Izdrži i nakon ramazana!
Zahvaljujemo se Allahu, dž.š., Gospodaru svih svjetova, na svim blagodatima kojim nas je obasuo, zahvalom kojom Mu se samo iskreni i pravi robovi Njegovi mogu zahvaliti. Neka je salavat i selam na najčasnijeg Poslanika, pečata svih vjerovjesnika i Allahova miljenika – Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, na njegovu časnu porodicu, na njegove vrle ashabe, i na sve one koji slijede stope njegove do Sudnjega dana!
Plemeniti musafir koji nam je u gostima bio cijeli mjesec dana, s kojim nikako nije bilo dosadno družiti se – otišao je i napustio nas, ali nije strašno to što je musafir otišao svojim putem već je strašno to kakve je utiske naš dragi musafir ponio sa sobom – dal' je bio zadovoljan s nama ili ne!? S početka hutbe, molimo Allaha, dž.š., da nam ukabuli ramazanske ibadete, isto onako kako nas je poživio da dočekamo sami mjesec ramazana, i da ga u svakodnevnom zikru - postu, namazu i učenju Kur'ana provedemo.
Allah, dž.š., kaže:
Šta bi ste rekli za ženu koja bi cijeli mjesec dana prela džemper od šarene rudice i vunice, pa kad privede kraju svoj posao – uze i rasprede sve ono što je prela?! Ovaj kur'anski primjer opisuje neke ljude među nama, koji se odmah po svršetku ramazana vraćaju svojoj ranijoj praksi i svojim starim grijesima. Tokom mjeseca ramazana ti ljudi su u neprestanom zikru, na namazu, u postu, na teravijama i noćnom namazu, strahopoštovanju i bogobojaznosti, plaču i suzama, dovama, poniznosti – čime je svaki čovjek na najljepši mogući način ispreo svoju odjeću ibadeta i bogobojaznosti! Ramazanski osjećaji i lezzeti ibadeta i dobrih djela su toliki da bi svaki iskreni musliman poželio da je svaki dan tako – ali među nama ima onih koji svu tu odjeću bogobojaznosti raspredu odmah po nastupu bajramskih dana!
Pazi se šejtana...
Šejtan je neprijatelj čije neprijateljstvo mnogi ljudi smeću s uma, i ni malo se ne čuvaju od njega i njegovog djelovanja izuzev onih kojima se Allah, dž.š., smilovao, i ako smo čvrsto ubjeđeni u to da nam šejtan ni malo dobro ne misli, i nas nastoji svakog momenta satrijeti! Zar da šejtan bude ažurniji od nas i da neprestano kuje planove kako da nas od ibadeta Allahu, dž.š., odbije, a da mi ni malo ne razmišljamo o tome kako da ga u tim nakanama spriječimo!?
Šejtan ima sebi već zacrtan i unaprijed isplaniran zadata, a on je da te uvede u džehennemsku vatru, i po mogućnosti da ostaneš u njoj doživotno i vječno! To šejtan izvodi na taj način što ljude utjerava u harama i grijehe koji bivaju sebebom ulaska u džehennemsku vatru?
I šejtan zna šta mu je zadatak – a da li mi znamo šta je naš zadatak u našem životu, ili mislimo da je naš zadatak da jedemo, da pijemo, da spavamo i da mrijemo???!
Šejtanski generali i oficiri su bili zarobljeni i u lancima čitavog mjeseca ramazana, ali znajte da se ovih dana izvlače iz svojih sindžira, i počinju reorganizaciju svoje vojske koja je bila ostavljena ubehut ovih zadnjih mjesec dana, kako bi nastavili ispunjenje svojih davno zacrtanih planova, a malo prije smo rekli da je šejtanov cilj da ti budeš džehennemlija, a da bi ti to bio moraš da budeš haramlija i grješnik, i to od prvih bajramskih dana pa nadalje! On planira nama, a da li mi planiramo šta god njemu?
