Interdictia de a purta talismane si amulete
‘Noroc’ si ‘ghinion’
Aceasta viata lumeasca nu este decit o
incercare de la Allah Subhanu Wa Ta’ala, pentru ca in Qu’ran Kareem ni
se spune: “Acela care a facut moartea si viata, ca sa va incerce pe
voi, [pentru a vedea] care dintre voi este mai bun intru fapta. Si El
este Puternic [si] Iertator [Al-'Aziz, Al-Ghafur]." [Qu’ran, Traducerea
sensurilor, Soorah al-Mulk (67):2]
Allah Preainaltul, in intelepciunea Sa perfecta, a creat aceste
fluctuatii, care reprezinta componente ale incercarilor carora ii
supune pe dreptcredinciosi, pentru a ne testa rabdarea si perseverenta.
Allah Sunbhanu Wa Ta’ala spune: "34. Si nu am trimis Noi nici un
prevenitor in vreo cetate fara ca cei instariti din ea sa nu zica: “Noi
nu credem in cele cu care ati fost trimisi!”
35. Si au zis ei: “Noi am avut mai multe bogatii si mai multi copii si
noi nu vom fi chinuiti!” [Qu’ran, Traducerea sensurilor, Soorah
al-Ambiyah (21): 34-35]
Deci supararile reprezinta doar o serie de incercari, menite sa testeze
credinta oamenilor. In Qur'an Kareem ni se explica faptul ca
intelepciunea ce se gaseste in spatele acestor incercari se afla
dincolo de capacitatea noastra de intelegere, deoarece cunostintele pe
care le avem sau le putem dobindi sint limitate. Prin urmare, asa cum
Allah Subhanu Wa Ta’ala ne spune in Qu’ran: “ [...] Or, se poate
[intampla] ca voi sa urati un lucru care este bun pentru voi si sa
iubiti un lucru care este rau pentru voi. Dar Allah stie, in vreme ce
voi nu stiti." [Qu’ran, Traducerea sensurilor, Soorah al-Baqarah (2):
216]
Deci ceea ce unii oameni considera a fi ‘noroc’ sau ‘ghinion’
reprezinta pur si simplu o serie de intimplari predestinate de catre
Allah Subhanu Wa Ta’ala sa aiba loc, ca incercari la care sint supusi
oamenii. Acestea se succed doar cu permisiunea Lui, numai El are
puterea de a indeparta raul pe care il aduc. Indatorirea fiecarui
musulman este cea de a avea o incredere de nestramutat in Allah
(Tawakkul) si sa caute ajutorul Sau atunci cind trece prin astfel de
incercari.
Profetul Mohammad (sallallahu alaihe wa-sallam) a facut referire la
aceast fapt in sfatul pe care i l-a dat lui Ibn Abbas (radhiallahu
anhu), spunind: "O, voi oameni tineri! Va voi invata citeva cuvinte:
"I'hfath Allah (amintiti-va de poruncile lui Allah si respectati-le)
iar El Isi va arata Ya'hfath catre voi (in sensul ca isi va directiona
grija si ajurtorul Sau catre voi). I'hfath Allah si il veti gasi
alaturi de voi (prin grija si protectia Sa). Atunci cind invocati
faceti aceasta doar catre Allah, iar atunci cind cereti ajutor,
cereti-l doar de la Allah. Si sa stiti ca daca toata lumea
(referindu-se la intreaga umanitate si la Djinni) s-ar uni pentru a va
ajuta, nu va pot aduce nici un fel de ajutor, in afara de cel ce e
scris de Allah pentru voi. Si daca toti acestia s-ar uni pentru a va
face rau, nu vor reusi sa faca asta vreodata, in afara de ceea ce Allah
a scris pentru voi. Unealta pentru scris a fst ridicata deja (in sensul
de ‘s-a oprit actiunea de a scrie’) si paginile s-au uscat." [Musnad
Ahmad si at-Tirmidhee]
Credinta asociata cu talismane si amulete, conform careia acestea atrag
norocul si impiedica raul de la a se intimpla, este contrara
invataturii islamice, deoarece potrivit acesteia numai Allah are
puterea de a oferi favoruri si de a incerca oamenii cu greutati si
dificultati, precum si pe cea de a inceta aceste binecuvintari.
