Koje su blagodati ramazana? Zašto je to poseban mjesec?
Hvala Allahu Uzvišenom koji nas je poučio Knjizi jasnoj, koji nas je
učinio da budemo od onih koji upućuju istini neprolaznoj i odlikovao
znanjem koje izvodi ljude iz tmine na svjetlo dana. Neka je Njegov
blagoslov i selam na prvaka među odabranim, našeg uzora i miljenika,
Muhammeda, s.a.v.s, njegovu časnu porodicu, ashabe i sve one koji ga
budu slijedili na putu istine.
Dolazi nam blagoslovljeni i među mjesecima najodabraniji mjesec,
ramazani-šerif. Skoro da je nemoguće pobrojati blagodati koje se kriju u
njemu. To je mjesec posta u kojem se pravovjerni sustežu od jela i pića
i svih prohtjeva koji su im inače dopušteni. Na taj način oni nastoje
eliminisati griješenje i oponašati bezgrešna duhovna bića meleke, koji
su neprekidno u pokornosti svome Stvoritelju. Uz to, pripisanim i
dobrovoljnim ibadetima oni se nadaju Božijem oprostu i proviđenju na oba
svijeta.
Ramazan je predmet posebnog respekta, čak i onih koji nisu revnosni u
svakodnevnom prakticiranju vjere. Radost u srcima ljudi zbog dolaska
mjeseca ramazana jasan je pokazatelj njihovog imana. U jednoj predaji
stoji da će svakog onog ko bude obradovan dolaskom ramazana, Allah
poštedjeti od vatre. Također se kaže: Kada nastupi prva noć ramazana
Uzvišeni Allah rekne: 'Ko je taj što Nas voli, pa da i Mi njega volimo,
ko je taj što Nas traži, pa da i Mi njega potražimo, ko je taj što Nas
moli za oprost, pa da mu oprostimo svetošću ramazana.' Poslije Uzvišeni
Allah naredi melekima, kiramen katibinima, da u ramazanu takvima pišu
samo dobra djela, a ne upisuju loša, a Allah im pobriše ranije učinjene
grijehe.1
Od Ibn Abasa navodi se predaja da je Allahov poslanik, s.a.v.s, rekao:
"Kada bi sljedbenici moga ummeta bili svjesni ramazana, željeli bi da
cijela godina bude ramazan."2
To zbog toga što su u njemu sabrana mnoga dobra, pokornost Allahu, dž.š,
primljena, dove uslišane, grijesi oprošteni, a Džennet jedva čeka da
poštovaoce ramazana što prije primi.
U djelu Durretun-nasihin kaže se: "Dženet čezne za četvericom: za onim
ko uči Kur'an, za onim ko kontroliše i čuva svoj jezik, za onim koji
opskrbljuje gladne osobe i za onim koji posti mjesec ramazan."3
U predaji koja govori o važnosti ramazana kaže se: "Kada se pojavi
mlađak i najavi dolazak ramazana, obraduje se Arš i Kursijj, meleki i
ono što je ispod njih, govoreći: 'Blago li se ummetu Muhammedovom,
s.a.v.s, zbog onog što im je dato. Za njih mole oprost Sunce, Mjesec,
zvijezde, ptice u zraku, ribe u vodi i sve što je živo na zemlji, danju i
noću, osim šejtana prokletnika. Tako, kada muslimani uz ramazan ujutro
osvanu, ne bude ostavljen nijedan a da mu ne bude oprošteno. Uzvišeni
Allah rekne melekima: 'Darujte vaše namaze i zikr u ramazanu ummetu
Muhamedovom, s.a.v.s.'"
ramazanOd Omera bin el-Hattaba spominje se predaja da je Vjerovjesnik,
s.a.v.s, rekao: "Kada se jedan od vas u ramazanskoj noći probudi pa se
preokrene s jedne na drugu stranu u postelji, melek mu rekne: 'Kum
barekellahu fike ve rahime kellah - Ustani, Allah te blagoslovio i
smilovao ti se'. Ako ustane s nijetom da klanja namaz, za njega moli
postelja govoreći: 'Allahu daj mu postelju uzdignutu', a ako obuče
odjeću, ona moli: 'Gospodaru, podaj mu dženetsku odjeću', a ako obuče
nešto od obuće, obuća moli: 'Gospodaru, učvrsti mu noge na pravom putu',
a ako uzme posudu, ona moli: 'Gospodaru, daruj mu dženetsko posuđe', a
ako uzme abdest, voda moli: 'Gospodaru, očisti ga od grijeha i
pogrešaka', a ako ustane i klanja namaz, njegova kuća rekne: 'Gospodaru,
učini njegov kabur prostranim i svijetlim i povećaj svoju milost na
njega'. Allah ga tada pogleda pogledom milosti i rekne mu dok mu se on
obraća dovom: 'O moj robe, od tebe je dova, a od Nas je uslišanje, od
tebe je molba, a od Nas je udovoljenje, od tebe je traženje oprosta, a
od Nas je praštanje.'"
