen ligajrih)
Bezpotrebno probavanje hrane je pokuđeno, ali ne kvari post kao što ga
ne kvari ispiranje usta.
- Žvakaća guma koja nema ukusa i ne luči tekućine je pokuđena jer suši
grlo i povećava žeđ, a ako luči tekućine koje silaze niz grlo onda
kvari post kod džumhura učenjaka.
- Obavljanje hidžame i davanje krvi ne kvari post po ispravnijem
mišljenju. Prenosi se od Ibnu Abbasa t da je Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, obavio hidžamu dok je postio. (Buharija) Međutim, u
drugom hadisu Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao:
"Pokvario je post onaj ko drugom obavlja hidžamu i onaj kome se
obavlja." (Ebu Davud i Tirmizija, sahih) Ovim hadisom se misli da
hidžama može uzrokovati prekid posta. Stoga je hidžama pokuđena onom
koga će oslabiti a zabranjena onom koga će toliko oslabiti da će morati
prekinuti post. U značenju hidžame je i davanje krvi.
- Nenamjerno povraćanje ne kvari post za razliku od namjerno izazvanog
povraćanja. Rekao je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem,: "Nije
dužan napaštati onaj koga nadvlada povraćanje, dužan je napostiti onaj
ko ga namjerno izazove." (Ahmed, Ebu Davud, Tirmizija, Nesai, Ibnu
Madže, sahih)
- Ukoliko muž za vrijeme posta poljubi ženu neće time pokvariti post,
jer je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, znao poljubiti neku od
svojih žena za vrijeme posta. (Buharija i Muslim) Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, je vladao svojim prohtjevima, a onaj ko ne vlada
svojim prohtjevima ne treba se stavljati na kušnju jer nadražaj koji
dovede do izlaska sjemena kvari post.
- Ako bi se desilo postaču da zaspe te u snu postane džunub to mu neće
pokvariti post i na tome su učenjaci složni, a ako bi imao u toku noći
odnos sa ženom pa tako osvanuo kao džunub ni to mu nebi pokvarilo post
po mišljenju većine učenjaka. Dokaz za to je hadis Aiše, radijjallahu
'anha, u kojem kaže da je Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, znalo
zateći jutro a on džunub zbog odnosa, pa bi se okupao i postio.
(Buharija i Muslim)
- Nema smetnje da se postač okupa radi rashlađivanja. Iz predhodnog
hadisa od Aiše, radijallahu 'anha, razumijemo da se Poslanik
,sallallahu 'alejhi ve sellem, kupao za vrijeme posta. Ashabi su znali
gledati Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, kako sipa na glavu vodu
dok je postio, s namjerom da ublaži vrućinu ili žeđ. (Ebu Davud, sahih)
U našem vremenu se pojavilo mnoštvo drugih stvari koje postača stavljaju
u nedoumicu, stoga je potrebno ukazati na njihov propis kako bi znali
da li kvare post ili ne.
Islamski pravni kolegij sa sjedištem u Džiddi je donio sljedeći
zaključak (93/1/10):
Post neće biti pokvaren upotrebom:
- Kapi za oko, uho ili nos te uzimanjem tableta koje se stavljaju
ispod jezika ukoliko postač bude izbjegavao gutanje onog što dođe do
grla.
- Materija koje se unose u tijelo putem kože poput kreme i masti, kao
što ni kupanje ne kvari post.
- Medicinskog pribora koji se unosi u tijelo radi pregleda, osim ako
se unose u želudac pa se pri tom unese tečnost.
- Inekcija koje se daju u kožu, mišiće ili vene ukoliko nisu hranjive,
poput infuzije.
- Uspavljujućih gasova, ukoliko se bolesniku ne daju hranjive tvari.
- Dozvoljeno je popravljanje, vađenje ili čišćenje zuba ukoliko postač
bude izbjegavao gutanje onog što dođe do grla.
Ljekar - musliman treba savjetovati pacijente da odgode upotrebu
pomenutog do vremena iftara ukoliko odgoda ne šteti.
Ukoliko postač pojede ili popije iz zaborava, ili ako mu prašina uđe u
usta bez namjere, to mu neće pokvariti post. Rekao je Poslanik,
sallallahu 'alejhi ve sellem: "Ko zaboravi, za vrijeme posta, pa nešto
pojede ili popije neka upotpuni post, njega je Allah nahranio i napoio."
(Buharija i Muslim)
Sunnet je požuriti sa iftarom, a sehur odgoditi, jer je Poslanik,
sallallah 'alejhi ve sellem, rekao: "Ljudi su u dobru sve dok požuruju
sa iftarom."(Buharija i Muslim)
Musliman je obavezan kloniti se gibeta, nemimeta, laži, svađe,
prepiranja, lažnog svjedočenja, javnih i tajnih grijeha u svim vremenima
a naročito za vrijeme posta. Rekao je Uzvišeni Allah u hadisu kudsi:
"Sva djela sina Ademovog njemu pripadaju osim posta, post je Moj, Ja za
njega nagrađujem. Post je zaštita, pa kada neko od vas posti neka ne
prilazi ženi i neka se ne svađa, a ako ga neko bude vrijeđao ili napadao
neka kaže: Ja postim!" (Buharija i Muslim) Rekao je naš voljeni
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Ko se ne prođe lažnog govora i
rada po njemu, pa, Allahu nije potrebno da ostavlja hranu i
piće."(Buharija)
Vrijeme posta treba ispuniti učenjem Kur'ana, zikrom, spominjanjem
Allaha, dijeljenjem sadake, lijepim ahlakom, dobročinstvom i drugim
dobrim djelima, a noći treba oživjeti namazom i dovom.
Molim Allaha tebareke ve te'ala da nam znanje poveća, da nam olakša i
omili rad po njemu i da primi naša dobra djela u ramazanu i nakon njega.
Pripremio: mr. Hakija Kanurić
Islamski Univerzitet u Rijadu