Talismanele si amuletele contrazic Tawheed-ul
Tawheed-ul (credinta in unicitatea lui
Allah) reprezinta insusi centrul credintei islamice. Una dintre
credintele fundamentale ale Tawheed-ului este cea ca doar Allah are
puterea de a aduce beneficii sau de a impune incercari, numai El poate
aduce binele si indeparta raul. Orice notiune, credinta sau enunt care
contrazice acest aspect conduce la pacatul de neiertat al Shirk-ului (a
aduce asociati lui Allah). Allah spune: "Allah nu iarta sa I se faca
vreun partas. Afara de aceasta, El iarta cui voieste. Iar acela care
pune in rand cu Allah un partas, nascoceste un mare pacat!" [Qu’ran,
Traducerea sensurilor, Soorah an-Nisa (4): 48]
Credinta potrivit careia talismanele au puterea de a atrage norocul si
de a indeparta ghinionul reprezinta un act de shirk. Era o practica des
intilnita printre arabi in perioada pre-islamica: obisnuiau sa poarte
bratari, medalioane, margele, scoici etc. ca talismane. Exista multe
relatari care ne informeaza ca Mesagerul lui Allah, profetul Muhammad
(sallallahu alaihe wa-sallam) a respins toate practicile de acest gen.
Uqbah (radhiallahu anhu) a relatat: "Odata un grup de barbati s-a
apropiat de Mesagerul lui Allah (sallallahu alaihe wa-sallam) pentru a
pronunta juramintele lor de credinta. Profetul (sallallahu alaihe
wa-sallam) a acceptat juramintele a noua oameni, si a refuzat pe unul
dintre acestia. Cind a fost intrebat care este motivul, Profetul
(sallallahu alaihe wa-sallam) a raspuns: "Intr-adevar el poarta o
amuleta (un talisman).” Atunci barbatul respectiv a apucat amuleta si a
sfarimat-o, apoi a pronuntat juramintul. Profetul (sallallahu alaihe
wa-sallam) a spus: "Oricine poarta o amuleta comite (un act de) Shirk."
[Musnad Ahmad. Acest hadith a fost clasificat ca fiind sahih de Shaikh
al-Albanee in al-Silsilah al-Saheehah, (492)]
In vremurile Profetului Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam), multi
dintre cei care renuntau la credinta pagina pentru a crede doar in
Allah Subhanu Wa Ta’ala pastrau inca in suflet credintele politeiste.
Printre acestea se numara si portul talismanelor. Abu Waaqid al-Laythee
a relatat ca pe cind Profetul Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam)
mergea catre Hunayn (locul in care s-a desfasurat o batalie foarte
importanta), au trecut pe linga un copac numit Dhat Anwaar. Idolatrii
obisnuiau sa isi agate armele de crengile acestuia, pentru a le purta
noroc. O parte dintre Sahabah care intrasera de curind in Islam i-au
cerut Profetului (sallallahu alaihe wa-sallam) sa desemneze un copac cu
caracteristici asemanatoare si pentru musulmani. Trimisul lui Allah i-a
mustrat si a spus: "Subhan-Allah! Este exact ceea ce i-a spus poporul
lui Moosa (Profetului Moise): 'O Moosa! Fa-nu si noua un zeu asemanator
cu zeii celorlalti." [At-Tirmidhee, Musnad Ahmad si altii.]
Acest hadith demonstreaza gravitatea erorii de a crede in talismane,
care nu sint mai mult decit niste simple obiecte, de exemplu margelele,
oasele, scoicile, snururile, potcoavele etc. care sint purtate fie la
git, fie atirnate pe pereti cu scopul de a indeparta raul si de a aduce
noroc. Trimisul lui Allah, Profetul Muhammad (sallallahu alaihe
wa-sallam) a comparat talismanele cu idolii si zeitatile false, care
sint venerate de unii oameni care prefera sa se inchine acestora in loc
sa il adore pe Allah Subhanu Wa Ta’ala.
