Viata, Lupta, Opera si Influenta Sheikhului Al-Islam Ibn Taymiyyah
Referinte: 'Dawah Shaikhul-Islam Ibn Taymiyyah
wa-Athruha fi al-Harakat al-Islamiyyah al-Mu'asirah' by Salahud-Din
Maqbool Ahmad, Note de Dr. Abdullah al-Farsi (hafidhahullah) si Articol
despre biografia Shaikhului al-Islam Ibn Taymiyyah de Abu Sufyan Farid
Ibn Abdulwahid Ibn Haibatan, Aisha bint Muhammad si Abu Rumaysah (Allah
sa-i rasplateasca pe toti)
"Aceasta Ilm (Deen) va fii purtata de catre cei demni de
incredere din fiecare generatie. Negand din ea alteratiile (tahreef)
celor care trec dincolo de limite, falsele supozitii ale mincinosilor
si falsele interpretari (ta'weel) ale ignorantilor."
[Reported by al-Bayhaqee and authenticated by Shaikh al-Albanee in Mishkat (no. 248)]
"Allah va ridica din aceasta comunitate la sfarsitul fiecarei sute de ani, unul care sa reinvie religia Sa."
[Abu Dawood (3/4278), al-Hakim, at-Tabaranee in al-Ausat. Autentificat de al-Albanee in as-Saheehah (2/150)]
Istoria islamica a fost martora unnui numar mare de
invatati, reformatori si chematori la calea lui Allah; aceia care
pasesc pe urmele pasilor salafilor-salih, (ai piosilor predecesori), in
credinta si in actiune, in chemarea la Allah si in stabilirea
prioritatilor in viata; in curaj, in pericole, in lupta si in a-si
devota vietile, din toata inima, lucrurilor care aduc beneficiu in
Viata cea vesnica. Printre aceste remarcabile perosnalitati de
exceptie, se numara al-Allama,al-Imam, Sheikhul-Islam Ahmad Ibn
Taymiyyah - a carui memorie impodobeste paginile Istoriei Islamice cu
implinirea ei prepetuua si influenta ei exceptionala.
Ibn Taymiyyah a fost un invatat de exceptie, care stapanea multe dintre
domeniile stiintei Islamice si a trait intr-o perioada de mari
schimbari politice, sociale,si religioase. La acea data Natiunea
Muslmana facea fata multor amenintari; din afara si din interior - iar
cele mai importante erau:
1. Invazia cruciatilor dinspre apus.
2. Tradarea Fatimizilor in alianta lor cu cruciatii impotriva Statului Islamic.
3 Opresiunea tatarilor dinspre rasarit, masacrele si distructivitatea lor, fara sens.
4. Coruptia regilor si a stapanitorilor, si distantarea lor de Islam
5. Raspandirea urmarii orbesti a unor Madhhab care cauza o adanca diviziune, in secte.
6. Raspandirea credintelor eretice si vrajitoriei intre musulmani
datorata eforturilor oamenilor inovatiilor si dorintelor, dintre
shiiah, rafidah, sufi si baatini.
In aceste timpuri de suferinta, Allah a prescris pentru Ibn Taymiyyah
sa infrunte aceste provocari si sa apere Credinta Pura impotriva
valului de conceptii gresite, deviatii, inovatii si erezii.
Familia si copilaria, profesori si studenti
Ibn Taymiyyah s-a nascut in Harran (un oras vechi intre Sham si Iraq)
,pe 10 Rabi al-Awwal 661 Hijrah. Familia sa era renumita prin stiinta
si excelenta. Implinind varsta de 6 ani, familia sa se refugiaza in
Damasc, sub amenintarea invaziei mongolilor in orasul sau natal. In
Damasc, tatal sau, Shahabud-Din Abu al-Mahasin Abd al-Halim devine
cunoscut ca un respectabil invatat, iar mai tarziu devine profesor de
Hadith la Marea Moschee Ummayyad.