Kad je ramazan u pitanju, šejtan nas na dva načina napada: jedan napad je u oči ramazana, u mjesecu ša'abanu, kada šejtan nastoji da čovjeka uvede u što više harama i grijeha poput alkohola, krađe, bluda i ostalog – pošto se musliman želi od toga distancirati dok bude postio mjesec dana ramazana, a kada se završi mjesec ramazan, šejtan nastavlja svoju strategiju, i čovjeka opet navodi na harame i grijehe kako bi mu nadomjestio mjesec dana u kojem nije činio „ništa“ – naravno ništa loše – već samo dobra djela i hajrate!
Zbog svega navedenog je nama pohvaljeno da postimo u oči mjeseca ramazana, kao i 6 dana u mjesecu ševvalu, nakon mjeseca ramazana, poput sunneta koje je propisano klanjati prije i poslije namaskog farza!
Šejtan će nastojati, nakon ramazana, u bilo koju vrstu grijeha da te utjera ne bitno je li u pitanju haramluk, ili porodični problem, ili problem s prijateljem, ili napuštanje namaza, zikra i Kur'ana, ili da te odbije od džamije i džemata. Šejtan je zadovoljan i s malim nedjelom, pa da li smo i mi poput njega – zadovoljni sa svim tim velikim i malim nedjelima???
Znaj da je šejtan ovih dana srdit i ljut, poput čovjeka koji izađe iz zatvora stalno razmišljajući o onome zbog koga je u zatvor i zaglavio! Cijele godine je radio na tebi, i u grijehe te uvodio, i od džamije i farzova te odbijao i onda ti je Allah, dž.š., pružio šansu za uputu i oproštaj grijeha koje ti je i oprostio – pa nije ni čudno to što je šejtan ovih dana nenormalno zajapuren i ljut!!!
Stoga, poremetite šejtanske planove na taj način što će te ispostiti 6 dana mjeseca ševvala, i što će te nastaviti s praksom ramazana i u mjesecu ševvalu, kako bi ste mu dali do znanja da će sada imati malo više posla oko vas, i da mu sada nećete biti lahak plijen kako ste mu bili takvim do sada!
Ne dozvoli da ti opadne elan...
Divota je jedna gledati u naše džamije ramazanom, kako su posjećene, kako od strane starih tako i od mladih, kako sa strane muškaraca tako i sa strane žena, i tvoje oko može gledati samo u čovjeka koji se abdesti ili klanja ili Kur'an čita ili dovi ili zikr čini... Svi su puni elana, života i volje kako bi postigli blagodati ramazana, ali nakon ramazana nalazimo iste da su pali u očaj i ostali bez onog ramazanskog elana udaljivši se od džamije i namaza i posta i zikra i dova i Kur'ana!
Pet su stvari koje po svaku cijenu moramo da čuvamo i nakon mjeseca ramazana, jer kako čuvamo naše tijelo hranom, pićem, kondicijom, isto tako trebamo čuvati i svoju dušu hraneći je i pojiti njenom hranom, održavajući je konstantno u životnoj kondiciji:
1. Klanjanje pet dnevnih namaza i to u džematu, s posebnim akcentom na sabah namaz, jer smo u toku mjeseca ramazana dokazali sebi da mi to možemo – ako hoćemo, pa stoga nemojmo napuštati džamije i sabah namaz, već dolazimo na namaz u džamiju lahko nam ili teško to bilo, onoliko se može stići!
2. Učenje Kur'ana. Kur'an je dat da bi se iščitavao i u ramazanu i van ramazana, i sam si svjedok tome da se Kur'an može za mjesec dana pročitati ili čak i brže, pa stoga nastavi praksu druženja s Kur'anom i nakon mjeseca ramazana, makar to bila i jedna stranica dnevno. Pokaži šejtanu da si se ti zaista promjenio ovog mjeseca ramazana!
