Inovatiile in islam
Definitia inovatiilor.
Imam Ash-Shafi'I a spus: O inovatie este ceva ce nu exista ,sau nu are
nici o baza in Quran ,sunne sau in spusele companionilor profetului
(pacea si binecuvanterea lui Allah fie asupra sa).
Ibn Al-Jawzi a spus: O inovatie este orice forma de adorare care nu
exista in timpul profetului(saws)si companionilor ci dupa ei.
Ibn Rajab a spus: O inovatie este orice forma de adorare care nu are baze in sharee'ah.
Cum sa recunoastem o inovatie?
Orice forma de adorare care este bazata pe o istiorisire"fabricata"ca si
rugaciunea in luna Rajab care este numita rugaciunea Raghaa'ib.
Orice act de adorare pe care profetul Mohammad(saws)nu l-a facut,cum ar
fi de exemplu intentia inainte da a incepe rugaciunea,sau adhanul
inainte de rugaciunile neobligatorii.
Toate actele de adorare trebuie realizate in maniera exacta cum o facea
profetul Mohammad(saws) iar aceasta nu o putem obtine doar urmand
urmatoarele sase conditii:
-Actul de adorare sa coincida cu sharee'ah in cauza pentru care a fost facuta ori va fi respinsa.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in categorile sale.Nu
este acceptat ca o persoana sa ucida un cal in locul unei camile sau
capre ca si sacrificiu dupa pelerinaj.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in cantitatea
sa.Asadar daca cineva aduce 2 raka la rugaciunea de dohor facand-o in
total de 6 raka in loc de 4,aceasta nu va fi acceptata pentru ca nu
coincide cu cantitatea din sharee'ah.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in maniera in care
este executat. Daca cineva incepe sa faca ablutiunea cu spalarea
picioarelor in loc de a manilor este un act respins, fara nici o baza in
Quran sau Sunna.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah legat de timpul de
indeplinire. Asadar rugaciunea de dupa rasarit nu este acceptata.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in locul in care a fost executata.
PERICOLUL INVENTIILOR SI EFECTELE LOR DAUNATOARE
- Bid'ah este o cale spre necredinta
- se fac declararii nefondate in numele lui Allah
- se abandoneaza sunnele
- se isca dispute intre musulmani
- il acuza pe profetul Mohammad(saws) ca nu a revelat in intregime intregul mesaj Islamic
- altereaza religia
Dovezi pretinse:
Profetul Mohammad (saws) a spus: "Oricine introduce o practica buna in
islam o sa gaseasca o rasplata pentru aceasta si pentru cei care o
executa.Oricine introduce o practica rea in islam o sa gaseasca o
pedeapsa pentru ea si pentru cei care urmeaza aceasta practica" (Hadeeth
saheeh Muslim)
Infirmare:
Imam Asha-Shaatibi raspunde celor care se folosesc de aceasta istorisire
ca o evidenta de a permite inovatiile, spunand: "Contextul acestei
relatari este reprezentat de infaptuirea actelor de caritate, iar
caritatea era ceva deja legiferat. Dovada acestui fapt poate fi gasita
chiar in sus-mentionata relatare, daca o vom citi in intregime, dupa cum
a spus Jareer Ibn 'Abdullaah Al-Bujali: 'Intr-o zi, chiar dupa mijirea
zorilor, pe cand eram impreuna cu Profetul (in moschee), au intrat
citiva oameni desculti si invesmintati in covoare de lina (sau acoperiti
cu paturi din lina, fara mineci) cu sabiile atirnate in jurul gitului.