Educatia si profesorii
De la o varsta frageda, Ibn Taymiyyah era cunoscut pentru memoria sa,
si capacitatea sa de intelegere si observatie - calitati care mai
tarziu vor cauza actiuni in viata sa , cum ar fi predarea, comandarea
binelui, interzicerea raului, scrierea de carti si respingerea
inovatorilor. El memora Qur'anul si studie Hadith cu tatal sau,
specialist in domeniu. El a invatat legislatia shari'ah, jurisprudenta
si a studiat sistemul legislativ Hanbali, sub supravegherea tatalui
sau. Avea o inclinatie deosebita pentru Tafsir al Qur'an asa cum el
insusi mentioneaza: "Cateodata citeam mai mult de o suta de comentarii
ale aceluiasi verset din Qur'an. Dupa ce aprofundam acele pagini, il
rugam pe Allah sa ma lumineze asupra intelesului adevarat al acelui
verset. Ma rugam lui Allah, in acele momente: "Tu esti Invatatorul Cel
Preainalt al lui Adam si al lui Ibrahim. Daruieste-ma cu intelegerea
esentei acestui verset."[al-Uqood ad-Durriyah (p. 24)]
In plus, Ibn Taymiyyah, a studiat stiintele seculare ale acelei vremi,
ca istorie, caligrafie, matematica, astronomie, medicina, dialect,
logica, filozofie, si diferite secte islamice. Aceste acumulari
intelectuale de inceput, au contribuit in mare masura la viitorele sale
predici si scrieri. Orice subiect pe care IbnTaymiyaah il alegea si
scria despre el, lasa cititorului impresia ca acesta constituia
obiectiul specializarii sale..Numarul total de profesori de la care el
si-a luat cunostintele intrece doua sute, incluzand si femei.
Ibn Taymiyyah a inceput sa dea verdincte juridice la varsta de
nouasprezece ani, si dupa moartea tatalui sau, isi asuma si respecta
pozitia de profesor, detinuta de acesta, in Dar al Hadeeth
as-Sukriyyah, la varsta de 22 de ani.
Kamalud-Din al-Zamalkaani (decedat in 727), cu care Shaikhul-Islam avu o serie de dezbateri, spunea, recunoscandu-i meritele:
" Oricand, Shaikhul-Islam era intrebat , orice intrebare, din orice
domeniu, el raspundea intr-un fel care convingea audienta ca el nu avea
alte cunostinte decat cele din domeniul respectiv, si ii atribuia
autoritatea suprema in acel domeniu. Invatati apartinand diferitelor
grupari, ascultau discursurile sale si fiecare dintre ei invata ceva ce
nu cunoscuse inainte. Nu se intampla niciodata ca dezbaterile sale sa
ajunga la un punct la care discutia sa se opreasca. Oricare ar fi fost
subiectul, despre care el vorbea, religios sau nu, el intrecea toate
autoritatile in acel domeniu..." [din cartea 'Dawah Shaikhul-Islam Ibn
Taymiyyah wa-Athruha fi al-Harakat al-Islamiyyah al-Mu'asirah' de
Salahud-Din Maqbool Ahmad]
Studenti
Shaikhul-Islam a avut multi studenti in mod direct si multi au fost
influentati de invataturile sale. El a hranit o generatie puternica si
educata care l-a insotit la bine ca si la suferinta, fie in lupta,
impotriva tatarilor, fie in actiuni care propagau invatatura religioasa
corecta, cum ar fi autorizarea cartilor benefice, dand verdicte ,
comandand binele si interzicand raul. Dintre cei mai renumiti studenti,
fac parte:
Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Muhammad Ibn Abee Bakr (decedat in 751
Hijrah), un student foarte apropiat de Shaikhul-Islam, care a scris
carti monumentale ca Madarij as-Salikeen, Zaad al-M'aad, A'laam
al-Mu'aqqieen, si altele. Hafidh Ibn Hajr al-Asqalani (decedat in 852)
autorul cartii Fath al-Baree spunea: "Daca nu ar fi existat nici o alta
virtute la Shaikhul-Islam Ibn Taymiyyah, in afara de faimosul sau
student Shaikh Shams ad-Deen Ibn Qayyim al-Jawziyyah , autorul cartilor
benefice, din care au tras foloase prieteni si oponenti ai sai - si ar
fi fost deajuns, pentru a-i fi stabilit un statut nobil.." [Ar-Radd
al-Waafir (pg. 231)]
Ibn Katheer, Imad al-Din Ismaa'eel (decedat in 774 Hijrah), considerat
unul dintre cei mai mari istorici si autorul renumitei carti al-Bidayah
wan-Nihayah, si al celui mai faimos Tafseer al Qur'an , Tafseer Ibn
Katheer.