Acest lucru se intimpla din cauza ca a crede in talismane inseamna a
avea credinta in ceea ce venereaza adoratorii de idoli. Cel care poarta
un talisman crede ca acesta are puterea divina de a-i aduce beneficii
sau de a atrage nenorociri. In plus, se deduce chiar faptul ca pentru
ei talismanele au mai multa putere decit Allah Subhanu Wa Ta’ala (Audhu
billahi), deoarece se considera ca acestea sint capabile sa indeparteze
mihnirile pe care Allah le-a destinat deja. Prin urmare, Profetul
Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) i-a blestemat pe cei care le
folosesc. Uqbah Ibn Amir a relatat ca Profetul (sallallahu alaihe
wa-sallam) a spus odata: "Fie ca Allah sa aduca nereusita si framintare
oricui poarta un talisman sau li-l da altora." [Musnad Ahmad si Haakim]
Talismanele – mijloace de venerare a idolilor
Citeodata pe talismane sint infatisate
imagini ale ‘sfintilor’ sau ale unor morminte. Imaginile sint interzise
in Islam, si ar trebui stiut faptul ca principalul motiv care se
gaseste in spatele acestei interdictii e cel de a preveni aparitia
actlor de Shirk in Aqeedah musulmanilor.
Shirk-ul a inceput sa isi faca aparitia, in trecut, prin intermediul
imaginilor si a mormintelor. Atunci cind oameni cunoscuti ca fiind
dreptcredinciosi mureau, oamenii le ridicau statui si afisau imagini
ale acestora in diverse locuri. Generatiile urmatoare au ajus sa
venereze aceste imagini si statui, slavindu-le alaturi de Allah. Atunci
cind i s-a adus la cunostinta Profetului Muhammad (sallallahu alaihe
wa-sallam) faptul ca in bisericile din Etiopia se gaseau imagini, el a
spus: "Daca vreun om credincios din acel popor moare, ei vor construi
un loc de venerare la mormintul sau si vor afisa astfel de imagini.
Acesti oameni vor fi priviti de Allah in ziua invierii ca fiind cei mai
rai dintre toate creaturile." [Saheeh al-Bukharee si Saheeh Muslim]
Islamul a interzis toate instrumentele care ar putea conduce la acte de
Shirk: printre acestea se numara si prohibitia de a crea imagini si de
a le atirna pe pereti. In plus, cei care poarta medalioane infatisind
‘portrete’ ale ‘sfintilor’ ori morminte, crezind ca acestea aduc
binecuvintari, sau cred ca ele au puterea de a indeparta raul – acesti
oameni comit acte de shirk, pentru ca in credinta lor gresita le
confera talismanelor si celor reprezentati pe acestea (oamenii
respective fiind, normal, doar creatii ale divinitatii) o putere care
nu ii poate apartine decit lui Alah Subhanu Wa Ta’ala.
Amuletele ca mijloace de vindecare a bolilor
O alta uzitare foarte raspindita a
amuletelor si talismanelor se prezinta sub forma de remedii pentru boli
sau cea de protectie de deochi. Si aceasta utilizare este interzisa:
Imraan Ibn Hussain (radhiallahu anhu) a relatat ca atunci cind Profetul
Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) a vazut o bratara de alama pe
bratul unui om, i-a spus acestuia: "Nenorocirea sa cada asupra ta. Ce
inseamna asta?" Barbatul a raspuns ca poarta bratara pentru a-l apara
de o boala numita Waahinah (slabiciune). Trimisul lui Allah (sallallahu
alaihe wa-sallam) a spus apoi: "Arunc-o, pentru ca intr-adevar nu va
face mai mult decit sa iti sporeasca slabiciunea. Iar daca mori in timp
ce o porti, nu vei izbindi niciodata." [Musnad Ahmad si altii]
De aici tragem in mod clar concluzia ca Allah Subhanu Wa Ta’ala nu il
va apara pe cel care poarta talismane, ci mai degraba il va abandona si
il va incredinta talismanului, care nu ii va aduce nici un benficiu.
Profetul Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) a spus: "Cel care
poarta un lucru (in sensul ca ii confera atribute divine prin credinta
sa eronata) va fi incredintat acelui obiect." [At-Tirmidhee]
Atitudinea pe care trebuie sa o adopte un dreptcredincios atunci cind
este atins de o afectiune este cea rabdatoare, si sa caute ajutor doar
la Allah Subhanu Wa Ta’ala: " Si [adu-ti aminte] de Iov, cand l-a
chemat el pe Domnul lui: „M-a atins pe mine raul! Insa Tu esti Cel mai
Milostiv intre milostivi!" [Qu’ran, Traducerea sensurilor, Soorah
al-Ambiya (21): 83]
Trimisul lui Allah (sallallahu alaihe wa-sallam) l-a sfatuit pe Ibn
Abbas (radhiallahu anhu) spunindu-i: "Atunci cind invocati faceti
aceasta doar catre Allah, iar atunci cind cereti ajutor, cereti-l doar
de la Allah. Si sa stiti ca daca toata lumea (referindu-se la intreaga
umanitate si la Djinni) s-ar uni pentru a va ajuta, nu va pot aduce
nici un fel de ajutor, in afara de cel ce e scris de Allah pentru voi.