Majoritatea acestora faceau parte din tribul Mudhar. Profetul s-a albit
la fata cind a vazut in ce conditie groaznica erau. Apoi Profetul a
intrat in casa sa, dupa aceea a iesit si i-a dat ordin lui Bilaal sa
faca chemarea la rugaciune (Adhaan-ul) si Iqaamah-ul si apoi a condus
rugaciunea.Dupa aceasta profetul s-a adresat oamenilor:
"O voi oameni!Fiti cu frica de Domnul vostru care v-a facut dintr-o
singura fiinta si a facut din aceasta si perechea ei si care a raspandit
din cele doua finite multi barbate si femei!Fiti cu frica de Allah in
numele caruia va conjurati si fiti cu frica de ruperea legaturilor de
rudenie,caci Allah este Veghetor peste voi" (Quran-Traducerea sensurilor
4:1)
Apoi profetul Mohammad (saws) a spus: "Dati drept caritate din (ceea ce
posedati) Deenari (monede din aur) si Dirhami (monede din argint), un
Saa' (o mica unitate de masura a greutatii) de faina sau chiar un Saa'
de curmale.' pina a zis: "Oferiti, chiar daca e foarte putin, chiar si o
jumatate de curmala". Atunci, un barbat din tribul Ansaar (rezidenti
din Medina) a venit cu o desaga de mincare, care era asa de grea incit
era dificil sa o care.
Apoi oamenii s-au succedat, pina cind am vazut doua gramezi uriase de
alimente si imbracaminte, iar fata Profetului era la fel de
stralucitoare ca o moneda de aur (datorita fericirii sale). Apoi el a
continuat: 'Oricine introduce o practica buna in islam o sa gaseasca o
rasplata pentru aceasta si pentru cei cxare o executa.Oricine introduce o
practica rea in islam o sa gaseasca o pedeapsa pentru ea si pentru cei
care urmeaza aceasta practica'".
Este evident ca contextul acestei relatari este reprezentat de infaptuirea actelor de caritate.
Dovezi pretinse:
Umar ibn Al-Khattaab a remarcat, atunci cind a vazut oameni care faceau
Taraaweeh in cadrul unei congregatii: 'Aceasta este o inovatie pozitiva
(buna)" [Al-Bukhaari]
Infirmare:
Imaam Ibn Rajab a spus: 'Orice cuvinte din partea celor Salaf
(predecesorii dreptcredinciosi), care se refera la o inovatie pozitiva,
erau spuse in sensul lingvistic, nu in cel islamic, cum ar fi citatul de
mai inainte din spusele lui 'Umar
Dovezi pretinse:
Ibn Mas'ood a spus:Ceea ce musulmani vad ca fiind bun este bun in fata
lui Allah si ceea ce vad ca fiind rau este rau in fata lui Allah.
[Ahmad]
Infirmare:
As-Sindi a spus:este evident ca se refera la companioni profetului
Mohammad (saws)si a vorbit in exclusivitate despre aceste lucruri care
au aprobare si nu include altele.Acestea sunt de fapt vorbele
companionilor si nu a profetului.
Dovezi pretinse:
Al-Izz ibn –Salaam a impartit inovatiile in 5 categori:
-obligatorii
-recomandate
-permise
-neplacute
-interzis
Infirmare:
Asha-shaatibi spune:aceasta categorisire este ceva nou ce nu are support
sau evidenta ,mai mult contrazice definitia inovatilor,pentru ca orice
fapta care are o evidenta intr-o legislatie devine
obligatore,recomandata sau permisa aceasta reiese din definitie .
Cauzele inovatilor:
-Ignoaranta fata de islamurmand mofturi,ambitii
-indoieli
-ratiunea acestora nu este gasita nici in Quran nici in sunne
-aduc ca argument istorisiri fabricare"hadithuri fabricate"
-reactii extreme la greselile celorlalti
-urmeza orbeste majoritatea multimii
-nu urmeaza instructiunile a marilor invatati ,a scolilor
CAI DE A EXTIRPA INOVATILE:
-instintati impotriva ce e periculos sau are efecte daunatoare
-chemati oameni la Quran si sunne
-faceti diferenta intre o un hadith slab si un hadit authentic
-vorbiti despre cunoastere si corectati oamenii care nu inteleg adevarata esenta a credintei,adorarii si a greselilor
-atentionati impotriva inovatorilor
-transmiteti cunostintele voastre despre islam din surse sigure
Versete DIN Sfantul Quran:
"Intr=o Zi unele chipuri se vor lumina,iar alte chipuri se vor
intuneca.Acelora cu chipurile intunecate li se va spune:V-ati lepadat de
credinta dupa ce ati fost credinciosi?Gustati atunci chinurile pentru
ca v-ati lepadat de credinta.