Adh-Dhahabee, Muhammad Ibn Ahmad, (decedat in748 Hijrah ) care era un
specialist in stiintele hadithului si un mare istoric El a autorizat
aproape o suta de lucrari, unele dintre ele cu un volum considerabil,
cum ar fi cele douazeci si trei de volume Siyar a`lam an-nubula
(Vietile Figurilor Nobile); cele treizeci si sase de volume Tareekh
al-Islam al-kabir (Marea Istorie a Islamului).
Inteligenta, Vastitatea si Angajamentul in Cunoastere
Al-Hafidh Ibn Katheer spunea despre Ibn Taymiyyah: " Rareori se
intampla ca el sa auda ceva si sa nu memoreze, si se ocupa cu
stiintele. Era inteligent, implica mult memoria si astfel, deveni un
Imam in Tafsir si ceea ce tine de acesta. El avea cunostinte vaste in
Fiqh, se spunea ca avea mai multe cunostinte de Fiqh ale fiecarei
madhhab, decat aderentii insisi ai acelor madhhab, in timpul lui si si
alte timpuri. Era deplin constient de diferitele opinii ale
invatatilor. El era un invatat in Usul, ramurile religiei, gramatica si
limbi si alte stiinte. Nu era niciodata infrant si nici un nobil
invatat nu vorbea cu el intr-o stiinta specifica, fara sa creada ca Ibn
Taymiyyah era specialist in acea stiinta si fara a-l gasi deosebit de
versat si perfectionat in ea...Cat despre Hadith, el era un purtator al
stindardului sau, un Hafidh in Hadith si capabil a distinge pe cel slab
de cel puternic, pe deplin familiarizat cu naratorii si fiind un expert
in aceasta..." [vezi: Bidayah wan-Nihayah (14/157)]
Al-Hafidh Badr ad-Deen al-Aynee al-Hanafee spunea: "El este Imamul,
nobilul, invatatorul, piosul, purul, devotatul, expertul in cele doua
stiinte Hadith si Tafsir, in Fiqh si cele doua fundamente ( Cartea cea
Sfanta si Sunnah) plin de hotarare si precizie. El este sabia taioasa
impotriva inovatorilor, autoritatea care stabileste chestiunile de
religie ,cel care comanda binele si interzice raul. El se dedica mult
pomenirii lui Allah, postului, Rugaciunii si adorarii." [Ar-Radd
al-Waafir, (pg. 159)]
Al-Hafidh al-Bazzaar spunea: "Nu l-am auzit mentionand nici una dintre
placerile si atractiile acestei lumi , el nu se afunda in conversatii
lumesti si nu s-a rugat niciodata pentru mijloacele sale de existenta.
Ci si-a indreptat atentia si conversatia spre cautarea Vietii de Apoi
si a ceea ce l-ar putea aduce mai aproape de Allah." [Al-A'laam
al-Uliyyah (pg.52) de al-Bazzaar]
Popularitatea
Stiinta cuprinzatoare a Sheikhului Ibn Taymiyyah, si puterea
argumentelor sale, castiga pentru el respectul invatatilor, ca si pe
cel al populatiei. Oricand tinea o prelegere, sustinea un discurs,
dadea un verdict, scria o scrisoare, sau autoriza o carte in orice
domeniu, el arata un nivel de stiinta care depasea cu mult pe al
invatatilor vremii aceleia. Acesta era motivul pentru care Ibn
Taymiyyah deveni un punct de referinta intre oameni, si multe dintre
scrierile sale, sant de fapt, raspunsuri la cerintele oamenilor de
pretutindeni.