Si daca toti acestia s-ar uni pentru a va face rau, nu vor reusi sa
faca asta vreodata, in afara de ceea ce Allah a scris pentru voi.
Unealta pentru scris a fst ridicata deja (in sensul de ‘s-a oprit
actiunea de a scrie’) si paginile s-au uscat." [Musnad Ahmad si
at-Tirmidhee]
Allah ne spune in Qu;ran Kareem: " 155. Va vom incerca cu putina
spaima, foamete, lipsire de bunuri, de suflete si de roade, dar
binevesteste celor rabdatori,
156. Care, daca s-a abatut asupra lor vreo nenorocire, spun: "Noi
suntem ai lui Allah si noi la El ne intoarcem"." [Qu’ran, Traducerea
sensurilor, Soorah al-Baqarah (2): 155]
Prin urmare, cel care cauta adapost la Allah Subhanu Wa Ta’ala si isi
incredinteaza intreaga viata Lui va beneficia, pentru ca Allah va face
ca greutatile sa para usor de suportat. Insa cel care se ataseaza de
ceea ce Allah a creat, si printre acestea se numara si amuletele si
talismanele, va fi abandonat de catre Allah si incredintat acelor
obiecte de care s-a atasat... nimic nu il va salva de acele lucruri,
care, in fond, nu fac nici rau, nici bine nimanui. Cel care poarta
talismane asupra sa nu face altceva decit sa taie legatura cu Allah si
sa isi distruga propria credinta.
Printre indatoririle fiecarui muslman se numara cea de a-si pastra
intacta Aqeedah proprie, precum si cea a familiei sale. Un
dreptcredincios nu trebuie sa apeleze la remedii aflate in afara sferei
islamului, nici sa spere ca va primi ajutor de la vindecatorii care nu
fac altceva decit sa insele, pentru ca ii vor afecta inima si credinta.
Cel care depine doar de Allah stie ca daca va crede cu tarie in Allah
Subhanu Wa Ta’ala acest lucru este suficient.
Companionii (radhiallahu anhu) erau foarte stricti atunci cind era
vorba despre talismane si ‘semne de rau augur’, fie ca se loveau de
astfel de probleme in familiile lor sau in exteriorul acestora. Zaynab,
sotia lui Abdullah Ibn Mas'oud, relateaza ca odata Ibn Mas'oud a vazut
un colier in jurul gitului ei si a intrebat 'Ce este acesta?' Ea a
raspuns: 'Este un snur asupra caruia s-a facut o vraja speciala pentru
a ma ajuta.' El a smuls colierul de la gitul ei, l-a distrus si a spus:
“Cu siguranta nu e nevoie de shirk in familia lui Abdullah! L-am auzit
pe profetul Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) spunind:
'Intr-adevat, vrajile, talismanele si amuletele sint shirk.'"
Zaynab a raspuns: 'De ce spui asta? Mie mi se zbatea ochiul, si cind am
fost la cutare, evreul, a facut o vraja asupra lui si tresaltarea s-a
oprit.' Ibn Mas'oud a spus: 'Adevar iti spun, era doar un diavol care
il lovea cu mina lui, asa ca atunci cind s-a facut vraja a renuntat.
Insa ar fi fost de ajuns ca tu sa spui: "Idh-habil-ba's Rabban-naas
washfi antash-shafee Laa shifaa' illa shifaa'uk shifaa'aan laa
yughaadiruhu saqama" (Inlatura suferinta, o, Stapinitor al omenirii, si
vindec-o in mod perfect, caci tu esti Adevaratul Vindecator. Numai la
Tine exista vindecarea; o vindecare ce nu e urmata de boala." [Sunan
Abu Dawood (vol: 3, no: 3874)] Clasificata drept sahih de al-Albanee in
al-Silsilat al-Saheehah (331 si 2972)]
O persoana care este suferinda poate recurge la tratamentele permise,
cum ar fi medicamentele; de exemplu putem aplica pe corp centuri
magnetice etc. care s-au dovedit eficiente din punct de vedere medical
in tratamentul unor afectiuni, pentru ca acestea nu sint incluse in
categoria talismanelor si amuletelor.