(Quran –Traducerea sensurilor 3:106)
Ibn Abbas a comentat acest verset spunand:Fetele oamenilor care au urmat
sunna vor fi stralucitoare si albe,in schimb fetele inovatorilor vor fi
intunecate si negre.
"Insa pe acela care se impotriveste Trimisului dupa ce I s-a aratat lui
calea cea dreapta si care urmeaza un alt drum decat cel al
dreptcredinciosilor il vom pune Noi impreuna cu aceia cu care s-a aliat
si-l vom lasa sa arda in IAD.Si ce rea menire este aceasta."
(Quran –traducerea sensurilor-4:115)
"……In aceasta zi am desavarsit religia voastra si am implinit harul Meu
asupra voastra,si am incuvintat islamul ca religie pentru voi…"
(Quran –traducerea sensurilor 5:3)
"Si acesta este drumul Meu drept!Deci urmati-l si nu urmati caile care
va abat de la drumul Lui!Acestea vi le-a poruncit poate ca voi ve-ti fi
cu frica"
(Quran-traducerea sensurilor 6:153)
Mujaahid comenteaza acest verset spunand:caile care va abat de la drumul cel drept sunt cele a inovatilor si a dorintelor.
ISTORISIRI AUTENTICE ALE PROFETULUI.
Profetul Mohammd(saws) a spus:Allah nu accepta cainta unui innovator pana nu abandoneaza inovatile sale
([At-Tabaraani & Al- Bayhaqi)
Acei care vor traii dupa mine si vor vedea multe lucruri pe care nu le
vor recunoaste,tineti-va de sunna si veti fi bine calauziti,stati
departe de inovatii pentru ca inovatile sunt ratacire
[Ahmad & Abu Daawood]
Voi fi in fata ta cand vei ajunge la fantana, si vor fi si oameni care
vor fi impiedicati sa ajunga la aceasta atunci profetul va spune:O
Doamne,acestia sunt cei care m-au urmat,si mi-i se va zice…Tu nu sti ce
inovatii au adus ei dupa tine(dupa moartea ta) si atrunci voi spune:
Stati departe si veti fi dusi intr-un loc umilitor
[Al-Bukhaari and Muslim]
Definitia inovatiilor.
Imam Ash-Shafi'I a spus: O inovatie este ceva ce nu exista ,sau nu are
nici o baza in Quran ,sunne sau in spusele companionilor profetului
(pacea si binecuvanterea lui Allah fie asupra sa).
Ibn Al-Jawzi a spus: O inovatie este orice forma de adorare care nu
exista in timpul profetului(saws)si companionilor ci dupa ei.
Ibn Rajab a spus: O inovatie este orice forma de adorare care nu are baze in sharee'ah.
Cum sa recunoastem o inovatie?
Orice forma de adorare care este bazata pe o istiorisire"fabricata"ca si
rugaciunea in luna Rajab care este numita rugaciunea Raghaa'ib.
Orice act de adorare pe care profetul Mohammad(saws)nu l-a facut,cum ar
fi de exemplu intentia inainte da a incepe rugaciunea,sau adhanul
inainte de rugaciunile neobligatorii.
Toate actele de adorare trebuie realizate in maniera exacta cum o facea
profetul Mohammad(saws) iar aceasta nu o putem obtine doar urmand
urmatoarele sase conditii:
-Actul de adorare sa coincida cu sharee'ah in cauza pentru care a fost facuta ori va fi respinsa.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in categorile sale.Nu
este acceptat ca o persoana sa ucida un cal in locul unei camile sau
capre ca si sacrificiu dupa pelerinaj.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in cantitatea
sa.Asadar daca cineva aduce 2 raka la rugaciunea de dohor facand-o in
total de 6 raka in loc de 4,aceasta nu va fi acceptata pentru ca nu
coincide cu cantitatea din sharee'ah.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in maniera in care
este executat. Daca cineva incepe sa faca ablutiunea cu spalarea
picioarelor in loc de a manilor este un act respins, fara nici o baza in
Quran sau Sunna.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah legat de timpul de
indeplinire. Asadar rugaciunea de dupa rasarit nu este acceptata.
-Actul de adorare trebuie sa coincida cu sharee'ah in locul in care a fost executata.