3. Zikrullah. Praktikuj učiti propisane zikrove i dove koje nam je sunnet učiti i izgovarati jutrom i večerju, pred spavanje i nakon ustajanja, pri ulasku i izlasku iz kuće...
4. Dobro društvo – a dobro društvo je samo ono koje te namazu i ibadetu i pokornosti Allahu, dž.š., poziva. Čovjek je na vjeri svoga druga, stoga se pazite s kim se družite! Vjernici su jedni za druge poput cigla u jednoj građevini koji jedan drugog podupiru i čuvaju! Drug ti je onaj koji će te upozoriti na grijeh ako ga budeš htio činiti, i koji će te čuvati od svoga i tuđeg šerra i zla!
5. Dova. Allah, dž.š., je rekao: „Ako te robovi Moji upitaju o Meni reci: Ja sam blizu, odazivam se na dovu onoga ko Mi se dovom obrati...“; „Dovite Mi, odazvat ću vam se“; „Ko od Allaha dž.š., ništa ne moli i ne traži – na njega se rasrdi!“. Dova je ono s čime moramo nastaviti i nakon mjeseca ramazana, jer smo svi mi u potrebi za Allahom ,dž.š., dok Allah, dž.š., nije ovisan o nama! Nemoj da ti prođe dan bez dove, kao što si svakog dana dovio u mjesecu ramazanu!
6. Noćni namaz – je sve ono što se klanja između jacijskog farza i vitr-namaza, stoga nastavi s praksom noćnog namaza i nakon mjeseca ramazana, pa makar to bila i dva kratka rekata prije klanjanja vitr-namaza, ili makar jedanput nedjeljno ali da je redovno!
Kako ćeš znati da li su ti ramazanska djela primljena ili ne?
Nemoj se mnogo oslanjati na svoja djela i na svoje ibadete bez obzira koliko ona brojna bila, već se zahvaljuj Allahu, dž.š., na tome što ti je omogućio da dočekaš mjesec ramazana, mjesec hajra i dobročinstva, i na tome što ti je podario tevfika, podrške i pomoći da ustraješ na postu i namazu jer je ipak velik broj onih kojima je ta uputa uskraćena, i koji su kažnjeni time da nemaju tevfika u mjesecu sajma brojnih blagodati! Čini istigfar Allahu, dž.š., i kaji mu se, kad kakvo dobro djelo učiniš, jer je to sunnet Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Alija, radijallahu anhu, je rekao: „Ashabi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, bi imali visoke ambicije kada je u pitanju činjenje dobrih djela, pa kada bi učinili neko dobro djelo spopala bi ih tuga i očaj i sumnja da li će im to djelo biti primljeno kod Allaha, dž.š., ili ne!?“
Allah, dž.š., kaže:
Glavni plod koji se mora ubrati sa grane islama koja se zove post jeste takvaluk i bogobojaznost spram Allaha, dž.š., pa ako su znaci takvaluka osvanuli na tvojoj duši i na tvome srcu i na tvome tijelu znaj da je tvoj post bio plodotvoran i učinkovit i samim tim primljen inšallahu te'ala.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao da je znak primljenosti nečijeg djela to da i nakon toga djela taj čovjek nastavi sa činjenjem dobrih djela, a ne da se nakon tih dobrih djela čovjek predadne ma'asijetu, neposlušnosti i grijesima.
Ne tražimo od čovjeka da se i nakon ramazana ponaša kao i u ramazanu, jer je to malo poteže učiniti, a i sami ramazanski dani i noći imaju posebne draži, posebne vrijednosti i posebne moći. Tražimo samo to da čovjek nastavi sa ramazanskom praksom dobrovoljnog posta i namaza i dova i zikra i učenja Kur'ana i nakon ramazana, doduše u umanjenoj verziji, ne kao i u ramazanu – što će biti jasan i očit znak učinkovitosti ramazanskog posta i ibadeta.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Ko isposti mjesec ramazana, pa zatim taj post proprati sa postom 6 dana mjeseca ševvala, imaće nagradu kao da je postio čitavog života!“
Dakle, poenta samog ramazanskog posta i ostalih ibadeta jeste istrajati na 'ibadetu i takvaluku spram Allaha, dž.š., tokom cijele godine, i tokom cijeloga života!
