Gjenerate e vecante Kur'anore
Ekziston një dukuri historike në të cilën duhet të ndalen ithtarët e thirrjes islame në çdo vend dhe në çdo kohë, dhe atë, duhet të ndalen gjatë, sepse ajo ka ndikim vendimtar në metodologjinë e thirrjes dhe drejtimin e saj.
Kjo thirrje nxori në dritë një gjeneratë - gjeneratën e sahabëve, Ai All-llahu qoftë i kënaqur me ta - gjeneratë e cila është e dalluar në tërë historinë islame, por edhe në historinë njerëzore në përgjithësi. Ky lloj i njerëzve më nuk është përsëritur...
Në të vërtetë, gjatë historisë ka pas individë të atij lloji, por në atë numër kolosal asnjëherë më nuk janë tubuar në një vend, siç ndodhi në periudhën e parë të paraqitjes së kësaj thirrjeje.
Kjo dukuri është e qartë dhe objektive. Ajo përmban një udhëzim në të cilin duhet të ndalemi më gjatë, ashtu që ndoshta mos frymëzohemi drejt fshehtësisë së tij.
Në Kur'anin e kësaj thirrjeje e kemi para duarve tona e gjithashtu edhe Hadithin e Të dërguarit të All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, udhëzimin e tij praktik dhe jetëshkrimin e tij të ndershëm, pikërisht siç ishte para duarve të asaj gjenerate të parë e cila më nuk u përsërit në histori. Neve na mungon vetëm personaliteti i Muhammedit, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem.
A thua këtu qëndron fshehtësia?
Sikur të ishte e domosdoshme prania e Pejgamberit të All-llahut për ekzistimin e kësaj thirrjeje dhe për frytshmërinë e saj, All-llahu në atë rast nuk do ta kishte bërë thirrje universale për tërë njerëzinë, as Shpalljen kur'anore nuk do ta kishte bërë të fundit, e as që asaj do t'ia kishte besuar njerëzit e kësaj toke deri në momentin e fundit.
Por, All-llahu i Madhërishëm e mori përsipër ruajtjen e Shpalljes, duke e ditur se kjo thirrje mund të ekzistojë edhe pas Pejgamberit, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem dhe ta japë frytin e saj. Prandaj edhe e zgjodhi për fqinjësi të Tij pas 23 vjetëve të Shpalljes, ndërsa këtë fe e la të jetojë pas tij deri në momentin e fundit.
Pra, mos prezenca e Të dërguarit të All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, nuk mund të jetë arsyetim i kësaj dukurie e as shkak i saj.
Atëherë pra, duhet të gjurmojmë ndonjë shkak tjetër. Le të hedhim një sy në burimin prej të cilit është frymëzuar kjo gjeneratë e parë, ndoshta në të diç ka ndryshuar. Le t'i hedhim një shikim edhe metodologjisë prej të cilës u kualifikuan, ndoshta edhe në të diç ka ndryshuar. Burimi i parë prej të cilit është frymëzuar kjo gjeneratë ka qenë Kur'ani dhe vetëm Kur'ani. Ndërsa Hadithi i Të dërguarit të All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem dhe vepra e tij, nuk janë asgjë tjetër pos
gjurmë prej gjurmëve të atij burimi. Andaj edhe kur u pyet Aisheja, radijall-llahu anha për moralin e Resulull-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, ajo u përgjigj: "Morali i tij ka qenë Kur'ani”2
Pra, Kur'ani ishte burimi i vetëm prej të cilit janë frymëzuar, sipas të cilit janë adaptuar dhe prej të cilit janë kualifikuar. Kjo nuk ka qenë kështu nga arsyeja se njerëzimi atëbotë nuk ka pasur qytetërim, kulturë, shkencë, vepra të shkruara dhe studime...
Kurrsesi! Përkundrazi, atëbotë ka ekzistuar qytetërimi romak, kultura, veprat e shkruara dhe ligjet e ndryshme të tij, sipas të cilave Evropa ende jeton ose ndërlidhet me to. Kanë ekzistuar edhe gjurmët e qytetërimit grek, të logjikës, filozofisë dhe artit të tij, i cili ende mbetet burim i mendimit perëndimor. Ka ekzistuar edhe qytetërimi persian me tërë artin e tij, poezinë, mitet, ideologjitë dhe sistemet sunduese.
Kanë ekzistuar gjithashtu qytetërime tjera të afërta dhe të largëta, siç është ai indian, kinez e të tjerë. Aq më shumë, qytetërimi romak dhe persian e kishin rrethuar Gadishullin Arabik nga Veriu dhe nga Jugu, kurse Hebraizmi dhe Krishterimi kanë jetuar në zemrën e tij.
Sipas kësaj, pra, përkufizimi i gjeneratës së parë në periudhën e formimit të saj vetëm në Kur'an, nuk u bë për shkak të varfërisë së qytetërimeve dhe kulturave botërore, por u bë me strategji të projektuar dhe metodologji të synuar. Këtë synim e vërteton hidhërimi i Muhammedit, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, kur në dorë të Umer ibn Hattabit, radijall-llahu anhu pa një fletë të Teuratit. Me atë rast tha: "Pasha All-llahun, sikur Musa të ishte i gjallë në mesin tuaj, nuk do t'i lejohej atij asgjë tjetër pos që të më ndjek mua."3
Pra, ka ekzistuar qëllim i caktuar nga Resulullllahu, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, që gjeneratës së parë në periudhën e formimit t'ia përkufizojë burimin prej të cilit do të frymëzohet, vetëm Librin e All-llahut, ashtu që t'i përkushtohen shpirtërisht vetëm atij dhe t'i ngrenë bazat e tyre mbi metodologjinë e tij. Andaj edhe u hidhërua kur pa Umerin, radijall-llahu anhu, duke u frymëzuar nga një burim tjetër.