‘Noroc’ si ‘ghinion’
Aceasta viata lumeasca nu este decit o
incercare de la Allah Subhanu Wa Ta’ala, pentru ca in Qu’ran Kareem ni
se spune: “Acela care a facut moartea si viata, ca sa va incerce pe
voi, [pentru a vedea] care dintre voi este mai bun intru fapta. Si El
este Puternic [si] Iertator [Al-'Aziz, Al-Ghafur]." [Qu’ran, Traducerea
sensurilor, Soorah al-Mulk (67):2]
Allah Preainaltul, in intelepciunea Sa perfecta, a creat aceste
fluctuatii, care reprezinta componente ale incercarilor carora ii
supune pe dreptcredinciosi, pentru a ne testa rabdarea si perseverenta.
Allah Sunbhanu Wa Ta’ala spune: "34. Si nu am trimis Noi nici un
prevenitor in vreo cetate fara ca cei instariti din ea sa nu zica: “Noi
nu credem in cele cu care ati fost trimisi!”
35. Si au zis ei: “Noi am avut mai multe bogatii si mai multi copii si
noi nu vom fi chinuiti!” [Qu’ran, Traducerea sensurilor, Soorah
al-Ambiyah (21): 34-35]
Deci supararile reprezinta doar o serie de incercari, menite sa testeze
credinta oamenilor. In Qur'an Kareem ni se explica faptul ca
intelepciunea ce se gaseste in spatele acestor incercari se afla
dincolo de capacitatea noastra de intelegere, deoarece cunostintele pe
care le avem sau le putem dobindi sint limitate. Prin urmare, asa cum
Allah Subhanu Wa Ta’ala ne spune in Qu’ran: “ [...] Or, se poate
[intampla] ca voi sa urati un lucru care este bun pentru voi si sa
iubiti un lucru care este rau pentru voi. Dar Allah stie, in vreme ce
voi nu stiti." [Qu’ran, Traducerea sensurilor, Soorah al-Baqarah (2):
216]
Deci ceea ce unii oameni considera a fi ‘noroc’ sau ‘ghinion’
reprezinta pur si simplu o serie de intimplari predestinate de catre
Allah Subhanu Wa Ta’ala sa aiba loc, ca incercari la care sint supusi
oamenii. Acestea se succed doar cu permisiunea Lui, numai El are
puterea de a indeparta raul pe care il aduc. Indatorirea fiecarui
musulman este cea de a avea o incredere de nestramutat in Allah
(Tawakkul) si sa caute ajutorul Sau atunci cind trece prin astfel de
incercari.
Profetul Mohammad (sallallahu alaihe wa-sallam) a facut referire la
aceast fapt in sfatul pe care i l-a dat lui Ibn Abbas (radhiallahu
anhu), spunind: "O, voi oameni tineri! Va voi invata citeva cuvinte:
"I'hfath Allah (amintiti-va de poruncile lui Allah si respectati-le)
iar El Isi va arata Ya'hfath catre voi (in sensul ca isi va directiona
grija si ajurtorul Sau catre voi). I'hfath Allah si il veti gasi
alaturi de voi (prin grija si protectia Sa). Atunci cind invocati
faceti aceasta doar catre Allah, iar atunci cind cereti ajutor,
cereti-l doar de la Allah. Si sa stiti ca daca toata lumea
(referindu-se la intreaga umanitate si la Djinni) s-ar uni pentru a va
ajuta, nu va pot aduce nici un fel de ajutor, in afara de cel ce e
scris de Allah pentru voi. Si daca toti acestia s-ar uni pentru a va
face rau, nu vor reusi sa faca asta vreodata, in afara de ceea ce Allah
a scris pentru voi. Unealta pentru scris a fst ridicata deja (in sensul
de ‘s-a oprit actiunea de a scrie’) si paginile s-au uscat." [Musnad
Ahmad si at-Tirmidhee]
Credinta asociata cu talismane si amulete, conform careia acestea atrag
norocul si impiedica raul de la a se intimpla, este contrara
invataturii islamice, deoarece potrivit acesteia numai Allah are
puterea de a oferi favoruri si de a incerca oamenii cu greutati si
dificultati, precum si pe cea de a inceta aceste binecuvintari.