Ramazan je početna tačka naše vjerske priča
a ne ona s kojom se priča naše vjere završava!
Ramazan je izuzetna prilika za promjene na bolje, i dobra je prilika za stjecanje raznih životnih iskustava. Ramazan nas uči redovnom jelu i piću, i redovnom odmaranju duše i tijela od jela i pića. Ramazan nas uči umjerenosti i pravljenju sklada između duše i tijela jer tek u ramazanu mi posvetimo neophodnu pažnju našoj duši, i sjetimo je se da postoji, jer je često puta, u toku godine, znamo smetnuti s uma i jednostavno je zaboraviti. Samim tim kad na taj način zapustimo našu dušu, i neuhranimo je njenom duševnom hranom onda duši postaje teško da se aktivira u oblasti ibadeta i da ne podlegne izazovima grijeha i harama koji je neprestano salijetavaju i pritišću.
U toku ramazana, mi posvećujemo pažnju našoj duši što se odmah reflektira na polju zikrullaha: obaveznih i dobrovoljnih namaza, posta, noćnog namaza, učenja Kur'ana, sadake i raznih drugih hajrata... Kad se duša pokrene mora i tijelo da je prati, a kad se duša ulijeni tijelo nema kuda!
Ramazan nas uči saburu – trpljenju i strpljenju, opraštanju ljudima, neučestvovanju u svađama i prepirkama, i davanju prednosti drugima oko sebe, pa se dešava da čovjek daje drugome do sebe svoju hurmu ili svoju čašu vode a sigurno je da je gladan i da čitavoga dana nije ni on ništa jeo! Svim vrstama ahlaka i lijepoga morala ramazan nas uči i podučava.
Šteta bi bilo da nakon što smo se navikli na sve ove vrsne i lijepe ibadete, odjedanput prestanemo sa činjenjem istih i to je isto kao da neko od nas uzme svoje dobro, sigurno i brzo auto, pa ga odvede u servis gdje ga pregleda i sredi tako da mu ništa ne hvali, pa ga odvede na perionu i potpuno ga očisti, pa ga zatim odvede na benzinsku pumpu gdje mu pun rezervoar napuni benzinom, i tako auto uzme i zaključa ga u garažu i krene na dugi put koji ga očekuje - pješke...
Ovakvo što nije normalno da se normalnom čovjeku desi, a isto tako nije normalno da nakon što su se baterije u ramazanu napunile, pa smo se osposobili da lahko prelazimo put islama i imana i ihsana sljedećih 11 mjeseci – mi zastanemo na tom putu razgovarati i kahvenisati sa svakim šejtanom koji nas zovne sa strane, ili pak čistimo i glancamo školjku i sjedišta auta – a ne obraćamo pažnju na motor, gorivo ili gume bez kojih auto ništa ne vrijedi!
Dokaži svom neprijatelju, da mu od ovog ramazana neće biti lako igrati se s tobom, i da će imati malo više posla oko tebe, i da će mu trebati mnogo jače oružje kojim bi mogao probiti bedeme šehadeta i imana, namaza i dove i zikra kojim si se opasao ovih dana.
O ti koji srca okrećeš, učvrsti srce naše u vjeri Tvojoj! Gospodaru naš, primi od nas dobra djela naša, i oprosti nam loša djela naša, i učini nas postojanim u vjeri i nakon ramazana! Molimo Te da nas i naše potomstvo zaštitiš od šejtana prokletog! Amin, ja Rabbel-'Alemin.