U
hadisu Allahovog poslanika, s.a.v.s, koji prenosi Ebu Hurejre, r.a,
kaže se: "Ko ramazanske noći provede u ibadetu: klanjajući (teravih
namaze i druge nafile), vjerujući i nadajući se Allahovoj nagradi, bit
će mu oprošteni prošli grijesi."4
Zato je poželjno da svaki musliman maksimalno poštuje svetost mubarek
ramazana apstinirajući od svih nevaljalština i mobilišući svoje snage u
pokornosti Allahu, dž.š. To će učiniti ako bude ustrajan u namazu, u
zahvaljivanju i slavljenju Allaha, dž.š, u čestom spominjanju njegovog
imena i učenju Kur'ana. Spominje se da je Uzvišeni Allah rekao Musau,
a.s., da je dao ummetu Muhammedovom, s.a.v.s, dva svjetla, kako im ne bi
naudile dvije tmine. Musa je upitao: 'Ja Rabbi, koja su to dva
svjetla?', a Uzvišeni mu je odgovorio: 'To su svjetlo ramazana i svjetlo
Kur'ana.' Musa, a.s, je na to dodao: 'A koje su to dvije tmine,
Gospodaru?', a Uzvišeni je rekao: 'Tmina u kaburu i tmina na Sudnjem
danu'.
Već smo kazali da je jedna od glavnih odlika ramazana propisani post i
objavljivanje Kur'ani kerima. U hadisi kudsiji (posebnom obraćanju
Allaha, dž.š, Poslaniku, s.a.v.s.) stoji da je Uzvišeni rekao: "Svako
djelo pripada čovjeku osim posta, post je moj i ja ću posebno za njega
nagraditi."5
To je zato što je post tajna između roba i njegovog Gospodara i što
njegovo manifestiranje ne može posvjedočiti niko, što nije slučaj s
drugim ibadetima i dobrim djelima. To je tajna koju poznaje samo Allah,
dž.š, zbog koje se obavezao na posebnu nagradu. Neki islamski učenjaci
kažu da je nagrada za svaki drugi oblik pobožnosti Džennet, a za post je
nagrada susret sa Allahom i gledanje u Njega, subhanehu ve teala, kao i
neposredni razgovor između roba i Gospodara, bez prevodioca i bilo
kakvog posrednika. Zato se u nekim predajama navodi: "Kada nastupi
Sudnji dan pojavit će se ljudi krilati poput ptica, pa će letjeti iznad
dženetskih perivoja. Jedan od dženetskih čuvara će ih upitati: 'Ko ste
vi?' 'Mi smo iz ummeta Muhammedovog, s.a.v.s.' Čuvari će ponovo upitati:
'Jeste li polagali račun?' Reći će: 'Nismo!' Oni će upitati i drugi
put: 'A jeste li prešli Sirat ćupriju?' Odgovorit će: 'Nismo.' 'Pa kako
ste onda dospjeli na ove položaje?' Oni će odgovoriti: 'Robovali smo
Allahu tajno na dunjaluku, pa smo i na ahiretu u Džennet dospjeli
tajno.'6
ramazan1Veličanstvenost ramazana ogleda se i u tome što je objavljivanje
Kur'ana otpočelo u ovom blagoslovljenom mjesecu. Allah, subhanehu ve
teala, je u svojoj Knjizi kazao: 'U mjesecu ramazanu počelo je
objavljivanje Kur'ana, koji je putokaz ljudima, jasan dokaz pravog puta i
razlikovanja dobra od zla.'7
Iz hadisa koji prenosi Ahmed bin Hanbel od Vaila bin Eska'a da se
razumjeti da se specifičnost ramazana ogleda, pored ostalog, i u tome
što su i neke druge relevantne objave objavljene u mjesecu ramazanu.