Talismanele si amuletele contrazic Tawheed-ul
Tawheed-ul (credinta in unicitatea lui
Allah) reprezinta insusi centrul credintei islamice. Una dintre
credintele fundamentale ale Tawheed-ului este cea ca doar Allah are
puterea de a aduce beneficii sau de a impune incercari, numai El poate
aduce binele si indeparta raul. Orice notiune, credinta sau enunt care
contrazice acest aspect conduce la pacatul de neiertat al Shirk-ului (a
aduce asociati lui Allah). Allah spune: "Allah nu iarta sa I se faca
vreun partas. Afara de aceasta, El iarta cui voieste. Iar acela care
pune in rand cu Allah un partas, nascoceste un mare pacat!" [Qu’ran,
Traducerea sensurilor, Soorah an-Nisa (4): 48]
Credinta potrivit careia talismanele au puterea de a atrage norocul si
de a indeparta ghinionul reprezinta un act de shirk. Era o practica des
intilnita printre arabi in perioada pre-islamica: obisnuiau sa poarte
bratari, medalioane, margele, scoici etc. ca talismane. Exista multe
relatari care ne informeaza ca Mesagerul lui Allah, profetul Muhammad
(sallallahu alaihe wa-sallam) a respins toate practicile de acest gen.
Uqbah (radhiallahu anhu) a relatat: "Odata un grup de barbati s-a
apropiat de Mesagerul lui Allah (sallallahu alaihe wa-sallam) pentru a
pronunta juramintele lor de credinta. Profetul (sallallahu alaihe
wa-sallam) a acceptat juramintele a noua oameni, si a refuzat pe unul
dintre acestia. Cind a fost intrebat care este motivul, Profetul
(sallallahu alaihe wa-sallam) a raspuns: "Intr-adevar el poarta o
amuleta (un talisman).” Atunci barbatul respectiv a apucat amuleta si a
sfarimat-o, apoi a pronuntat juramintul. Profetul (sallallahu alaihe
wa-sallam) a spus: "Oricine poarta o amuleta comite (un act de) Shirk."
[Musnad Ahmad. Acest hadith a fost clasificat ca fiind sahih de Shaikh
al-Albanee in al-Silsilah al-Saheehah, (492)]
In vremurile Profetului Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam), multi
dintre cei care renuntau la credinta pagina pentru a crede doar in
Allah Subhanu Wa Ta’ala pastrau inca in suflet credintele politeiste.
Printre acestea se numara si portul talismanelor. Abu Waaqid al-Laythee
a relatat ca pe cind Profetul Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam)
mergea catre Hunayn (locul in care s-a desfasurat o batalie foarte
importanta), au trecut pe linga un copac numit Dhat Anwaar. Idolatrii
obisnuiau sa isi agate armele de crengile acestuia, pentru a le purta
noroc. O parte dintre Sahabah care intrasera de curind in Islam i-au
cerut Profetului (sallallahu alaihe wa-sallam) sa desemneze un copac cu
caracteristici asemanatoare si pentru musulmani. Trimisul lui Allah i-a
mustrat si a spus: "Subhan-Allah! Este exact ceea ce i-a spus poporul
lui Moosa (Profetului Moise): 'O Moosa! Fa-nu si noua un zeu asemanator
cu zeii celorlalti." [At-Tirmidhee, Musnad Ahmad si altii.]
Acest hadith demonstreaza gravitatea erorii de a crede in talismane,
care nu sint mai mult decit niste simple obiecte, de exemplu margelele,
oasele, scoicile, snururile, potcoavele etc. care sint purtate fie la
git, fie atirnate pe pereti cu scopul de a indeparta raul si de a aduce
noroc. Trimisul lui Allah, Profetul Muhammad (sallallahu alaihe
wa-sallam) a comparat talismanele cu idolii si zeitatile false, care
sint venerate de unii oameni care prefera sa se inchine acestora in loc
sa il adore pe Allah Subhanu Wa Ta’ala.
Acest lucru se intimpla din cauza ca a crede in talismane inseamna a
avea credinta in ceea ce venereaza adoratorii de idoli. Cel care poarta
un talisman crede ca acesta are puterea divina de a-i aduce beneficii
sau de a atrage nenorociri. In plus, se deduce chiar faptul ca pentru
ei talismanele au mai multa putere decit Allah Subhanu Wa Ta’ala (Audhu
billahi), deoarece se considera ca acestea sint capabile sa indeparteze
mihnirile pe care Allah le-a destinat deja. Prin urmare, Profetul
Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) i-a blestemat pe cei care le
folosesc. Uqbah Ibn Amir a relatat ca Profetul (sallallahu alaihe
wa-sallam) a spus odata: "Fie ca Allah sa aduca nereusita si framintare
oricui poarta un talisman sau li-l da altora." [Musnad Ahmad si Haakim]
Talismanele – mijloace de venerare a idolilor
Citeodata pe talismane sint infatisate
imagini ale ‘sfintilor’ sau ale unor morminte. Imaginile sint interzise
in Islam, si ar trebui stiut faptul ca principalul motiv care se
gaseste in spatele acestei interdictii e cel de a preveni aparitia
actlor de Shirk in Aqeedah musulmanilor.