Zahvaljujemo se Allahu, dž.š., Gospodaru svih svjetova, na svim blagodatima kojim nas je obasuo, zahvalom kojom Mu se samo iskreni i pravi robovi Njegovi mogu zahvaliti. Neka je salavat i selam na najčasnijeg Poslanika, pečata svih vjerovjesnika i Allahova miljenika – Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, na njegovu časnu porodicu, na njegove vrle ashabe, i na sve one koji slijede stope njegove do Sudnjega dana!
Plemeniti musafir koji nam je u gostima bio cijeli mjesec dana, s kojim nikako nije bilo dosadno družiti se – otišao je i napustio nas, ali nije strašno to što je musafir otišao svojim putem već je strašno to kakve je utiske naš dragi musafir ponio sa sobom – dal' je bio zadovoljan s nama ili ne!? S početka hutbe, molimo Allaha, dž.š., da nam ukabuli ramazanske ibadete, isto onako kako nas je poživio da dočekamo sami mjesec ramazana, i da ga u svakodnevnom zikru - postu, namazu i učenju Kur'ana provedemo.
Allah, dž.š., kaže:
„I ne budite poput one koja bi svoju pređu rasprela kad je već bila čvrsto oprela...!“ (El-Nahl, 92.)
Šta bi ste rekli za ženu koja bi cijeli mjesec dana prela džemper od šarene rudice i vunice, pa kad privede kraju svoj posao – uze i rasprede sve ono što je prela?! Ovaj kur'anski primjer opisuje neke ljude među nama, koji se odmah po svršetku ramazana vraćaju svojoj ranijoj praksi i svojim starim grijesima. Tokom mjeseca ramazana ti ljudi su u neprestanom zikru, na namazu, u postu, na teravijama i noćnom namazu, strahopoštovanju i bogobojaznosti, plaču i suzama, dovama, poniznosti – čime je svaki čovjek na najljepši mogući način ispreo svoju odjeću ibadeta i bogobojaznosti! Ramazanski osjećaji i lezzeti ibadeta i dobrih djela su toliki da bi svaki iskreni musliman poželio da je svaki dan tako – ali među nama ima onih koji svu tu odjeću bogobojaznosti raspredu odmah po nastupu bajramskih dana!
Pazi se šejtana...
Šejtan je neprijatelj čije neprijateljstvo mnogi ljudi smeću s uma, i ni malo se ne čuvaju od njega i njegovog djelovanja izuzev onih kojima se Allah, dž.š., smilovao, i ako smo čvrsto ubjeđeni u to da nam šejtan ni malo dobro ne misli, i nas nastoji svakog momenta satrijeti! Zar da šejtan bude ažurniji od nas i da neprestano kuje planove kako da nas od ibadeta Allahu, dž.š., odbije, a da mi ni malo ne razmišljamo o tome kako da ga u tim nakanama spriječimo!?
Šejtan ima sebi već zacrtan i unaprijed isplaniran zadata, a on je da te uvede u džehennemsku vatru, i po mogućnosti da ostaneš u njoj doživotno i vječno! To šejtan izvodi na taj način što ljude utjerava u harama i grijehe koji bivaju sebebom ulaska u džehennemsku vatru?
I šejtan zna šta mu je zadatak – a da li mi znamo šta je naš zadatak u našem životu, ili mislimo da je naš zadatak da jedemo, da pijemo, da spavamo i da mrijemo???!
Šejtanski generali i oficiri su bili zarobljeni i u lancima čitavog mjeseca ramazana, ali znajte da se ovih dana izvlače iz svojih sindžira, i počinju reorganizaciju svoje vojske koja je bila ostavljena ubehut ovih zadnjih mjesec dana, kako bi nastavili ispunjenje svojih davno zacrtanih planova, a malo prije smo rekli da je šejtanov cilj da ti budeš džehennemlija, a da bi ti to bio moraš da budeš haramlija i grješnik, i to od prvih bajramskih dana pa nadalje! On planira nama, a da li mi planiramo šta god njemu?