I dërguari i All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, kishte për qëllim të krijojë një gjeneratë me zemër të pastër; me mendje të pastër; me përfytyrim të pastër; me ndërgjegje të pastër; me edukim të pastër; ashtu që të jetë e pastër nga çdo ndikim i jashtëm pos metodologjisë hyjnore që e ka Kur'ani fisnik.
Pra, kjo gjeneratë është frymëzuar vetëm nga ky burim, andaj edhe në këtë aspekt ishte e vetme në histori.
Por, ç'ndodhi më vonë? U ngatërruan burimet! Në këtë burim prej të cilit u frymëzuan edhe gjeneratat e mëvonshme u involvuan filozofia dhe logjika greke, mitet dhe botëkuptimet persiane, israilijatet çifute, shenjtërit krishtere dhe disa mbeturina nga qytetërimet dhe kulturat tjera. Të gjitha këto u përzien me komentin fundamental të Kur'anit, me shkencën e akaidit dhe të fikhut dhe bazave të tij.
Kështu pra u frymëzuan, nga ky burim i turbulluar, të gjitha gjeneratat pas gjeneratës së parë, dhe kjo gjeneratë më kurrë nuk është përsëritur.
Pa kurrfarë dyshimi, turbullimi i kthjelltësisë së burimit të parë është faktori kryesor i këtij kontrasti të madh ndërmjet të gjitha gjeneratave dhe kësaj gjenerate të veçantë dhe të vetme.
Përveç kontrastit në natyrën e burimit, ekziston edhe një faktor tjetër me rëndësi. Është fjala për dallimin e kësaj gjenerate të vetme edhe në mënyrën e përvetësimit të Kur'anit.
Ata të gjeneratës së parë, nuk e kanë lexuar Kur'anin me qëllim të arsimimit dhe gjurmimit, por as me qëllim të shijimit dhe përjetimit. Asnjëri prej tyre nuk e përvetësoi Kur'anin që ta pasurojë nivelin e tij kulturor thjesht vetëm si kulturë, e që të arriturave të tij në aspektin shkencor dhe juridik t'ua bashkëngjesë disa njohuri për ta përmbushur thesarin e tij mendor.
Çdo njëri prej tyre Kur'anin e përvetësonte që ta përvetësojë urdhrin e All-llahut në çështjet e tij të veçanta dhe ato të shoqërisë në të cilën jetonte, dhe çështjen e jetës në të cilën ai dhe bashkësia e tij ekzistonin në të. Këtë urdhër e përvetësonte që të punojë sipas tij në momentin
e pikërishëm kur e dëgjon, pikërisht si ushtari kur në parakalimin e tij merr urdhrin ditor që ta zbatojë menjëherë pas pranimit të tij! Andaj edhe asnjëri prej tyre nuk e ngarkonte veten tepër në ato takime, ngase e dinte se do të ngarkohej me obligime dhe
detyra të cilat duhet t'i kryejë. Atij i mjaftonin dhjetë ajete që t'i mbajë në mend dhe të veprojë sipas tyre, siç edhe tregohet
në hadithin e Ibni Mes'udit, radijall-llahu anhu. Ibni Kethiri e citon në hyrjen e përmbledhjes së vet.
Pikërisht ajo ndjenjë, ndjenja e përvetësimit për zbatim, u zbulonte nga Kur'ani shumë horizonte të përjetimit emocional dhe shumë horizonte të diturisë, të cilat nuk do t'u zbuloheshin sikur ata t'i qaseshin me ndjenjën e hulumtimit, studimit dhe informimit. Kjo ndjenjë ua lehtësonte punën, ua lehtësonte barrën e obligimeve, e bashkonte Kur'anin me qeniet e tyre dhe e shndërronte në shpirtrat dhe jetët e tyre në program të gjallë jetik, në arsimim funksional që nuk mbetet vetëm brenda trurit ose në brendinë e teksteve, por shndërrohet në gjurmë dhe vepra të cilat do ta ndryshojnë kahen e rrjedhave të jetës.