Al-Aqeedah al-Wasitiyyah era raspunsul pentru Qadi Radiuddin al-Wasiti
ash-Shafiee, care il rugase pe Shaikh sa scrie Aqeedah cea mai buna
pentru el si familia sa.[Majmoo al-Fatawa Shaikhul-Islam (3/129)]
Ar-Risaalah al-Hamawiyyah era pentru oamenii din Hamat. [Majmoo al-Fatawa Shaikhul-Islam (5/5)]
As-Safdiyyah era un raspuns la o scrisoare din orasul Safad in Palestina
Al-Marakishiyyah pentru oamenii din Maroc si
Al-Balbakiyah pentru oamenii din Balbak.
Dragostea si respectul pe care Sheikhul-Islam o primea de la oameni era
datorata eforturilor sale in ceea ce era avantajos pentru ei. Ibn Rajab
spunea: "Invatatii si dreptii, soldatii si stapanitorii, negustorii si
oamenii de rand il iubeau pentru ca depunea eforturi zi si noapte, prin
cuvinte si prin fapte, in beneficiul lor." [Shadharat adh-Dhaha, (6/47)]
Printre realizarile sale renumite in acest domeniu a fost salvarea
populatiei din Damasc de atacul tatarilor , a caror caracteristica era
a dezlantui masacre si distrugeri asupra orasului captivat, ucigand
fara deosebire, femei, copii si batrani.
La un moment dat, Ibn Taymiyyah era in relatii bune cu stapanitorii, si
el ii indemna la instaurarea binelui si interzicerea raului in
societate. Un exemplu pentru aceasta a fost atunci cand coruptia
incepuse a se raspandi si a deveni influenta chiar si in abolirea
pedepsei capitale in anul 712 Hijra. Un decret oficial a fost trimis la
Damasc , de catre Sultan, mentionand ca nimeni sa nu primeasca un post
prin mita sau coruptie si ca ucigasul trebuie pedepsit conform legii
Shari'ah; acest decret a fost dat la indemnul si prin interventia lui
Ibn Taymiyyah. [vezi al-Bidayah wan-Nihayah (14/66)]
Referinte: 'Dawah Shaikhul-Islam Ibn Taymiyyah
wa-Athruha fi al-Harakat al-Islamiyyah al-Mu'asirah' by Salahud-Din
Maqbool Ahmad, Note de Dr. Abdullah al-Farsi (hafidhahullah) si Articol
despre biografia Shaikhului al-Islam Ibn Taymiyyah de Abu Sufyan Farid
Ibn Abdulwahid Ibn Haibatan, Aisha bint Muhammad si Abu Rumaysah (Allah
sa-i rasplateasca pe toti)
"Aceasta Ilm (Deen) va fii purtata de catre cei demni de
incredere din fiecare generatie. Negand din ea alteratiile (tahreef)
celor care trec dincolo de limite, falsele supozitii ale mincinosilor
si falsele interpretari (ta'weel) ale ignorantilor."
[Reported by al-Bayhaqee and authenticated by Shaikh al-Albanee in Mishkat (no. 248)]
"Allah va ridica din aceasta comunitate la sfarsitul fiecarei sute de ani, unul care sa reinvie religia Sa."
[Abu Dawood (3/4278), al-Hakim, at-Tabaranee in al-Ausat. Autentificat de al-Albanee in as-Saheehah (2/150)]
Istoria islamica a fost martora unnui numar mare de
invatati, reformatori si chematori la calea lui Allah; aceia care
pasesc pe urmele pasilor salafilor-salih, (ai piosilor predecesori), in
credinta si in actiune, in chemarea la Allah si in stabilirea
prioritatilor in viata; in curaj, in pericole, in lupta si in a-si
devota vietile, din toata inima, lucrurilor care aduc beneficiu in
Viata cea vesnica. Printre aceste remarcabile perosnalitati de
exceptie, se numara al-Allama,al-Imam, Sheikhul-Islam Ahmad Ibn
Taymiyyah - a carui memorie impodobeste paginile Istoriei Islamice cu
implinirea ei prepetuua si influenta ei exceptionala.