Kad je ramazan u pitanju, šejtan nas na dva načina napada: jedan napad je u oči ramazana, u mjesecu ša'abanu, kada šejtan nastoji da čovjeka uvede u što više harama i grijeha poput alkohola, krađe, bluda i ostalog – pošto se musliman želi od toga distancirati dok bude postio mjesec dana ramazana, a kada se završi mjesec ramazan, šejtan nastavlja svoju strategiju, i čovjeka opet navodi na harame i grijehe kako bi mu nadomjestio mjesec dana u kojem nije činio „ništa“ – naravno ništa loše – već samo dobra djela i hajrate!
Zbog svega navedenog je nama pohvaljeno da postimo u oči mjeseca ramazana, kao i 6 dana u mjesecu ševvalu, nakon mjeseca ramazana, poput sunneta koje je propisano klanjati prije i poslije namaskog farza!
Šejtan će nastojati, nakon ramazana, u bilo koju vrstu grijeha da te utjera ne bitno je li u pitanju haramluk, ili porodični problem, ili problem s prijateljem, ili napuštanje namaza, zikra i Kur'ana, ili da te odbije od džamije i džemata. Šejtan je zadovoljan i s malim nedjelom, pa da li smo i mi poput njega – zadovoljni sa svim tim velikim i malim nedjelima???
Znaj da je šejtan ovih dana srdit i ljut, poput čovjeka koji izađe iz zatvora stalno razmišljajući o onome zbog koga je u zatvor i zaglavio! Cijele godine je radio na tebi, i u grijehe te uvodio, i od džamije i farzova te odbijao i onda ti je Allah, dž.š., pružio šansu za uputu i oproštaj grijeha koje ti je i oprostio – pa nije ni čudno to što je šejtan ovih dana nenormalno zajapuren i ljut!!!
Stoga, poremetite šejtanske planove na taj način što će te ispostiti 6 dana mjeseca ševvala, i što će te nastaviti s praksom ramazana i u mjesecu ševvalu, kako bi ste mu dali do znanja da će sada imati malo više posla oko vas, i da mu sada nećete biti lahak plijen kako ste mu bili takvim do sada!
Ne dozvoli da ti opadne elan...
Divota je jedna gledati u naše džamije ramazanom, kako su posjećene, kako od strane starih tako i od mladih, kako sa strane muškaraca tako i sa strane žena, i tvoje oko može gledati samo u čovjeka koji se abdesti ili klanja ili Kur'an čita ili dovi ili zikr čini... Svi su puni elana, života i volje kako bi postigli blagodati ramazana, ali nakon ramazana nalazimo iste da su pali u očaj i ostali bez onog ramazanskog elana udaljivši se od džamije i namaza i posta i zikra i dova i Kur'ana!
Pet su stvari koje po svaku cijenu moramo da čuvamo i nakon mjeseca ramazana, jer kako čuvamo naše tijelo hranom, pićem, kondicijom, isto tako trebamo čuvati i svoju dušu hraneći je i pojiti njenom hranom, održavajući je konstantno u životnoj kondiciji:
1. Klanjanje pet dnevnih namaza i to u džematu, s posebnim akcentom na sabah namaz, jer smo u toku mjeseca ramazana dokazali sebi da mi to možemo – ako hoćemo, pa stoga nemojmo napuštati džamije i sabah namaz, već dolazimo na namaz u džamiju lahko nam ili teško to bilo, onoliko se može stići!
2. Učenje Kur'ana. Kur'an je dat da bi se iščitavao i u ramazanu i van ramazana, i sam si svjedok tome da se Kur'an može za mjesec dana pročitati ili čak i brže, pa stoga nastavi praksu druženja s Kur'anom i nakon mjeseca ramazana, makar to bila i jedna stranica dnevno. Pokaži šejtanu da si se ti zaista promjenio ovog mjeseca ramazana!