Ky libër, Kur'ani, thesarin e vet nuk ia dhuron askujt pos atij që i rreket me këtë shpirt, shpirtin e diturisë së përgatitur për zbatim. Ai nuk erdhi që të jetë libër i kënaqësive intelektuale, as libër i letërsisë dhe artit, po as libër i rrëfimeve dhe historisë - edhe pse të gjitha këto janë në përmbajtjen e tij - por ai erdhi që të jetë program i jetës, program i pastër hyjnor. Atyre All-llahu i Madhërishëm ua mësoi këtë program përmes zbritjes së Kur'anit në mënyrë sukcesive dhe duke ua lexuar pjesë-pjesë:
"Dhe (ta shpallëm) Kur'anin që Ne e ndamë pjesë - pjesë për t'ua lexuar njerëzve dalëngadalë dhe ashtu e shpallëm atë një pas një" (Isra, 106)
Kur'ani nuk është shpallur përnjëherë, por në pajtim me nevojat dhe kërkesat, me zhvillimin permanent të mendimit dhe kuptimit, zhvillimit paralel të bashkësisë dhe jetës dhe në pajtim me problemet praktike me të cilat ndeshej shoqëria muslimane në jetën e saj të përditshme. Në këtë mënyrë shpallej një ajet ose shumë ajete për ndonjë rast të posaçëm apo për ndonjë ndodhi të caktuar. Ai u flet njerëzve për atë për të cilën kanë nevojë personale, ua tregon pozitën në të cilën gjenden; ua projekton metodologjinë e veprimit në këtë situatë, ua përmirëson gabimet në aspektin emocional dhe etik; i bashkon në të gjitha këto me All-llahun, Sunduesin e tyre; ua bën të njohur përmes cilësive të Tij që reflektohen në gjithësi. Kështu ata ndiejnë se janë duke jetuar në shoqërinë më të lartë dhe më fisnike nën mbikëqyrjen e drejtpërdrejtë të All-llahut në pafundësinë e fuqisë së Tij. Në këtë mënyrë jetën e tyre praktike e adaptonin sipas këtij programi të pashtershëm hyjnor.
Metodologjia e përvetësimit për veprim dhe zbatim është pikërisht ajo metodologji e cila e krijoi gjeneratën e parë, ndërsa metodologjia e përvetësimit për studim dhe dëfrim është ajo e cila i nxori gjeneratat vijuese. Pa dyshim se ky faktor i dytë ishte edhe faktori kryesor në dallimin e të gjitha gjeneratave nga ajo gjeneratë e veçantë dhe e vetme.
Ekziston edhe faktori i tretë që është mjaft i rëndësishëm për t'u shqyrtuar dhe regjistruar.
Muslimanët e parë me pranimin e Islamit liroheshin nga barra e tyre nga e gjithë e kaluara e xhahilijjetit. Në momentin kur ai kthehej në Islam, në vete ndiente se po fillon një periudhë të re, të ndarë plotësisht nga jeta të cilën e jetoi në xhahilijjet. Ndaj tërë asaj që e kaloi në periudhën e injorancës kishte asi qëndrimi, që tërë atë e shikonte me një dozë të dyshimit, skepsës, kujdesit dhe frikës dhe gjithë atë e konsideronte të ndytë dhe të padenjë që nuk i përshtatej Islamit!
Me këtë ndjenjë e përvetësonte udhëzimin e ri islam. Kështu, nëse ndonjëherë anonte nga pasioni i tij, nëse e inkurajonte ndonjë shprehi e mëparshme, nëse nuk kryente ndonjë obligim islam... në të njëjtin moment do ta ndjente gabimin dhe mëkatin dhe në thellësinë e
shpirtit të tij ndjente nevojë të flaktë për pastrim nga lëshimet e bëra, pastaj kthehej rishtas dhe përpiqej të vepronte në pajtim me udhëzimin kur'anor.
Ekzistonte një ndarje e plotë emocionale tek muslimani midis asaj që ishte e kaluar xhahilite (injorante) dhe asaj që ishte aktuale islame. Krijohej një ndarje e plotë me të gjitha lidhjet e shoqërisë xhahilite që i përkitnin dhe në të gjitha marrëdhëniet shoqërore.
Ai ndahej përgjithmonë nga ambienti xhahilit dhe i bashkëngjitej ambientit islam, bile edhe nëse kontaktonte me disa mushrikë (idhujtarë) në fushën e tregtisë dhe komunikimit ditor, sepse ndarja emocionale është diç kurse komunikimi për nevojat ditore është diç tjetër.
Ka ekzistuar edhe shkëputja e tërësishme nga ambienti xhahilit, doket, mendimet, shprehitë dhe marrëdhëniet e tij. Kjo është pasojë e shkëputjes nga besimi idhujtar (akides së shirkut) dhe kalimit në besimin monoteist (akides së tevhidit) dhe nga përfytyrimi xhahilit në përfytyrimin islam për jetën dhe ekzistencën. Pastaj kjo është edhe pasojë e kalimit në shoqërinë e re islame me udhëheqjen e saj të re, duke ia dhuruar respektin, përkushtimin dhe lojalitetin.
Ky ishte udhëkryqi ku ndaheshin rrugët. Fillimi i ecjes në rrugën e re do të thoshte ecje e lirë. Ecje e lirë dhe e çliruar nga të gjitha presionet e dokeve dhe shprehive në të cilat u adaptua shoqëria xhahilite dhe nga të gjitha botëkuptimet dhe kriteret që mbretëronin në të. Andaj edhe e vetmja gjë që muslimani e bartte nga ajo shoqëri ishin persekutimet dhe torturat. Por ai ishte i vetëvendosur dhe nuk kthehej mbrapa. Presioni i botëkuptimit xhahilit dhe doket e shoqërisë xhahilite nuk kishin forcë ta çorientojnë.
Ne sot jemi në një xhahilijjet si xhahilijjeti të cilin e hasi Islami në fillim, në mos edhe më të rrezikshëm. Gjithçka rreth nesh është xhahilijjet... Botëkuptimet e njerëzve dhe ideologjitë e tyre.