Ibn Taymiyyah a fost un invatat de exceptie, care stapanea multe dintre
domeniile stiintei Islamice si a trait intr-o perioada de mari
schimbari politice, sociale,si religioase. La acea data Natiunea
Muslmana facea fata multor amenintari; din afara si din interior - iar
cele mai importante erau:
1. Invazia cruciatilor dinspre apus.
2. Tradarea Fatimizilor in alianta lor cu cruciatii impotriva Statului Islamic.
3 Opresiunea tatarilor dinspre rasarit, masacrele si distructivitatea lor, fara sens.
4. Coruptia regilor si a stapanitorilor, si distantarea lor de Islam
5. Raspandirea urmarii orbesti a unor Madhhab care cauza o adanca diviziune, in secte.
6. Raspandirea credintelor eretice si vrajitoriei intre musulmani
datorata eforturilor oamenilor inovatiilor si dorintelor, dintre
shiiah, rafidah, sufi si baatini.
In aceste timpuri de suferinta, Allah a prescris pentru Ibn Taymiyyah
sa infrunte aceste provocari si sa apere Credinta Pura impotriva
valului de conceptii gresite, deviatii, inovatii si erezii.
Familia si copilaria, profesori si studenti
Ibn Taymiyyah s-a nascut in Harran (un oras vechi intre Sham si Iraq)
,pe 10 Rabi al-Awwal 661 Hijrah. Familia sa era renumita prin stiinta
si excelenta. Implinind varsta de 6 ani, familia sa se refugiaza in
Damasc, sub amenintarea invaziei mongolilor in orasul sau natal. In
Damasc, tatal sau, Shahabud-Din Abu al-Mahasin Abd al-Halim devine
cunoscut ca un respectabil invatat, iar mai tarziu devine profesor de
Hadith la Marea Moschee Ummayyad.
Educatia si profesorii
De la o varsta frageda, Ibn Taymiyyah era cunoscut pentru memoria sa,
si capacitatea sa de intelegere si observatie - calitati care mai
tarziu vor cauza actiuni in viata sa , cum ar fi predarea, comandarea
binelui, interzicerea raului, scrierea de carti si respingerea
inovatorilor. El memora Qur'anul si studie Hadith cu tatal sau,
specialist in domeniu. El a invatat legislatia shari'ah, jurisprudenta
si a studiat sistemul legislativ Hanbali, sub supravegherea tatalui
sau. Avea o inclinatie deosebita pentru Tafsir al Qur'an asa cum el
insusi mentioneaza: "Cateodata citeam mai mult de o suta de comentarii
ale aceluiasi verset din Qur'an. Dupa ce aprofundam acele pagini, il
rugam pe Allah sa ma lumineze asupra intelesului adevarat al acelui
verset. Ma rugam lui Allah, in acele momente: "Tu esti Invatatorul Cel
Preainalt al lui Adam si al lui Ibrahim. Daruieste-ma cu intelegerea
esentei acestui verset."[al-Uqood ad-Durriyah (p. 24)]
In plus, Ibn Taymiyyah, a studiat stiintele seculare ale acelei vremi,
ca istorie, caligrafie, matematica, astronomie, medicina, dialect,
logica, filozofie, si diferite secte islamice. Aceste acumulari
intelectuale de inceput, au contribuit in mare masura la viitorele sale
predici si scrieri. Orice subiect pe care IbnTaymiyaah il alegea si
scria despre el, lasa cititorului impresia ca acesta constituia
obiectiul specializarii sale..Numarul total de profesori de la care el
si-a luat cunostintele intrece doua sute, incluzand si femei.
Ibn Taymiyyah a inceput sa dea verdincte juridice la varsta de
nouasprezece ani, si dupa moartea tatalui sau, isi asuma si respecta
pozitia de profesor, detinuta de acesta, in Dar al Hadeeth
as-Sukriyyah, la varsta de 22 de ani.