3. Zikrullah. Praktikuj učiti propisane zikrove i dove koje nam je sunnet učiti i izgovarati jutrom i večerju, pred spavanje i nakon ustajanja, pri ulasku i izlasku iz kuće...
4. Dobro društvo – a dobro društvo je samo ono koje te namazu i ibadetu i pokornosti Allahu, dž.š., poziva. Čovjek je na vjeri svoga druga, stoga se pazite s kim se družite! Vjernici su jedni za druge poput cigla u jednoj građevini koji jedan drugog podupiru i čuvaju! Drug ti je onaj koji će te upozoriti na grijeh ako ga budeš htio činiti, i koji će te čuvati od svoga i tuđeg šerra i zla!
5. Dova. Allah, dž.š., je rekao: „Ako te robovi Moji upitaju o Meni reci: Ja sam blizu, odazivam se na dovu onoga ko Mi se dovom obrati...“; „Dovite Mi, odazvat ću vam se“; „Ko od Allaha dž.š., ništa ne moli i ne traži – na njega se rasrdi!“. Dova je ono s čime moramo nastaviti i nakon mjeseca ramazana, jer smo svi mi u potrebi za Allahom ,dž.š., dok Allah, dž.š., nije ovisan o nama! Nemoj da ti prođe dan bez dove, kao što si svakog dana dovio u mjesecu ramazanu!
6. Noćni namaz – je sve ono što se klanja između jacijskog farza i vitr-namaza, stoga nastavi s praksom noćnog namaza i nakon mjeseca ramazana, pa makar to bila i dva kratka rekata prije klanjanja vitr-namaza, ili makar jedanput nedjeljno ali da je redovno!
Kako ćeš znati da li su ti ramazanska djela primljena ili ne?
Nemoj se mnogo oslanjati na svoja djela i na svoje ibadete bez obzira koliko ona brojna bila, već se zahvaljuj Allahu, dž.š., na tome što ti je omogućio da dočekaš mjesec ramazana, mjesec hajra i dobročinstva, i na tome što ti je podario tevfika, podrške i pomoći da ustraješ na postu i namazu jer je ipak velik broj onih kojima je ta uputa uskraćena, i koji su kažnjeni time da nemaju tevfika u mjesecu sajma brojnih blagodati! Čini istigfar Allahu, dž.š., i kaji mu se, kad kakvo dobro djelo učiniš, jer je to sunnet Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Alija, radijallahu anhu, je rekao: „Ashabi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, bi imali visoke ambicije kada je u pitanju činjenje dobrih djela, pa kada bi učinili neko dobro djelo spopala bi ih tuga i očaj i sumnja da li će im to djelo biti primljeno kod Allaha, dž.š., ili ne!?“
Allah, dž.š., kaže:
„O vi koji vjerujete, propisan vam je post kao što je bio i propisan i generacijama prije vas ne bi li ste bili bogobojazni (takva)!“ (Bekara)
Glavni plod koji se mora ubrati sa grane islama koja se zove post jeste takvaluk i bogobojaznost spram Allaha, dž.š., pa ako su znaci takvaluka osvanuli na tvojoj duši i na tvome srcu i na tvome tijelu znaj da je tvoj post bio plodotvoran i učinkovit i samim tim primljen inšallahu te'ala.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao da je znak primljenosti nečijeg djela to da i nakon toga djela taj čovjek nastavi sa činjenjem dobrih djela, a ne da se nakon tih dobrih djela čovjek predadne ma'asijetu, neposlušnosti i grijesima.
Ne tražimo od čovjeka da se i nakon ramazana ponaša kao i u ramazanu, jer je to malo poteže učiniti, a i sami ramazanski dani i noći imaju posebne draži, posebne vrijednosti i posebne moći. Tražimo samo to da čovjek nastavi sa ramazanskom praksom dobrovoljnog posta i namaza i dova i zikra i učenja Kur'ana i nakon ramazana, doduše u umanjenoj verziji, ne kao i u ramazanu – što će biti jasan i očit znak učinkovitosti ramazanskog posta i ibadeta.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Ko isposti mjesec ramazana, pa zatim taj post proprati sa postom 6 dana mjeseca ševvala, imaće nagradu kao da je postio čitavog života!“
Dakle, poenta samog ramazanskog posta i ostalih ibadeta jeste istrajati na 'ibadetu i takvaluku spram Allaha, dž.š., tokom cijele godine, i tokom cijeloga života!