Gjithashtu edhe shprehitë, doket, burimet e arsimimit, arti, letërsia, e drejta dhe ligjet, saqë edhe shumë nga ajo që e konsiderojmë kulturë islame, literaturë islame, filozofi islame dhe mendim islam... është gjithashtu produkt i këtij xhahilijjeti!!! Andaj edhe nuk mund të zënë vend kriteret islame në veten tonë, as të qartësohet botëkuptimi islam në mendjen tonë, po as nuk formohet nga mesi ynë gjene-ratë me numër kolosal njerëzish nga lloji të cilin e formoi Islami në fillim.
Ne patjetër - me metodologjinë e lëvizjes islame - në periudhën e adoleshencës dhe të pjekurisë duhet të lirohemi nga të gjitha ndikimet c xhahilijjetit në të cilin jetojmë dhe prej të cilit rrjedhim. Medoemos t'i kthehemi atij burimi të pastër prej të cilit janë frymëzuar ata njerëz. Atij burimi të pastër për të cilin jemi të sigurt se nuk është turbulluar e as që e ka ndotur diçka. Duhet t'i kthehemi që të nxjerrim prej tij botëkuptimin tonë mbi Të Vërtetën e gjithë kësaj ekzistence, të vërtetën e ekzistencës njerëzore dhe mbi të gjitha, lidhshmëritë midis këtyre dy ekzistencave dhe ekzistencës së të Përsosurit Absolut - All-llahut të Madhërishëm.
Prej aty do t'i nxjerrim botëkuptimet tona për jetën, kriteret dhe moralin, sistemin tonë të rregullimit të pushtetit, politikës, ekonomisë dhe të gjitha kërkesat jetësore.
Doemos duhet t'i kthehemi atij burimi kur të vendosim t'i kthehemi me ndjenjën e përvetësimit, me qëllim të zbatimit dhe veprimit sipas tij, e jo me ndjenjën e studimit dhe dëfrimit.
Do t'i kthehemi që të dimë se çka kërkohet prej nesh që të jemi, për t'u bërë. Në këtë udhëtim do të takohemi me bukurinë artistike të Kur'anit dhe me rrëfimet e mahnitshme të tij, me skenat e ringjalljes, me logjikën intuitive dhe me gjithë atë që e gjurmojnë ithtarët e studimit dhe të vetëkënaqësisë. Ne do të takohemi me të gjitha këto pa mos qenë qëllimi ynë kryesor studimi dhe vetëkënaqësia.
Qëllimi ynë kryesor është të dimë: Ç'kërkon Kur'ani prej nesh të punojmë? Cili është ai botëkuptim i përgjithshëm që kërkon prej nesh ta
përfytyrojmë? Si kërkon Kur'ani të jenë ndjenjat tona ndaj Zotit? Si kërkon të jetë morali jonë, gjendja dhe sistemi ynë i vërtetë në jetë?
Pastaj ne domosdo duhet të lirohemi nga ndikimet e shoqërisë xhahilite, botëkuptimet, doket dhe udhëheqjet e saj dhe atë, së pari në brendinë e shpirtit tonë.
Detyrë jona është të mos pajtohemi me njëmendësinë e kësaj shoqërie xhahilite e as të jemi lojalë ndaj saj, sepse kjo shoqëri me këtë cilësi, cilësinë e xhahilijjetit, është e papranueshme dhe s'mund të pajtohemi me të. Pra, detyrë jona është që fillimisht të bëjmë ndërrim në vetveten, e që përfundimisht të bëjmë ndërrim në këtë shoqëri.
Detyra jonë e parë është ndërrimi i njëmendësisë së kësaj shoqërie, ndërrimi i njëmendësisë xhahilite dhe atë prej themeleve të saj, njëmendësi e cila tërësisht konfrontohet me metodologjinë islame dhe me botëkuptimin islam. Njëmendësi e cila me forcë dhe dhunë na ndalon që të jetojmë ashtu siç kërkon prej nesh programi hyjnor.
Prej hapave të parë në këtë rrugë është që të predominojmë mbi këtë shoqëri xhahilite, kriteret dhe botëkuptimet e saj, e të mos lëshojmë pe kurrsesi në kriteret dhe botëkuptimet tona, me qëllim që mos të ndeshemi në mes të rrugës. Po, po, kurrsesi! Ne dhe injorantët gjithmonë i kemi patur rrugët e ndara. Andaj edhe nëse u bashkangjitemi vetëm një hap, ne veç e kemi humbur tërë programin islam dhe e kemi humbur rrugën!
Në këtë rrugë do të hasim në pengesa dhe vështirësi. Do të na imponohen sakrifica të jashtëzakonshme.
Nuk guxojmë ta kuptojmë si zgjedhje të lirë, nëse dëshirojmë ta ndjekim rrugën e gjeneratës së parë me të cilën All-llahu vendosi sistemin e tij hyjnor dhe i bëri ngadhënjimtarë ndaj sistemit xhahilit.
Mirësia më e madhe është kur ne jemi në meditim të përhershëm për natyrën e metodologjisë sonë, natyrën e pozitës dhe rrugës të cilën doemos duhet ndjekur për të dalë nga xhahilijjeti, ashtu siç doli ajo gjeneratë e dallueshme dhe e vetme...