Kamalud-Din al-Zamalkaani (decedat in 727), cu care Shaikhul-Islam avu o serie de dezbateri, spunea, recunoscandu-i meritele:
" Oricand, Shaikhul-Islam era intrebat , orice intrebare, din orice
domeniu, el raspundea intr-un fel care convingea audienta ca el nu avea
alte cunostinte decat cele din domeniul respectiv, si ii atribuia
autoritatea suprema in acel domeniu. Invatati apartinand diferitelor
grupari, ascultau discursurile sale si fiecare dintre ei invata ceva ce
nu cunoscuse inainte. Nu se intampla niciodata ca dezbaterile sale sa
ajunga la un punct la care discutia sa se opreasca. Oricare ar fi fost
subiectul, despre care el vorbea, religios sau nu, el intrecea toate
autoritatile in acel domeniu..." [din cartea 'Dawah Shaikhul-Islam Ibn
Taymiyyah wa-Athruha fi al-Harakat al-Islamiyyah al-Mu'asirah' de
Salahud-Din Maqbool Ahmad]
Studenti
Shaikhul-Islam a avut multi studenti in mod direct si multi au fost
influentati de invataturile sale. El a hranit o generatie puternica si
educata care l-a insotit la bine ca si la suferinta, fie in lupta,
impotriva tatarilor, fie in actiuni care propagau invatatura religioasa
corecta, cum ar fi autorizarea cartilor benefice, dand verdicte ,
comandand binele si interzicand raul. Dintre cei mai renumiti studenti,
fac parte:
Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Muhammad Ibn Abee Bakr (decedat in 751
Hijrah), un student foarte apropiat de Shaikhul-Islam, care a scris
carti monumentale ca Madarij as-Salikeen, Zaad al-M'aad, A'laam
al-Mu'aqqieen, si altele. Hafidh Ibn Hajr al-Asqalani (decedat in 852)
autorul cartii Fath al-Baree spunea: "Daca nu ar fi existat nici o alta
virtute la Shaikhul-Islam Ibn Taymiyyah, in afara de faimosul sau
student Shaikh Shams ad-Deen Ibn Qayyim al-Jawziyyah , autorul cartilor
benefice, din care au tras foloase prieteni si oponenti ai sai - si ar
fi fost deajuns, pentru a-i fi stabilit un statut nobil.." [Ar-Radd
al-Waafir (pg. 231)]
Ibn Katheer, Imad al-Din Ismaa'eel (decedat in 774 Hijrah), considerat
unul dintre cei mai mari istorici si autorul renumitei carti al-Bidayah
wan-Nihayah, si al celui mai faimos Tafseer al Qur'an , Tafseer Ibn
Katheer.
Adh-Dhahabee, Muhammad Ibn Ahmad, (decedat in748 Hijrah ) care era un
specialist in stiintele hadithului si un mare istoric El a autorizat
aproape o suta de lucrari, unele dintre ele cu un volum considerabil,
cum ar fi cele douazeci si trei de volume Siyar a`lam an-nubula
(Vietile Figurilor Nobile); cele treizeci si sase de volume Tareekh
al-Islam al-kabir (Marea Istorie a Islamului).
Inteligenta, Vastitatea si Angajamentul in Cunoastere
Al-Hafidh Ibn Katheer spunea despre Ibn Taymiyyah: " Rareori se
intampla ca el sa auda ceva si sa nu memoreze, si se ocupa cu
stiintele. Era inteligent, implica mult memoria si astfel, deveni un
Imam in Tafsir si ceea ce tine de acesta. El avea cunostinte vaste in
Fiqh, se spunea ca avea mai multe cunostinte de Fiqh ale fiecarei
madhhab, decat aderentii insisi ai acelor madhhab, in timpul lui si si
alte timpuri. Era deplin constient de diferitele opinii ale
invatatilor. El era un invatat in Usul, ramurile religiei, gramatica si
limbi si alte stiinte. Nu era niciodata infrant si nici un nobil
invatat nu vorbea cu el intr-o stiinta specifica, fara sa creada ca Ibn
Taymiyyah era specialist in acea stiinta si fara a-l gasi deosebit de
versat si perfectionat in ea...Cat despre Hadith, el era un purtator al
stindardului sau, un Hafidh in Hadith si capabil a distinge pe cel slab
de cel puternic, pe deplin familiarizat cu naratorii si fiind un expert
in aceasta..." [vezi: Bidayah wan-Nihayah (14/157)]
Al-Hafidh Badr ad-Deen al-Aynee al-Hanafee spunea: "El este Imamul,
nobilul, invatatorul, piosul, purul, devotatul, expertul in cele doua
stiinte Hadith si Tafsir, in Fiqh si cele doua fundamente ( Cartea cea
Sfanta si Sunnah) plin de hotarare si precizie. El este sabia taioasa
impotriva inovatorilor, autoritatea care stabileste chestiunile de
religie ,cel care comanda binele si interzice raul. El se dedica mult
pomenirii lui Allah, postului, Rugaciunii si adorarii." [Ar-Radd
al-Waafir, (pg. 159)]
Al-Hafidh al-Bazzaar spunea: "Nu l-am auzit mentionand nici una dintre
placerile si atractiile acestei lumi , el nu se afunda in conversatii
lumesti si nu s-a rugat niciodata pentru mijloacele sale de existenta.