PERICOLUL INVENTIILOR SI EFECTELE LOR DAUNATOARE
- Bid'ah este o cale spre necredinta
- se fac declararii nefondate in numele lui Allah
- se abandoneaza sunnele
- se isca dispute intre musulmani
- il acuza pe profetul Mohammad(saws) ca nu a revelat in intregime intregul mesaj Islamic
- altereaza religia
Dovezi pretinse:
Profetul Mohammad (saws) a spus: "Oricine introduce o practica buna in
islam o sa gaseasca o rasplata pentru aceasta si pentru cei care o
executa.Oricine introduce o practica rea in islam o sa gaseasca o
pedeapsa pentru ea si pentru cei care urmeaza aceasta practica" (Hadeeth
saheeh Muslim)
Infirmare:
Imam Asha-Shaatibi raspunde celor care se folosesc de aceasta istorisire
ca o evidenta de a permite inovatiile, spunand: "Contextul acestei
relatari este reprezentat de infaptuirea actelor de caritate, iar
caritatea era ceva deja legiferat. Dovada acestui fapt poate fi gasita
chiar in sus-mentionata relatare, daca o vom citi in intregime, dupa cum
a spus Jareer Ibn 'Abdullaah Al-Bujali: 'Intr-o zi, chiar dupa mijirea
zorilor, pe cand eram impreuna cu Profetul (in moschee), au intrat
citiva oameni desculti si invesmintati in covoare de lina (sau acoperiti
cu paturi din lina, fara mineci) cu sabiile atirnate in jurul gitului.
Majoritatea acestora faceau parte din tribul Mudhar. Profetul s-a albit
la fata cind a vazut in ce conditie groaznica erau. Apoi Profetul a
intrat in casa sa, dupa aceea a iesit si i-a dat ordin lui Bilaal sa
faca chemarea la rugaciune (Adhaan-ul) si Iqaamah-ul si apoi a condus
rugaciunea.Dupa aceasta profetul s-a adresat oamenilor:
"O voi oameni!Fiti cu frica de Domnul vostru care v-a facut dintr-o
singura fiinta si a facut din aceasta si perechea ei si care a raspandit
din cele doua finite multi barbate si femei!Fiti cu frica de Allah in
numele caruia va conjurati si fiti cu frica de ruperea legaturilor de
rudenie,caci Allah este Veghetor peste voi" (Quran-Traducerea sensurilor
4:1)
Apoi profetul Mohammad (saws) a spus: "Dati drept caritate din (ceea ce
posedati) Deenari (monede din aur) si Dirhami (monede din argint), un
Saa' (o mica unitate de masura a greutatii) de faina sau chiar un Saa'
de curmale.' pina a zis: "Oferiti, chiar daca e foarte putin, chiar si o
jumatate de curmala". Atunci, un barbat din tribul Ansaar (rezidenti
din Medina) a venit cu o desaga de mincare, care era asa de grea incit
era dificil sa o care.
Apoi oamenii s-au succedat, pina cind am vazut doua gramezi uriase de
alimente si imbracaminte, iar fata Profetului era la fel de
stralucitoare ca o moneda de aur (datorita fericirii sale). Apoi el a
continuat: 'Oricine introduce o practica buna in islam o sa gaseasca o
rasplata pentru aceasta si pentru cei cxare o executa.Oricine introduce o
practica rea in islam o sa gaseasca o pedeapsa pentru ea si pentru cei
care urmeaza aceasta practica'".
Este evident ca contextul acestei relatari este reprezentat de infaptuirea actelor de caritate.
Dovezi pretinse:
Umar ibn Al-Khattaab a remarcat, atunci cind a vazut oameni care faceau
Taraaweeh in cadrul unei congregatii: 'Aceasta este o inovatie pozitiva
(buna)" [Al-Bukhaari]
Infirmare:
Imaam Ibn Rajab a spus: 'Orice cuvinte din partea celor Salaf
(predecesorii dreptcredinciosi), care se refera la o inovatie pozitiva,
erau spuse in sensul lingvistic, nu in cel islamic, cum ar fi citatul de
mai inainte din spusele lui 'Umar
Dovezi pretinse:
Ibn Mas'ood a spus:Ceea ce musulmani vad ca fiind bun este bun in fata
lui Allah si ceea ce vad ca fiind rau este rau in fata lui Allah.