2 Hadithin e transmetoi Nesaiu
3 Hadithin e transmetoi El Hafidh Ebu Ja'li
Ekziston një dukuri historike në të cilën duhet të ndalen ithtarët e thirrjes islame në çdo vend dhe në çdo kohë, dhe atë, duhet të ndalen gjatë, sepse ajo ka ndikim vendimtar në metodologjinë e thirrjes dhe drejtimin e saj.
Kjo thirrje nxori në dritë një gjeneratë - gjeneratën e sahabëve, Ai All-llahu qoftë i kënaqur me ta - gjeneratë e cila është e dalluar në tërë historinë islame, por edhe në historinë njerëzore në përgjithësi. Ky lloj i njerëzve më nuk është përsëritur...
Në të vërtetë, gjatë historisë ka pas individë të atij lloji, por në atë numër kolosal asnjëherë më nuk janë tubuar në një vend, siç ndodhi në periudhën e parë të paraqitjes së kësaj thirrjeje.
Kjo dukuri është e qartë dhe objektive. Ajo përmban një udhëzim në të cilin duhet të ndalemi më gjatë, ashtu që ndoshta mos frymëzohemi drejt fshehtësisë së tij.
Në Kur'anin e kësaj thirrjeje e kemi para duarve tona e gjithashtu edhe Hadithin e Të dërguarit të All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, udhëzimin e tij praktik dhe jetëshkrimin e tij të ndershëm, pikërisht siç ishte para duarve të asaj gjenerate të parë e cila më nuk u përsërit në histori. Neve na mungon vetëm personaliteti i Muhammedit, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem.
A thua këtu qëndron fshehtësia?
Sikur të ishte e domosdoshme prania e Pejgamberit të All-llahut për ekzistimin e kësaj thirrjeje dhe për frytshmërinë e saj, All-llahu në atë rast nuk do ta kishte bërë thirrje universale për tërë njerëzinë, as Shpalljen kur'anore nuk do ta kishte bërë të fundit, e as që asaj do t'ia kishte besuar njerëzit e kësaj toke deri në momentin e fundit.
Por, All-llahu i Madhërishëm e mori përsipër ruajtjen e Shpalljes, duke e ditur se kjo thirrje mund të ekzistojë edhe pas Pejgamberit, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem dhe ta japë frytin e saj. Prandaj edhe e zgjodhi për fqinjësi të Tij pas 23 vjetëve të Shpalljes, ndërsa këtë fe e la të jetojë pas tij deri në momentin e fundit.
Pra, mos prezenca e Të dërguarit të All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, nuk mund të jetë arsyetim i kësaj dukurie e as shkak i saj.
Atëherë pra, duhet të gjurmojmë ndonjë shkak tjetër. Le të hedhim një sy në burimin prej të cilit është frymëzuar kjo gjeneratë e parë, ndoshta në të diç ka ndryshuar. Le t'i hedhim një shikim edhe metodologjisë prej të cilës u kualifikuan, ndoshta edhe në të diç ka ndryshuar. Burimi i parë prej të cilit është frymëzuar kjo gjeneratë ka qenë Kur'ani dhe vetëm Kur'ani. Ndërsa Hadithi i Të dërguarit të All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem dhe vepra e tij, nuk janë asgjë tjetër pos
gjurmë prej gjurmëve të atij burimi. Andaj edhe kur u pyet Aisheja, radijall-llahu anha për moralin e Resulull-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, ajo u përgjigj: "Morali i tij ka qenë Kur'ani”2
Pra, Kur'ani ishte burimi i vetëm prej të cilit janë frymëzuar, sipas të cilit janë adaptuar dhe prej të cilit janë kualifikuar. Kjo nuk ka qenë kështu nga arsyeja se njerëzimi atëbotë nuk ka pasur qytetërim, kulturë, shkencë, vepra të shkruara dhe studime...
Kurrsesi! Përkundrazi, atëbotë ka ekzistuar qytetërimi romak, kultura, veprat e shkruara dhe ligjet e ndryshme të tij, sipas të cilave Evropa ende jeton ose ndërlidhet me to. Kanë ekzistuar edhe gjurmët e qytetërimit grek, të logjikës, filozofisë dhe artit të tij, i cili ende mbetet burim i mendimit perëndimor. Ka ekzistuar edhe qytetërimi persian me tërë artin e tij, poezinë, mitet, ideologjitë dhe sistemet sunduese.
Kanë ekzistuar gjithashtu qytetërime tjera të afërta dhe të largëta, siç është ai indian, kinez e të tjerë. Aq më shumë, qytetërimi romak dhe persian e kishin rrethuar Gadishullin Arabik nga Veriu dhe nga Jugu, kurse Hebraizmi dhe Krishterimi kanë jetuar në zemrën e tij.
Sipas kësaj, pra, përkufizimi i gjeneratës së parë në periudhën e formimit të saj vetëm në Kur'an, nuk u bë për shkak të varfërisë së qytetërimeve dhe kulturave botërore, por u bë me strategji të projektuar dhe metodologji të synuar. Këtë synim e vërteton hidhërimi i Muhammedit, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, kur në dorë të Umer ibn Hattabit, radijall-llahu anhu pa një fletë të Teuratit. Me atë rast tha: "Pasha All-llahun, sikur Musa të ishte i gjallë në mesin tuaj, nuk do t'i lejohej atij asgjë tjetër pos që të më ndjek mua."3
Pra, ka ekzistuar qëllim i caktuar nga Resulullllahu, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, që gjeneratës së parë në periudhën e formimit t'ia përkufizojë burimin prej të cilit do të frymëzohet, vetëm Librin e All-llahut, ashtu që t'i përkushtohen shpirtërisht vetëm atij dhe t'i ngrenë bazat e tyre mbi metodologjinë e tij. Andaj edhe u hidhërua kur pa Umerin, radijall-llahu anhu, duke u frymëzuar nga një burim tjetër.