Ci si-a indreptat atentia si conversatia spre cautarea Vietii de Apoi
si a ceea ce l-ar putea aduce mai aproape de Allah." [Al-A'laam
al-Uliyyah (pg.52) de al-Bazzaar]
Popularitatea
Stiinta cuprinzatoare a Sheikhului Ibn Taymiyyah, si puterea
argumentelor sale, castiga pentru el respectul invatatilor, ca si pe
cel al populatiei. Oricand tinea o prelegere, sustinea un discurs,
dadea un verdict, scria o scrisoare, sau autoriza o carte in orice
domeniu, el arata un nivel de stiinta care depasea cu mult pe al
invatatilor vremii aceleia. Acesta era motivul pentru care Ibn
Taymiyyah deveni un punct de referinta intre oameni, si multe dintre
scrierile sale, sant de fapt, raspunsuri la cerintele oamenilor de
pretutindeni.
Al-Aqeedah al-Wasitiyyah era raspunsul pentru Qadi Radiuddin al-Wasiti
ash-Shafiee, care il rugase pe Shaikh sa scrie Aqeedah cea mai buna
pentru el si familia sa.[Majmoo al-Fatawa Shaikhul-Islam (3/129)]
Ar-Risaalah al-Hamawiyyah era pentru oamenii din Hamat. [Majmoo al-Fatawa Shaikhul-Islam (5/5)]
As-Safdiyyah era un raspuns la o scrisoare din orasul Safad in Palestina
Al-Marakishiyyah pentru oamenii din Maroc si
Al-Balbakiyah pentru oamenii din Balbak.
Dragostea si respectul pe care Sheikhul-Islam o primea de la oameni era
datorata eforturilor sale in ceea ce era avantajos pentru ei. Ibn Rajab
spunea: "Invatatii si dreptii, soldatii si stapanitorii, negustorii si
oamenii de rand il iubeau pentru ca depunea eforturi zi si noapte, prin
cuvinte si prin fapte, in beneficiul lor." [Shadharat adh-Dhaha, (6/47)]
Printre realizarile sale renumite in acest domeniu a fost salvarea
populatiei din Damasc de atacul tatarilor , a caror caracteristica era
a dezlantui masacre si distrugeri asupra orasului captivat, ucigand
fara deosebire, femei, copii si batrani.
La un moment dat, Ibn Taymiyyah era in relatii bune cu stapanitorii, si
el ii indemna la instaurarea binelui si interzicerea raului in
societate. Un exemplu pentru aceasta a fost atunci cand coruptia
incepuse a se raspandi si a deveni influenta chiar si in abolirea
pedepsei capitale in anul 712 Hijra. Un decret oficial a fost trimis la
Damasc , de catre Sultan, mentionand ca nimeni sa nu primeasca un post
prin mita sau coruptie si ca ucigasul trebuie pedepsit conform legii
Shari'ah; acest decret a fost dat la indemnul si prin interventia lui
Ibn Taymiyyah. [vezi al-Bidayah wan-Nihayah (14/66)]