[Ahmad]
Infirmare:
As-Sindi a spus:este evident ca se refera la companioni profetului
Mohammad (saws)si a vorbit in exclusivitate despre aceste lucruri care
au aprobare si nu include altele.Acestea sunt de fapt vorbele
companionilor si nu a profetului.
Dovezi pretinse:
Al-Izz ibn –Salaam a impartit inovatiile in 5 categori:
-obligatorii
-recomandate
-permise
-neplacute
-interzis
Infirmare:
Asha-shaatibi spune:aceasta categorisire este ceva nou ce nu are support
sau evidenta ,mai mult contrazice definitia inovatilor,pentru ca orice
fapta care are o evidenta intr-o legislatie devine
obligatore,recomandata sau permisa aceasta reiese din definitie .
Cauzele inovatilor:
-Ignoaranta fata de islamurmand mofturi,ambitii
-indoieli
-ratiunea acestora nu este gasita nici in Quran nici in sunne
-aduc ca argument istorisiri fabricare"hadithuri fabricate"
-reactii extreme la greselile celorlalti
-urmeza orbeste majoritatea multimii
-nu urmeaza instructiunile a marilor invatati ,a scolilor
CAI DE A EXTIRPA INOVATILE:
-instintati impotriva ce e periculos sau are efecte daunatoare
-chemati oameni la Quran si sunne
-faceti diferenta intre o un hadith slab si un hadit authentic
-vorbiti despre cunoastere si corectati oamenii care nu inteleg adevarata esenta a credintei,adorarii si a greselilor
-atentionati impotriva inovatorilor
-transmiteti cunostintele voastre despre islam din surse sigure
Versete DIN Sfantul Quran:
"Intr=o Zi unele chipuri se vor lumina,iar alte chipuri se vor
intuneca.Acelora cu chipurile intunecate li se va spune:V-ati lepadat de
credinta dupa ce ati fost credinciosi?Gustati atunci chinurile pentru
ca v-ati lepadat de credinta.
(Quran –Traducerea sensurilor 3:106)
Ibn Abbas a comentat acest verset spunand:Fetele oamenilor care au urmat
sunna vor fi stralucitoare si albe,in schimb fetele inovatorilor vor fi
intunecate si negre.
"Insa pe acela care se impotriveste Trimisului dupa ce I s-a aratat lui
calea cea dreapta si care urmeaza un alt drum decat cel al
dreptcredinciosilor il vom pune Noi impreuna cu aceia cu care s-a aliat
si-l vom lasa sa arda in IAD.Si ce rea menire este aceasta."
(Quran –traducerea sensurilor-4:115)
"……In aceasta zi am desavarsit religia voastra si am implinit harul Meu
asupra voastra,si am incuvintat islamul ca religie pentru voi…"
(Quran –traducerea sensurilor 5:3)
"Si acesta este drumul Meu drept!Deci urmati-l si nu urmati caile care
va abat de la drumul Lui!Acestea vi le-a poruncit poate ca voi ve-ti fi
cu frica"
(Quran-traducerea sensurilor 6:153)
Mujaahid comenteaza acest verset spunand:caile care va abat de la drumul cel drept sunt cele a inovatilor si a dorintelor.
ISTORISIRI AUTENTICE ALE PROFETULUI.
Profetul Mohammd(saws) a spus:Allah nu accepta cainta unui innovator pana nu abandoneaza inovatile sale
([At-Tabaraani & Al- Bayhaqi)
Acei care vor traii dupa mine si vor vedea multe lucruri pe care nu le
vor recunoaste,tineti-va de sunna si veti fi bine calauziti,stati
departe de inovatii pentru ca inovatile sunt ratacire
[Ahmad & Abu Daawood]
Voi fi in fata ta cand vei ajunge la fantana, si vor fi si oameni care
vor fi impiedicati sa ajunga la aceasta atunci profetul va spune:O
Doamne,acestia sunt cei care m-au urmat,si mi-i se va zice…Tu nu sti ce
inovatii au adus ei dupa tine(dupa moartea ta) si atrunci voi spune:
Stati departe si veti fi dusi intr-un loc umilitor
[Al-Bukhaari and Muslim]