I dërguari i All-llahut, sal-lall-llahu alejhi ve sel-lem, kishte për qëllim të krijojë një gjeneratë me zemër të pastër; me mendje të pastër; me përfytyrim të pastër; me ndërgjegje të pastër; me edukim të pastër; ashtu që të jetë e pastër nga çdo ndikim i jashtëm pos metodologjisë hyjnore që e ka Kur'ani fisnik.
Pra, kjo gjeneratë është frymëzuar vetëm nga ky burim, andaj edhe në këtë aspekt ishte e vetme në histori.
Por, ç'ndodhi më vonë? U ngatërruan burimet! Në këtë burim prej të cilit u frymëzuan edhe gjeneratat e mëvonshme u involvuan filozofia dhe logjika greke, mitet dhe botëkuptimet persiane, israilijatet çifute, shenjtërit krishtere dhe disa mbeturina nga qytetërimet dhe kulturat tjera. Të gjitha këto u përzien me komentin fundamental të Kur'anit, me shkencën e akaidit dhe të fikhut dhe bazave të tij.
Kështu pra u frymëzuan, nga ky burim i turbulluar, të gjitha gjeneratat pas gjeneratës së parë, dhe kjo gjeneratë më kurrë nuk është përsëritur.
Pa kurrfarë dyshimi, turbullimi i kthjelltësisë së burimit të parë është faktori kryesor i këtij kontrasti të madh ndërmjet të gjitha gjeneratave dhe kësaj gjenerate të veçantë dhe të vetme.
Përveç kontrastit në natyrën e burimit, ekziston edhe një faktor tjetër me rëndësi. Është fjala për dallimin e kësaj gjenerate të vetme edhe në mënyrën e përvetësimit të Kur'anit.
Ata të gjeneratës së parë, nuk e kanë lexuar Kur'anin me qëllim të arsimimit dhe gjurmimit, por as me qëllim të shijimit dhe përjetimit. Asnjëri prej tyre nuk e përvetësoi Kur'anin që ta pasurojë nivelin e tij kulturor thjesht vetëm si kulturë, e që të arriturave të tij në aspektin shkencor dhe juridik t'ua bashkëngjesë disa njohuri për ta përmbushur thesarin e tij mendor.
Çdo njëri prej tyre Kur'anin e përvetësonte që ta përvetësojë urdhrin e All-llahut në çështjet e tij të veçanta dhe ato të shoqërisë në të cilën jetonte, dhe çështjen e jetës në të cilën ai dhe bashkësia e tij ekzistonin në të. Këtë urdhër e përvetësonte që të punojë sipas tij në momentin
e pikërishëm kur e dëgjon, pikërisht si ushtari kur në parakalimin e tij merr urdhrin ditor që ta zbatojë menjëherë pas pranimit të tij! Andaj edhe asnjëri prej tyre nuk e ngarkonte veten tepër në ato takime, ngase e dinte se do të ngarkohej me obligime dhe
detyra të cilat duhet t'i kryejë. Atij i mjaftonin dhjetë ajete që t'i mbajë në mend dhe të veprojë sipas tyre, siç edhe tregohet
në hadithin e Ibni Mes'udit, radijall-llahu anhu. Ibni Kethiri e citon në hyrjen e përmbledhjes së vet.
Pikërisht ajo ndjenjë, ndjenja e përvetësimit për zbatim, u zbulonte nga Kur'ani shumë horizonte të përjetimit emocional dhe shumë horizonte të diturisë, të cilat nuk do t'u zbuloheshin sikur ata t'i qaseshin me ndjenjën e hulumtimit, studimit dhe informimit. Kjo ndjenjë ua lehtësonte punën, ua lehtësonte barrën e obligimeve, e bashkonte Kur'anin me qeniet e tyre dhe e shndërronte në shpirtrat dhe jetët e tyre në program të gjallë jetik, në arsimim funksional që nuk mbetet vetëm brenda trurit ose në brendinë e teksteve, por shndërrohet në gjurmë dhe vepra të cilat do ta ndryshojnë kahen e rrjedhave të jetës.