Shirk-ul a inceput sa isi faca aparitia, in trecut, prin intermediul
imaginilor si a mormintelor. Atunci cind oameni cunoscuti ca fiind
dreptcredinciosi mureau, oamenii le ridicau statui si afisau imagini
ale acestora in diverse locuri. Generatiile urmatoare au ajus sa
venereze aceste imagini si statui, slavindu-le alaturi de Allah. Atunci
cind i s-a adus la cunostinta Profetului Muhammad (sallallahu alaihe
wa-sallam) faptul ca in bisericile din Etiopia se gaseau imagini, el a
spus: "Daca vreun om credincios din acel popor moare, ei vor construi
un loc de venerare la mormintul sau si vor afisa astfel de imagini.
Acesti oameni vor fi priviti de Allah in ziua invierii ca fiind cei mai
rai dintre toate creaturile." [Saheeh al-Bukharee si Saheeh Muslim]
Islamul a interzis toate instrumentele care ar putea conduce la acte de
Shirk: printre acestea se numara si prohibitia de a crea imagini si de
a le atirna pe pereti. In plus, cei care poarta medalioane infatisind
‘portrete’ ale ‘sfintilor’ ori morminte, crezind ca acestea aduc
binecuvintari, sau cred ca ele au puterea de a indeparta raul – acesti
oameni comit acte de shirk, pentru ca in credinta lor gresita le
confera talismanelor si celor reprezentati pe acestea (oamenii
respective fiind, normal, doar creatii ale divinitatii) o putere care
nu ii poate apartine decit lui Alah Subhanu Wa Ta’ala.
Amuletele ca mijloace de vindecare a bolilor
O alta uzitare foarte raspindita a
amuletelor si talismanelor se prezinta sub forma de remedii pentru boli
sau cea de protectie de deochi. Si aceasta utilizare este interzisa:
Imraan Ibn Hussain (radhiallahu anhu) a relatat ca atunci cind Profetul
Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) a vazut o bratara de alama pe
bratul unui om, i-a spus acestuia: "Nenorocirea sa cada asupra ta. Ce
inseamna asta?" Barbatul a raspuns ca poarta bratara pentru a-l apara
de o boala numita Waahinah (slabiciune). Trimisul lui Allah (sallallahu
alaihe wa-sallam) a spus apoi: "Arunc-o, pentru ca intr-adevar nu va
face mai mult decit sa iti sporeasca slabiciunea. Iar daca mori in timp
ce o porti, nu vei izbindi niciodata." [Musnad Ahmad si altii]
De aici tragem in mod clar concluzia ca Allah Subhanu Wa Ta’ala nu il
va apara pe cel care poarta talismane, ci mai degraba il va abandona si
il va incredinta talismanului, care nu ii va aduce nici un benficiu.
Profetul Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) a spus: "Cel care
poarta un lucru (in sensul ca ii confera atribute divine prin credinta
sa eronata) va fi incredintat acelui obiect." [At-Tirmidhee]
Atitudinea pe care trebuie sa o adopte un dreptcredincios atunci cind
este atins de o afectiune este cea rabdatoare, si sa caute ajutor doar
la Allah Subhanu Wa Ta’ala: " Si [adu-ti aminte] de Iov, cand l-a
chemat el pe Domnul lui: „M-a atins pe mine raul! Insa Tu esti Cel mai
Milostiv intre milostivi!" [Qu’ran, Traducerea sensurilor, Soorah
al-Ambiya (21): 83]
Trimisul lui Allah (sallallahu alaihe wa-sallam) l-a sfatuit pe Ibn
Abbas (radhiallahu anhu) spunindu-i: "Atunci cind invocati faceti
aceasta doar catre Allah, iar atunci cind cereti ajutor, cereti-l doar
de la Allah. Si sa stiti ca daca toata lumea (referindu-se la intreaga
umanitate si la Djinni) s-ar uni pentru a va ajuta, nu va pot aduce
nici un fel de ajutor, in afara de cel ce e scris de Allah pentru voi.