Tako u hadisu spomenuti prenosilac navodi, da ja Allahov poslanik,
s.a.v.s, rekao: "Suhufi (poslanice Ibrahimove) su objavljeni prve noći
mjeseca ramazana, Tevrat je objavljen šeste noći mjeseca ramazan, Indžil
trinaeste noći mjeseca ramazana, a Allah je objavio Kur'an
dvadesetčetvrte noći mjeseca ramazana."8
Druženje s Kur'anom, a posebno u ramazani-šerifu od izuzetne je
važnosti. Učenje Kur'ana najbolje je sjećanje na Allaha i Njegovo
spominjanje kako je Resulullah, s.a.v.s, rekao: "Najbolji među vama je
onaj koji uči Kur'an i njemu druge poučava."9
Pored ostalog, to je i zbog toga što je Kur'an Allahov govor i što u
sebi sadrži lijek za srce, kao što Uzvišeni veli: 'Mi objavljujemo u
Kur'ano ono što je lijek i milost vjernicima.'10
U tom smislu, Svevišnji također kaže: 'Oni koji Allahovu knjigu čitaju i
namaz obavljaju i od onog čeme ih mi opskrbljujemo udjeljuju, i tajno i
javno, mogu se nadati nagradi koja neće nestati, a da ih On prema onome
što su radili na nagradi i još im iz obilja svoga da, jer On mnogo
prašta i blagodaran je.' 11
Jedan od velikih zaljubljenika u Kur'an i najbolji učač među ashabima,
r.a, Abdullah bin Mesud je rekao: "Ko hoće da sazna da li voli Allaha,
neka se provjeri s Kur'anom, pa ako se ispostavi da voli Kur'an, neka
zna da voli i Allaha, jer je Kur'an Allahov govor."12
Znaj, brate i sestro, da su zdravlje i život u ramazanu Allahova milost i
počast - zbog toga što je to za tebe idealna prilika da se kroz
poslušnost Stvoritelju uzdigneš u duhovne sfere iz dunjalučkog blata u
koje su mnogi zapali. Raduj se njegovom dolasku i trudi se da ga što
spremnije dočekaš. Isto tako, žali za njegovim odlaskom jer za njim žale
nebesa i zemlja, kao i duhovna bića koja su svjesna njegovih odlika i
vrijednosti.
Od Džabira se prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s. rekao: "'Kada nastupi
zadnja noć ramazana, rasplaču se nebesa i zemlja i meleki zbog onoga
što je snašlo ummet Muhammedov, s.a.v.s.' Neko je upitao: 'Allahov
Poslaniče, a šta je to što zadesi ummet te noći?' A on je odgovorio:
'Odlazak ramazana je musibet zbog toga što su dove u njemu uslišane,
sadake primljene, dobročinstva umnožena, a kažnjavanje odgođeno.'13
I zaista rastanak s ramazanom teško pada. Ako za njim plaču nebesa, zemlja i meleki, kako bi tek trebalo da mi plačemo?
Gospodaru naš, očisti naša srca i zbliži ih! Daruj nam mnogo ramazana i
učini da naš život bude u zadovoljstvu Tebi, o Najmilostiviji. Odagnaj
od nas zulum, zavist, i neprijateljstvo naših dušmana i budi nam
zaštitnik i pomagač. O kako si Ti divan Zaštitnik i divan Pomagač!
1) Vidi: Durretun-Nasihin, Usman bin Hasan Eš-Šakir, str. 9
2)
3) Vidi: Durretun-Nasihin, str. 9
4) Bilježi Buhari
5) Bilježi Buhari
6) Vidi: Durretun-Nasihin, str. 13
7) El-Bekare, 185.
8) Kraj ovog hadisa je u koliziji sa početkom sure El-Kadr. U toj suri
kaže se: Mi smo ga objavili u Noći sudbine - Kadr. Budući da je Noć
sudbine u jednoj od neparnih noći zadnjih deset dana ramazana, odnosno
po mišljenju većine učenjaka ta noć je dvadeset i sedme noći ramazana,
te činjenice ukazuju na slabost navedenog hadisa. Opširnije vidi u djelu
“Tefsir ibn Kesir”, prijevod na bosanski, str. 120.
9) Bilježi Buhari
10) El-Isra, 82.
11) Fatir, 29-30.
12) Vidi: Bistro more pobožnosti i suptilnosti, Ahmed Ferid str. 98
13) Vidi: Durretun Nasihin, str. 14
Hafiz Halil Mehtić
Preuzeto iz Novih Horizonata