Ky libër, Kur'ani, thesarin e vet nuk ia dhuron askujt pos atij që i rreket me këtë shpirt, shpirtin e diturisë së përgatitur për zbatim. Ai nuk erdhi që të jetë libër i kënaqësive intelektuale, as libër i letërsisë dhe artit, po as libër i rrëfimeve dhe historisë - edhe pse të gjitha këto janë në përmbajtjen e tij - por ai erdhi që të jetë program i jetës, program i pastër hyjnor. Atyre All-llahu i Madhërishëm ua mësoi këtë program përmes zbritjes së Kur'anit në mënyrë sukcesive dhe duke ua lexuar pjesë-pjesë:
"Dhe (ta shpallëm) Kur'anin që Ne e ndamë pjesë - pjesë për t'ua lexuar njerëzve dalëngadalë dhe ashtu e shpallëm atë një pas një" (Isra, 106)
Kur'ani nuk është shpallur përnjëherë, por në pajtim me nevojat dhe kërkesat, me zhvillimin permanent të mendimit dhe kuptimit, zhvillimit paralel të bashkësisë dhe jetës dhe në pajtim me problemet praktike me të cilat ndeshej shoqëria muslimane në jetën e saj të përditshme. Në këtë mënyrë shpallej një ajet ose shumë ajete për ndonjë rast të posaçëm apo për ndonjë ndodhi të caktuar. Ai u flet njerëzve për atë për të cilën kanë nevojë personale, ua tregon pozitën në të cilën gjenden; ua projekton metodologjinë e veprimit në këtë situatë, ua përmirëson gabimet në aspektin emocional dhe etik; i bashkon në të gjitha këto me All-llahun, Sunduesin e tyre; ua bën të njohur përmes cilësive të Tij që reflektohen në gjithësi. Kështu ata ndiejnë se janë duke jetuar në shoqërinë më të lartë dhe më fisnike nën mbikëqyrjen e drejtpërdrejtë të All-llahut në pafundësinë e fuqisë së Tij. Në këtë mënyrë jetën e tyre praktike e adaptonin sipas këtij programi të pashtershëm hyjnor.
Metodologjia e përvetësimit për veprim dhe zbatim është pikërisht ajo metodologji e cila e krijoi gjeneratën e parë, ndërsa metodologjia e përvetësimit për studim dhe dëfrim është ajo e cila i nxori gjeneratat vijuese. Pa dyshim se ky faktor i dytë ishte edhe faktori kryesor në dallimin e të gjitha gjeneratave nga ajo gjeneratë e veçantë dhe e vetme.
Ekziston edhe faktori i tretë që është mjaft i rëndësishëm për t'u shqyrtuar dhe regjistruar.
Muslimanët e parë me pranimin e Islamit liroheshin nga barra e tyre nga e gjithë e kaluara e xhahilijjetit. Në momentin kur ai kthehej në Islam, në vete ndiente se po fillon një periudhë të re, të ndarë plotësisht nga jeta të cilën e jetoi në xhahilijjet. Ndaj tërë asaj që e kaloi në periudhën e injorancës kishte asi qëndrimi, që tërë atë e shikonte me një dozë të dyshimit, skepsës, kujdesit dhe frikës dhe gjithë atë e konsideronte të ndytë dhe të padenjë që nuk i përshtatej Islamit!
Me këtë ndjenjë e përvetësonte udhëzimin e ri islam. Kështu, nëse ndonjëherë anonte nga pasioni i tij, nëse e inkurajonte ndonjë shprehi e mëparshme, nëse nuk kryente ndonjë obligim islam... në të njëjtin moment do ta ndjente gabimin dhe mëkatin dhe në thellësinë e
shpirtit të tij ndjente nevojë të flaktë për pastrim nga lëshimet e bëra, pastaj kthehej rishtas dhe përpiqej të vepronte në pajtim me udhëzimin kur'anor.
Ekzistonte një ndarje e plotë emocionale tek muslimani midis asaj që ishte e kaluar xhahilite (injorante) dhe asaj që ishte aktuale islame. Krijohej një ndarje e plotë me të gjitha lidhjet e shoqërisë xhahilite që i përkitnin dhe në të gjitha marrëdhëniet shoqërore.
Ai ndahej përgjithmonë nga ambienti xhahilit dhe i bashkëngjitej ambientit islam, bile edhe nëse kontaktonte me disa mushrikë (idhujtarë) në fushën e tregtisë dhe komunikimit ditor, sepse ndarja emocionale është diç kurse komunikimi për nevojat ditore është diç tjetër.
Ka ekzistuar edhe shkëputja e tërësishme nga ambienti xhahilit, doket, mendimet, shprehitë dhe marrëdhëniet e tij. Kjo është pasojë e shkëputjes nga besimi idhujtar (akides së shirkut) dhe kalimit në besimin monoteist (akides së tevhidit) dhe nga përfytyrimi xhahilit në përfytyrimin islam për jetën dhe ekzistencën. Pastaj kjo është edhe pasojë e kalimit në shoqërinë e re islame me udhëheqjen e saj të re, duke ia dhuruar respektin, përkushtimin dhe lojalitetin.
Ky ishte udhëkryqi ku ndaheshin rrugët. Fillimi i ecjes në rrugën e re do të thoshte ecje e lirë. Ecje e lirë dhe e çliruar nga të gjitha presionet e dokeve dhe shprehive në të cilat u adaptua shoqëria xhahilite dhe nga të gjitha botëkuptimet dhe kriteret që mbretëronin në të. Andaj edhe e vetmja gjë që muslimani e bartte nga ajo shoqëri ishin persekutimet dhe torturat. Por ai ishte i vetëvendosur dhe nuk kthehej mbrapa. Presioni i botëkuptimit xhahilit dhe doket e shoqërisë xhahilite nuk kishin forcë ta çorientojnë.
Ne sot jemi në një xhahilijjet si xhahilijjeti të cilin e hasi Islami në fillim, në mos edhe më të rrezikshëm. Gjithçka rreth nesh është xhahilijjet... Botëkuptimet e njerëzve dhe ideologjitë e tyre.