Si daca toti acestia s-ar uni pentru a va face rau, nu vor reusi sa
faca asta vreodata, in afara de ceea ce Allah a scris pentru voi.
Unealta pentru scris a fst ridicata deja (in sensul de ‘s-a oprit
actiunea de a scrie’) si paginile s-au uscat." [Musnad Ahmad si
at-Tirmidhee]
Allah ne spune in Qu;ran Kareem: " 155. Va vom incerca cu putina
spaima, foamete, lipsire de bunuri, de suflete si de roade, dar
binevesteste celor rabdatori,
156. Care, daca s-a abatut asupra lor vreo nenorocire, spun: "Noi
suntem ai lui Allah si noi la El ne intoarcem"." [Qu’ran, Traducerea
sensurilor, Soorah al-Baqarah (2): 155]
Prin urmare, cel care cauta adapost la Allah Subhanu Wa Ta’ala si isi
incredinteaza intreaga viata Lui va beneficia, pentru ca Allah va face
ca greutatile sa para usor de suportat. Insa cel care se ataseaza de
ceea ce Allah a creat, si printre acestea se numara si amuletele si
talismanele, va fi abandonat de catre Allah si incredintat acelor
obiecte de care s-a atasat... nimic nu il va salva de acele lucruri,
care, in fond, nu fac nici rau, nici bine nimanui. Cel care poarta
talismane asupra sa nu face altceva decit sa taie legatura cu Allah si
sa isi distruga propria credinta.
Printre indatoririle fiecarui muslman se numara cea de a-si pastra
intacta Aqeedah proprie, precum si cea a familiei sale. Un
dreptcredincios nu trebuie sa apeleze la remedii aflate in afara sferei
islamului, nici sa spere ca va primi ajutor de la vindecatorii care nu
fac altceva decit sa insele, pentru ca ii vor afecta inima si credinta.
Cel care depine doar de Allah stie ca daca va crede cu tarie in Allah
Subhanu Wa Ta’ala acest lucru este suficient.
Companionii (radhiallahu anhu) erau foarte stricti atunci cind era
vorba despre talismane si ‘semne de rau augur’, fie ca se loveau de
astfel de probleme in familiile lor sau in exteriorul acestora. Zaynab,
sotia lui Abdullah Ibn Mas'oud, relateaza ca odata Ibn Mas'oud a vazut
un colier in jurul gitului ei si a intrebat 'Ce este acesta?' Ea a
raspuns: 'Este un snur asupra caruia s-a facut o vraja speciala pentru
a ma ajuta.' El a smuls colierul de la gitul ei, l-a distrus si a spus:
“Cu siguranta nu e nevoie de shirk in familia lui Abdullah! L-am auzit
pe profetul Muhammad (sallallahu alaihe wa-sallam) spunind:
'Intr-adevat, vrajile, talismanele si amuletele sint shirk.'"
Zaynab a raspuns: 'De ce spui asta? Mie mi se zbatea ochiul, si cind am
fost la cutare, evreul, a facut o vraja asupra lui si tresaltarea s-a
oprit.' Ibn Mas'oud a spus: 'Adevar iti spun, era doar un diavol care
il lovea cu mina lui, asa ca atunci cind s-a facut vraja a renuntat.
Insa ar fi fost de ajuns ca tu sa spui: "Idh-habil-ba's Rabban-naas
washfi antash-shafee Laa shifaa' illa shifaa'uk shifaa'aan laa
yughaadiruhu saqama" (Inlatura suferinta, o, Stapinitor al omenirii, si
vindec-o in mod perfect, caci tu esti Adevaratul Vindecator. Numai la
Tine exista vindecarea; o vindecare ce nu e urmata de boala." [Sunan
Abu Dawood (vol: 3, no: 3874)] Clasificata drept sahih de al-Albanee in
al-Silsilat al-Saheehah (331 si 2972)]
O persoana care este suferinda poate recurge la tratamentele permise,
cum ar fi medicamentele; de exemplu putem aplica pe corp centuri
magnetice etc. care s-au dovedit eficiente din punct de vedere medical
in tratamentul unor afectiuni, pentru ca acestea nu sint incluse in
categoria talismanelor si amuletelor.