Ramazan je početna tačka naše vjerske priča
a ne ona s kojom se priča naše vjere završava!
Ramazan je izuzetna prilika za promjene na bolje, i dobra je prilika za stjecanje raznih životnih iskustava. Ramazan nas uči redovnom jelu i piću, i redovnom odmaranju duše i tijela od jela i pića. Ramazan nas uči umjerenosti i pravljenju sklada između duše i tijela jer tek u ramazanu mi posvetimo neophodnu pažnju našoj duši, i sjetimo je se da postoji, jer je često puta, u toku godine, znamo smetnuti s uma i jednostavno je zaboraviti. Samim tim kad na taj način zapustimo našu dušu, i neuhranimo je njenom duševnom hranom onda duši postaje teško da se aktivira u oblasti ibadeta i da ne podlegne izazovima grijeha i harama koji je neprestano salijetavaju i pritišću.
U toku ramazana, mi posvećujemo pažnju našoj duši što se odmah reflektira na polju zikrullaha: obaveznih i dobrovoljnih namaza, posta, noćnog namaza, učenja Kur'ana, sadake i raznih drugih hajrata... Kad se duša pokrene mora i tijelo da je prati, a kad se duša ulijeni tijelo nema kuda!
Ramazan nas uči saburu – trpljenju i strpljenju, opraštanju ljudima, neučestvovanju u svađama i prepirkama, i davanju prednosti drugima oko sebe, pa se dešava da čovjek daje drugome do sebe svoju hurmu ili svoju čašu vode a sigurno je da je gladan i da čitavoga dana nije ni on ništa jeo! Svim vrstama ahlaka i lijepoga morala ramazan nas uči i podučava.
Šteta bi bilo da nakon što smo se navikli na sve ove vrsne i lijepe ibadete, odjedanput prestanemo sa činjenjem istih i to je isto kao da neko od nas uzme svoje dobro, sigurno i brzo auto, pa ga odvede u servis gdje ga pregleda i sredi tako da mu ništa ne hvali, pa ga odvede na perionu i potpuno ga očisti, pa ga zatim odvede na benzinsku pumpu gdje mu pun rezervoar napuni benzinom, i tako auto uzme i zaključa ga u garažu i krene na dugi put koji ga očekuje - pješke...
Ovakvo što nije normalno da se normalnom čovjeku desi, a isto tako nije normalno da nakon što su se baterije u ramazanu napunile, pa smo se osposobili da lahko prelazimo put islama i imana i ihsana sljedećih 11 mjeseci – mi zastanemo na tom putu razgovarati i kahvenisati sa svakim šejtanom koji nas zovne sa strane, ili pak čistimo i glancamo školjku i sjedišta auta – a ne obraćamo pažnju na motor, gorivo ili gume bez kojih auto ništa ne vrijedi!
Dokaži svom neprijatelju, da mu od ovog ramazana neće biti lako igrati se s tobom, i da će imati malo više posla oko tebe, i da će mu trebati mnogo jače oružje kojim bi mogao probiti bedeme šehadeta i imana, namaza i dove i zikra kojim si se opasao ovih dana.
O ti koji srca okrećeš, učvrsti srce naše u vjeri Tvojoj! Gospodaru naš, primi od nas dobra djela naša, i oprosti nam loša djela naša, i učini nas postojanim u vjeri i nakon ramazana! Molimo Te da nas i naše potomstvo zaštitiš od šejtana prokletog! Amin, ja Rabbel-'Alemin.