Gjithashtu edhe shprehitë, doket, burimet e arsimimit, arti, letërsia, e drejta dhe ligjet, saqë edhe shumë nga ajo që e konsiderojmë kulturë islame, literaturë islame, filozofi islame dhe mendim islam... është gjithashtu produkt i këtij xhahilijjeti!!! Andaj edhe nuk mund të zënë vend kriteret islame në veten tonë, as të qartësohet botëkuptimi islam në mendjen tonë, po as nuk formohet nga mesi ynë gjene-ratë me numër kolosal njerëzish nga lloji të cilin e formoi Islami në fillim.
Ne patjetër - me metodologjinë e lëvizjes islame - në periudhën e adoleshencës dhe të pjekurisë duhet të lirohemi nga të gjitha ndikimet c xhahilijjetit në të cilin jetojmë dhe prej të cilit rrjedhim. Medoemos t'i kthehemi atij burimi të pastër prej të cilit janë frymëzuar ata njerëz. Atij burimi të pastër për të cilin jemi të sigurt se nuk është turbulluar e as që e ka ndotur diçka. Duhet t'i kthehemi që të nxjerrim prej tij botëkuptimin tonë mbi Të Vërtetën e gjithë kësaj ekzistence, të vërtetën e ekzistencës njerëzore dhe mbi të gjitha, lidhshmëritë midis këtyre dy ekzistencave dhe ekzistencës së të Përsosurit Absolut - All-llahut të Madhërishëm.
Prej aty do t'i nxjerrim botëkuptimet tona për jetën, kriteret dhe moralin, sistemin tonë të rregullimit të pushtetit, politikës, ekonomisë dhe të gjitha kërkesat jetësore.
Doemos duhet t'i kthehemi atij burimi kur të vendosim t'i kthehemi me ndjenjën e përvetësimit, me qëllim të zbatimit dhe veprimit sipas tij, e jo me ndjenjën e studimit dhe dëfrimit.
Do t'i kthehemi që të dimë se çka kërkohet prej nesh që të jemi, për t'u bërë. Në këtë udhëtim do të takohemi me bukurinë artistike të Kur'anit dhe me rrëfimet e mahnitshme të tij, me skenat e ringjalljes, me logjikën intuitive dhe me gjithë atë që e gjurmojnë ithtarët e studimit dhe të vetëkënaqësisë. Ne do të takohemi me të gjitha këto pa mos qenë qëllimi ynë kryesor studimi dhe vetëkënaqësia.
Qëllimi ynë kryesor është të dimë: Ç'kërkon Kur'ani prej nesh të punojmë? Cili është ai botëkuptim i përgjithshëm që kërkon prej nesh ta
përfytyrojmë? Si kërkon Kur'ani të jenë ndjenjat tona ndaj Zotit? Si kërkon të jetë morali jonë, gjendja dhe sistemi ynë i vërtetë në jetë?
Pastaj ne domosdo duhet të lirohemi nga ndikimet e shoqërisë xhahilite, botëkuptimet, doket dhe udhëheqjet e saj dhe atë, së pari në brendinë e shpirtit tonë.
Detyrë jona është të mos pajtohemi me njëmendësinë e kësaj shoqërie xhahilite e as të jemi lojalë ndaj saj, sepse kjo shoqëri me këtë cilësi, cilësinë e xhahilijjetit, është e papranueshme dhe s'mund të pajtohemi me të. Pra, detyrë jona është që fillimisht të bëjmë ndërrim në vetveten, e që përfundimisht të bëjmë ndërrim në këtë shoqëri.
Detyra jonë e parë është ndërrimi i njëmendësisë së kësaj shoqërie, ndërrimi i njëmendësisë xhahilite dhe atë prej themeleve të saj, njëmendësi e cila tërësisht konfrontohet me metodologjinë islame dhe me botëkuptimin islam. Njëmendësi e cila me forcë dhe dhunë na ndalon që të jetojmë ashtu siç kërkon prej nesh programi hyjnor.
Prej hapave të parë në këtë rrugë është që të predominojmë mbi këtë shoqëri xhahilite, kriteret dhe botëkuptimet e saj, e të mos lëshojmë pe kurrsesi në kriteret dhe botëkuptimet tona, me qëllim që mos të ndeshemi në mes të rrugës. Po, po, kurrsesi! Ne dhe injorantët gjithmonë i kemi patur rrugët e ndara. Andaj edhe nëse u bashkangjitemi vetëm një hap, ne veç e kemi humbur tërë programin islam dhe e kemi humbur rrugën!
Në këtë rrugë do të hasim në pengesa dhe vështirësi. Do të na imponohen sakrifica të jashtëzakonshme.
Nuk guxojmë ta kuptojmë si zgjedhje të lirë, nëse dëshirojmë ta ndjekim rrugën e gjeneratës së parë me të cilën All-llahu vendosi sistemin e tij hyjnor dhe i bëri ngadhënjimtarë ndaj sistemit xhahilit.
Mirësia më e madhe është kur ne jemi në meditim të përhershëm për natyrën e metodologjisë sonë, natyrën e pozitës dhe rrugës të cilën doemos duhet ndjekur për të dalë nga xhahilijjeti, ashtu siç doli ajo gjeneratë e dallueshme dhe e vetme...
2 Hadithin e transmetoi Nesaiu
3 Hadithin e transmetoi El Hafidh Ebu Ja'li